ANNONS
Annons

Panasonic Lumix DMC-FZ200 eller Canon SX50

Produkter
(logga in för att koppla)

disa68

Ny medlem
Hej,

har en Panasonic Lumix DMC-FZ150 idag som jag är nöjd med men vi ska åka till Tanzania i höst och då lockar givetvis uppföljaren FZ200, med 2,8 genom hela zoomen och en riktigt bra elektronisk view finder och snabb autofokus. Men sedan finns även Canon SX50 med optisk zoom på x50 jämfört med Lumix x24 och nu vet jag inte vilken jag ska välja. (Min man har en Nikon systemkamera med en jätteglugg och en sån tung och stor utrustning vill jag inte släpa runt på). Min största hobby är fågelskådning men tycker också att det är roligt att ta fina bilder, så bildkvaliteten är viktig.

//Disa

Jag kan inte uttala mig om Panasonic men jag har en Canon SX50 HS som jag absolut kan rekommendera.
Den tar riktigt bra bilder och skärpan är utmärkt på längsta brännvidd (motsvarar 1200 mm på småbild). Skall du ut på safari kommer nog din man att snegla avundsjukt på din kamera när du får närbilder på lejonen då han bara får hela gruppen (med 500 mm ?).

Som du märker är jag väldigt nöjd med min och det beror helt och hållet på 1200 mm. Det är nästan osannorlikt ibland att man kan få sådana närbilder på så långt håll. Problemet i Afrika kan vara att det blir för mycket luftdaller på grund av det extrema telet. Det blir oftast bäst i skugga eller kyla har jag märkt.

Jag kan få helt skarpa bilder på 1200 mm och 1/100 s och ibland längre tider om jag håller kameran i midjehöjd och använder den vinklade skärmen.

Om du mejlar mig kan jag skicka högupplösta bilder.
Hälsningar
Rolf

Å andra sidan är pixelskärpan inte på topp ändå och faller raskt med stigande ISO så frågan är om inte f/2,8 vid 600mm på Panasonic digitalt zoomad till 1/4 av pixlarna blir lika detaljrik som en bild från SX50 vid 1200mm i allt annat än strålande dagsljus då brusreduceringen snabbt tar bort detaljer och ljusstyrkan inte är på topp - lite över bl 5 har jag för mig. Vid 600mm, som används mer än 1200mm har du mer nytta av Panasonicen p g a större bländare. I bra ljus så tjänar du onekligen på spannet 600-1200mm som Canon erbjuder, förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar