Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du? Att jag ska gissa igen? Har haft liknande problem och det var fotografen som felade. Även 1/30s på 50mm med barnmotiv i du kelbelysning o högt iso blir såna bilder på ett motiv som inte sitter stilla alls. F:2.8 och barnet svajar lite blir det bak eller framfokusfel och vid höga ison ser allt skit ut. F:5.6 kräver längre slutartider och eller högre ison och det ser även skit ut.
Har massor av erfarenhet av sånt då min son står för 95% av alla motiven jag tar.
Enkelt att testa i bra belysning och stilla motiv.

Håller helt med dig, fotografen har för långa tider syns ju tydligt i barnets öga, ljuskällan är som ett streck.
Jag skulle valt F.2,8 skruvat upp ISO:t tills tiderna gav mig skarpa bilder.

Micke.
 
OM man skulle hårddra de så är D200 en pisse kamera ?
Med D80 kunde jag kör över 1000 i ISO, men D200 kan jag knappt
kört över 800 innan de blir sjukt kornigt...

Suck, jag är riktigt besviken, för D80 tog så bra bilder, och nu ser de ut som en nybörjare tagit
bilderna...

De borde vara ungefär lika, möjligen med ett liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitet övertag för D80 tack vare något nyare mjukvara. Sensorerna är nämligen mer eller mindre likadana. Som uppgradering tycker jag att det var ett ganska tveksamt drag om du inte är ute efter ett tåligare hus, bättre serietagning eller att använda objektiv med manuell fokus.
 
OM man skulle hårddra de så är D200 en pisse kamera ?
Med D80 kunde jag kör över 1000 i ISO, men D200 kan jag knappt
kört över 800 innan de blir sjukt kornigt...

Suck, jag är riktigt besviken, för D80 tog så bra bilder, och nu ser de ut som en nybörjare tagit
bilderna...

Det är inget fel på någon av kamerorna. Läs det som skrivits i tråden.
 
OM man skulle hårddra de så är D200 en pisse kamera ?
Med D80 kunde jag kör över 1000 i ISO, men D200 kan jag knappt
kört över 800 innan de blir sjukt kornigt...

Suck, jag är riktigt besviken, för D80 tog så bra bilder, och nu ser de ut som en nybörjare tagit
bilderna...

Är rätt säker på att det inte skiljer i bildkvalitet nämnvärt mellan D80 och D200. Man kan nog säga att D200 är en D80 med bättre skal.

Micke.
 
Inget att skämmas för att man är nybörjare. Se det som en anledning att lära dig grunderna om exponering!

Tack för ditt positiva skrivande, känns som jag behöver de nu....
Jag får väl ta och bruka allvar känns de som. Auto-läge är en
skön trygghet. Men jag förstår att en "riktig" fotograf aldrig använder de...
 
Håller helt med dig, fotografen har för långa tider syns ju tydligt i barnets öga, ljuskällan är som ett streck.
Jag skulle valt F.2,8 skruvat upp ISO:t tills tiderna gav mig skarpa bilder.

Micke.

Men bilderna blir så gryniga över iso-800 ju. Så de är ju svårt att möta upp de
då ...
 
Men bilderna blir så gryniga över iso-800 ju. Så de är ju svårt att möta upp de
då ...

På en några år gammal kamera blir det brus över 800 ISO. Antingen får man väl acceptera detta, slå på brusreducering i kameran eller ännu hellre brusbearbeta bilden i efterhand. Eller också använda blixt eller stativ. På D300 går det att gå högre upp i ISO och på senare sensorer ännu högre. Brusegenskaperna hos sensorerna i Nikons systemkameror är väl något av det som stadigt blivit allt bättre.

Hälsn
Joakim
 
Men bilderna blir så gryniga över iso-800 ju. Så de är ju svårt att möta upp de
då ...

Fotografi = "att måla med ljus". Utan ljus blir det svårt. På gamla analogtiden ansågs en ISO 800:a film vara högkänslig. Det går inte att trolla med fysikens lagar ;)

Som sagts tidigare...fixa ljus på annat sätt tex blixt...annars stativ, stativ, stativ !!!
 
Ja, har man gjort vad man kan i kameran (valt största bländare, dragit upp ISO till vad man upplever som smärtgränsen) och fortfarande inte får tillräckligt korta slutartider återstår bara att tillföra mer ljus (t.ex. blixt, gå utomhus) eller använda stativ.
 
Kanske en dum fråga men ska man inte kunna ta typ impulsiva fest bilder med en sån här kamera altså?
Som idag på After ski, ska man behöva ha stativ, stor blixtar för att fånga en bra och impulsiv bild?

Mvh
 
BamZe84 skrev: Jag har imorgon bokat en privat guide till att ta mig till dom bästa
vyerna över sälen fjällen. Och de är för mig viktigt att bilderna blir bra.

Och glöm inte bort att njuta av resan även om nu bilderna blir kassa, det finns ju annat i tillvaron än foto trots allt....
 
Kanske en dum fråga men ska man inte kunna ta typ impulsiva fest bilder med en sån här kamera altså?
Som idag på After ski, ska man behöva ha stativ, stor blixtar för att fånga en bra och impulsiv bild?

Mvh

Oskarpa (på rätt sätt) och t.o.m korniga bilder kan ju vara helt rätt i vissa sammanhang.

Klassiskt tips för snygga "partybilder" är att använda inbyggda blixten...men se till att ställ in blixtsynk med långa slutartider (kallas "slow sync"...leta upp det i manualen). Se också till att du har blixten synkad på andra ridån ("second curtain sync"....leta i manualen). Då får du snygga bilder där blixten lyser upp och fryser personer nära...men du får ändå en av befintligt ljus snyggt upplyst bakgrund...och snygg rörelseoskärpa på personer.
 
Oskarpa (på rätt sätt) och t.o.m korniga bilder kan ju vara helt rätt i vissa sammanhang.

Klassiskt tips för snygga "partybilder" är att använda inbyggda blixten...men se till att ställ in blixtsynk med långa slutartider (kallas "slow sync"...leta upp det i manualen). Se också till att du har blixten synkad på andra ridån ("second curtain sync"....leta i manualen). Då får du snygga bilder där blixten lyser upp och fryser personer nära...men du får ändå en av befintligt ljus snyggt upplyst bakgrund...och snygg rörelseoskärpa på personer.

Vet inte om den inbyggda blixten har rykte om sig att ge bra partybilder, snarare tvärtom, men det lönar sig att kombinera ett högt ljusintag (lång slutartid, stor bländare, högt iso) med blixt, precis som du säger. På det viset får man med mer av det befintliga ljuset vilket gör att blixten inte behöver avfyras med lika hög effekt. Avsevärt bättre blir det dock med extern blixt riktad i taket, och inte den interna som ju bara pangar rakt på och ger hårda skuggor, platt ljus och röda ögon. För att göra situationen lite bättre med interna blixten kan man tejpa fast en liten bit toalettpapper framför blixten eller kanske t.o.m. en bit aluminiumfolie vinklad så att blixtljuset riktas upp i taket. Indirekt blixtljus, alltså blixtljus som studsat via tak mm innan det träffar motivet, ger snyggast resultat så gott som alltid.

TS: Satsa på att exponera så ljust som möjligt då du fotograferar med högt iso inomhus. Då blir det inte så stora problem med brus. En underexponerad högisobild är avsevärt brusigare än en rättexponerad. Du kan nog gå upp till iso 1600 med din kamera om du gör detta och tål lite brus. Hellre lite brus än så mycket rörelseoskärpa som du hade på dina exempelbilder.

Ett tips är förresten att göra brusiga bilder svartvita, då stör bruset mycket mindre. :)
 
Magnus...med "slow sync" för partybildsanvändning räcker det utmärkt med inbyggda blixten eftersom blixten då är ämnad att belysa objekt enbart nära (på ISO 400 når den inbyggda blixten ca 3 meter). Miljö längre bak vill man inte ha blixtbelyst eftersom där befintligt ljus skall råda. En stark extern blixt slagen i tak skulle inte alls ge den stämning man eftersträvar i bilderna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.