ANNONS
Annons

panik och köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Hej, igår var första gången på 2,5 år som jag har haft problem med min pentax K100D (eventullt ligger felet hos minneskortet) då kameran plötsligt inte kunde spara bilden som jag fotade i RAW. Bilden kom upp på displayen när jag tryckte av, men när jag skulle gå tillbaka och titta så kunde den inte läsas. Någon som kan förklara detta problem!?!?

Om 2 veckor ska jag fotografera ett bröllop och vill inte stå där med en eventuellt trasig kamera så jag känner att det nog är dags för en uppdatering, det känns lägligt så att säga. Är intresserad av en K20D, men vilket paket ska man välja?! 16-45? Någon som har erfarenhet av det objektivet som kan säga om det är bra eller inte!? Egentligen vill jag ha ett som är mer ljusstarkt, men har inte så stor budget... Tips och goda råd är välkomna!!

Tack tack!

/Ida

Hej ! Ska själv så småningom köpa Sigmas 18-50 2,8 eller Tamrons variant,dom är otroligt prisvärda och skarpa,passar ju bra för din typ av bilder ! Var inne på din sida och måste säga att dina bilder är helt fantastiska !

Tack!! Alltid kul med beröm :)

Jag är lite inne på att kanske leasa en kamera och därmed kunna unna mig några extra tillbehör (fler objektiv, extra batteri, vertikalhandgrepp t.ex). Paketet jag just nu funderar på är en Pentax K20D med 16-45 samt en Sigma 70/2.8 samt lite annat som sagt...

testa snabbast möjligt om det är minneskort med ett annat kort,
det blir bara 10 arbetsdagar kvar om du blir tvungen och beställa.

Hej, igår var första gången på 2,5 år som jag har haft problem med min pentax K100D (eventullt ligger felet hos minneskortet) då kameran plötsligt inte kunde spara bilden som jag fotade i RAW. Bilden kom upp på displayen när jag tryckte av, men när jag skulle gå tillbaka och titta så kunde den inte läsas. Någon som kan förklara detta problem!?!?

Om 2 veckor ska jag fotografera ett bröllop och vill inte stå där med en eventuellt trasig kamera så jag känner att det nog är dags för en uppdatering, det känns lägligt så att säga. Är intresserad av en K20D, men vilket paket ska man välja?! 16-45? Någon som har erfarenhet av det objektivet som kan säga om det är bra eller inte!? Egentligen vill jag ha ett som är mer ljusstarkt, men har inte så stor budget... Tips och goda råd är välkomna!!

Tack tack!

/Ida

Jag har precis köpt mig en K20D och ska nu sälja min K10D. Tänkte skicka med ett oanvänt 18-55 med huset och sälja mitt 16-45 löst. Har använt min K10D rätt sparsamt (2300 exponeringar på ett år) och objektivet är i nyskick utan det minsta märke. Säljs med Dörr UV-filer och Soligor Polfilter. 1700:- + frakt. Vet inte alls vad man får betala för ett 16-45 i paket, men jag tänkte att det skadar ju inte att nämna att det finns ett begagnat i nyskick att tillgå..

/Johan

Hej!

Pentax har en superkampanj nu med K20d+16-45 i ett paket för 9495kr!

Jag köpte det och är fruktansvärt nöjd! Det är jättebilligt om man tänkter på att samma paket skulle ha kostat runt 18-19 000kr för något år sedan.

Jag känner ett flertal bröllopsfotografer som kör på k20d, men självklart även studiofotografer och inte minst naturfotografer (min kategori)

Jag tycker du ska köra på det alternativt en k20d + något bra limited objektiv. De är ljusstarka, jätteskarpa och små att bära på.

Själv kör jag med k20d +16-45 och ett flertal gamla pentaxobjektiv med manuell fokus. De är helt klart i proffsklass!

lycka till!

Prova fler bilder och se om det funkar, putsa av kontakterna på kortet med en ren duk, du råkade inte ta en fötittsbild?
Bilden kan nog räddas(om den finns på kortet) så länge du inte skrivit över den med ett "recovery" program tex http://www.pcinspector.de/

Gissar att du bara har 18-55, leasa kan vara dyrt men ger nog en del erfarenheter... Sigma/Tamron 18(17)-50/2,8 är ljusstarka, men hur är kyrkan?
En ny typ med vita väggar och stora fönster, eller en mörk kyrka med små fönster och mulet utanför?

Rekognosering är A och O, fråga om blixtfotografering är ok om det är en mörk kyrka, tänk dig in i cermonin och prova exponering, olika platser att fota från som tex längst fram i kyrkan så du får med ansiktena. Det kan bli stora kontraster med solljus från ett fönster tex, ta gärna med en "modell" för kontroll av hur bilderna kan bli. Om du förflyttar dig till olika platser så behöver du inte tex DA200/2,8, utan tex 70mm räcker långt som längsta brännvidd...

Tack för alla svar och goda råd. Nu har jag äntligen skickat iväg min beställning på en alldeles ny kamera.. det gäller bara att hålla tummarna för att företaget klara av kostnaden som det innebär. Blev ju dock inte fruktansvärt dyrt ändå... hela paketet hamnade på 16.734. Håller tummarna för att det ska gå vägen och att jag får hem sakerna i tid. ;)

Formatera kortet emellanåt

1. Jag hade motsvarande problem med en kompaktkamera. Cyberphoto tipsade om att formatering behövs emellanåt, annars kan kamera/kort låsa sig. (Formatering = att allt rensas bort ur kortet.)

2. Tror att du blir nöjd med köpet, K20D är en riktigt bra kamera.

Tack för tipset, men jag formaterar mina kort ofta så i just detta fallet är det något annat som strular...

Vet inte alls vad man får betala för ett 16-45 i paket, men jag tänkte att det skadar ju inte att nämna att det finns ett begagnat i nyskick att tillgå..

Tack Johan för tipset, tyvärr såg jag det försent och har redan beställt 16-45 ihop med kameran... borde få hem den i början på nästa vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar