Annons

Panasonic GX7 vs Fujifilm X-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag står i valet och kvalet mellan dessa två. Jag är garanterat inte den förste och sannolikt inte den siste att göra det heller. Jag tänker att antingen köper jag GX7 med kitobjektivet och ett 20mm 1,7 eller också X-E2 med 18-55 det är ungefär samma pengar och mer än så vill jag inte lägga just nu.

Jag håller på att sälja av min nuvarande utrustning (Nikon D300, 17-55 f2,8, 70-200 f2,8 och lite annat) anledningen till att jag ska byta är att jag har fått två små tjejer och då känns nuvarande utrustning för stor och klumpig för att jag ska orka ta med den och sambon vägrar att använda den. Dessutom lär det bli mest barnbilder och semesterbilder framöver.

Såhär har jag tänkt hittills:
GX7
+Vinklingsbar skärm
+Två olika objektiv att börja med varav det ena är riktigt ljusstarkt
+Ser ut att ha ett väldigt bra grepp
+Fler och lite billigare objektiv att utöka med
+Lite mer skojiga funktioner och bättre WiFi
+Inbyggd stabilisering
-Mindre sensor
-Motorzoom på flera av objektiven

X-E2
+Större sensor
+Trevligt med bländarring och slutartider på ett lite mera analogt sätt.
+Möjlighet till extern mikrofon
+Bättre normalzoom
+Objektiven har inte motorzoom
-Dyrare objektiv

Tar tacksamt emot alla era inputs.
 
Mycket bra trådstart! Jag går i lika tankebanor men det lutar åt Gx7 i nuläget. Den bästa bildkvaliteten är sekundär för mig eftersom jag har en D800 också.

Har några tankar kring pro och contras med de båda alternativen.

- Motorzoom behöver inte vara av ondo utan är bra vid filmning.

- 12-32 objektivet till GX är nog inte så dåligt och sedan finns det ett riktig fint 12-35 f2.8

- även om gx 7 inte har mic-utgång (dock mic) så är det nog den bättre kameran för att filma. Vill man vara riktigt seriös kan man spela in ljud med en extern enhet.

- bättre af med GX7?

- det som lockar mig med panasonic är att man i ett senare skede kan skaffa gm1 och dår man en jättesmidig liten kompakt. är man seriöst intresserad av filmning kan man skaffa GH3.

- Fujis objektiv är visserligen dyrare men panasonics priser är hittills inte stabila över tid. Jag köpte en GF 5 med 14mm f 2.5 och 14-42mm kitzoom på mediamarkt för 3000kr. (blev imponerad av af på gf5 och då borde gx7 vara ännu bättre.

Inte helt lätt. Tycker att fujin är lockand men jag tror att GX 7 är bättre på att fånga ögonblicken speciellt när man har barn som rör sig. Jag tror tror också att det kan bli en kamera som altid följer med. Fujin med kitzoom är inte direkt smidig.
 
Håller med dig när det gäller storleken och det kanske till och med får avgöra saken. Dock gillar jag inte att bildformatet är 4:3 istället för 3:2.

GX7 vinner nog ronden flest funktioner men X-E2 vinner nog kameraronden.

När det gäller video kommer det i andra hand för mig. Har redan en videokamera som är perfekt att filma barnen med då den även är vattentät. Kul att kunna filma när man badar. Men visst vill man göra lite snyggare filmer så är säkert GX7 bättre.
 
Har haft GX7 i ett par månader nu, och är väldigt nöjd med den.
Bra storlek på både hus och framförallt gluggar.
Riktigt vassa fasta objektiv från både Panasonic och Olympus.
Kör mest med Panasonic 20/1.7 och Olympus 45/1.8. Riktiga skarpa, och små gluggar!
Innan jul blev det en julklapp i form av Olympus 75/1.8 - ett helt grymt objektiv!

Har tidigare haft Nikon D300s och även Nex, men nu känns det faktiskt som att GX7:an är den totalt sett bästa kamera jag har haft. Snabb autofokus, bra manuella inställningsmöjligheter, och riktigt bra
filmning. Det är grymt när man har små barn!

Ångrar inte att jag bytte från de större systemen överhuvudtaget. Tror att man måste upp på fullformat för att, man som amatör, ska kunna se märkbara skillnader i bildkvalité.

Har läst en del om Fuji och dom har ju säkert aningen bättre sensor, men för mig personligen passar M43 bäst just nu. Snabb autofokus är också starkare argument för GX7.
 
Fujin förmodligen mera snabbarbetad, inte så många funktioner att gå bort sig bland. Känns som den är designad av en fotograf snarare än en dataingengör. Dessutom större sensor vilket gör att det blir lättare att få kort skärpedjup t.ex. vid porträtt utan att ta till extremljusa gluggar.
 
Jag håller på göra precis samma sak. Har tidigare haft en massa NIkon-prylar, D200, D300s, 17-55/2,8, 70-200/2.8VR och har sålt av en del till förmån för Pana GH3, Oly17/1.8, 45/1,8.

Först hade jag problem med bildformatet, 3:2 "känns" mer rätt än 4:3, särskilt i liggande. Efter ett tag började jag dock uppskatta stående 4:3 ganska mycket. Riktigt bra format för innehållsrika porträtt t ex. IQn, bildkvaliteten, är riktigt bra och ska ju vara ännu bättre på GX7. Den slår i alla fall D300s på många sätt. Visst är det lite svårare med DOF och sånt men med Olympus fina fasta gluggar så går det hur bra som helst. Tänker komplettera med Pana 25/1.4 och Oly 12/2 och kanske Pana 35-100/2.8.

Intressanta gluggar på väg till systemet är Olymus 40-250/2.8, Panasonic 15/1.7, 45/1.2 och 150/2.8.

Jag är mycket nöjd med den bildkvalitet jag får ur 4:3. Jag är VÄLDIGT nöjd med den videokvalitet samt handhavandet vid film jag får ur GH3. Det jag saknar är smidigt handhavande vid t ex fågelfoto. Här ligget spegelkameror en bra bit före. Största problemet för mig är att flytta fokuspunkt när jag snabbt vill komponera om bilden vid t ex flygande fågel..

Det jag inte kunnat göra mig av med är D200 och 70-200/2.8 VR. Den favoritkombon är så rolig och svårslagen. D200 har så rolig bild och 70-200 tecknar bilderna SÅ snyggt.
 
Gjorde valet nyligen. Det som fällde avgörandet var X-E2:ans ergonomi och intuitiva handhavande.

För mig är motorzoom och "kreativa filter" totalt avtändande. Annars kändes också GX7 som en riktigt bra kamera men jag lät känslorna styra.
 
Gjorde valet nyligen. Det som fällde avgörandet var X-E2:ans ergonomi och intuitiva handhavande.

För mig är motorzoom och "kreativa filter" totalt avtändande. Annars kändes också GX7 som en riktigt bra kamera men jag lät känslorna styra.

Jag håller med dig jag blir också helt avtänd av motorzoom. Men jag tror faktiskt att Panasonicen vinner på storleken. Vill ju trots allt gå ner i kamerastorlek och 18-55:an på X-E2 blir nog inte så smidig att man alltid tar med sig kameran är jag rädd för.

Läste lite i manualen till Panasonicen att man kan ändra formatet på bilderna till 3:2 kameran behåller då 14MP vilket räcker gott för mig. Men finns det någon annan nackdel med detta?

Bildkvalitén i GX7 lär ju räcka för mig ändå eftersom jag bara ska ha den som familjekamera. Det är minnena som ska bevaras i mitt fall.

Sen märker jag ju att det är väldigt enkelt att hela tiden blicka uppåt när jag egentligen kanske skulle blicka neråt sett till mina behov men sen kommer ju alla känslomässiga bitar som gör att jag ändå inte kan gå ner för mycket. Hade Panasonicen haft APS-C så hade jag valt den för länge sen tror jag.
 
Jag håller med dig jag blir också helt avtänd av motorzoom. Men jag tror faktiskt att Panasonicen vinner på storleken. Vill ju trots allt gå ner i kamerastorlek och 18-55:an på X-E2 blir nog inte så smidig att man alltid tar med sig kameran är jag rädd för.

Läste lite i manualen till Panasonicen att man kan ändra formatet på bilderna till 3:2 kameran behåller då 14MP vilket räcker gott för mig. Men finns det någon annan nackdel med detta?

Bildkvalitén i GX7 lär ju räcka för mig ändå eftersom jag bara ska ha den som familjekamera. Det är minnena som ska bevaras i mitt fall.

Sen märker jag ju att det är väldigt enkelt att hela tiden blicka uppåt när jag egentligen kanske skulle blicka neråt sett till mina behov men sen kommer ju alla känslomässiga bitar som gör att jag ändå inte kan gå ner för mycket. Hade Panasonicen haft APS-C så hade jag valt den för länge sen tror jag.

Vill du blicka nedåt, så kan du ju ta en titt på Nikon V1. Bara 10Mpixel men nöjer du dig med att titta på skärm och oftast skriver ut i mindre än A2 bör inte det vara ett problem. Blixtsnabb AF kommer att fungera bra för rörliga barn. AF fungerar dessutom väldigt bra för följande autofokus vid video. Den är liten nog för att du ska få ned en rejälfotoutrustning i en jackficka. Dessutom väldigt bra batteritid för att vara spegellös, och framför allt billig. Om du inte redan sålt av dina Nikon prylar kan du använda nikonobjektiv med adapter. Vad det gäller optik till sådan titta på 10/2.8, 18.5/1.8. De här är extremt skarpa redan på full öppning vilket gör att man ofta inte behöver höja iso så mycket, vilket annars hade kunnat vara ett problem med en så liten sensor.
 
Tack för alla bra svar. Storleken fick avgöra så det blev en GX7 med 14-42mm och 20mm. Får se om jag även skaffar något tele men jag börjar såhär så får vi se vad man känner för helt enkelt.

Färgen fick bli silver/black. Hoppas att den är snygg 
 
Lånar tråden för fortsatta funderingar. Går också i köpetankar på en komplementkamera till mina storkameror.

Får inget enhetligt intryck av Fujis 35mm (som jag förmodligen vill ha till X-E2:an pga storleken), i vissa tester är den superskarp på 1,4 (t ex Cyberphotos test) och i andra tester inte alls så skarp (t ex DigitalRev). Jag vill kunna använda (och njuta av) den fullt öppen. Nån med ergarenhet?

När det gäller M4/3 är jag tveksam till att dom sällan har inbyggd evf, förutom i t ex GX7 men där ser det ut som sökaren skulle fastna i jackfickan eftersom den sticker ut. Är även här ute efter en motsvarande 50mm-glugg och just nu tycks det bara finnas Panasonics 25/1,4 att välja på. Inte helt övertygad. Nån med erfarenhet?

Svar till "Förvirrad och rådvill".
 
Får inget enhetligt intryck av Fujis 35mm (som jag förmodligen vill ha till X-E2:an pga storleken), i vissa tester är den superskarp på 1,4 (t ex Cyberphotos test) och i andra tester inte alls så skarp (t ex DigitalRev). Jag vill kunna använda (och njuta av) den fullt öppen. Nån med ergarenhet?

Ingen egen erfarenhet. Däremot har en kompis på jobbet en 35:a till sin X-Pro1. Fantastiskt skarp på full öppning! De flesta testerna verkar hålla med, man får googla länge om man ska hitta ett negativt test på den gluggen.
 
ingen erfarenhet men det går att fälla upp sökaren på gx7. hursomhelst om din första prioritering är stora bländare och kort skärpedjup så skulle jag nog tro att fuji är att föredra.
 
Tack för alla bra svar. Storleken fick avgöra så det blev en GX7 med 14-42mm och 20mm. Får se om jag även skaffar något tele men jag börjar såhär så får vi se vad man känner för helt enkelt.

Färgen fick bli silver/black. Hoppas att den är snygg 


Bra val! Berätta gärna om hur 14-42 är. Har inte bestämt mig om jag ska ha GX7 med 12-32, 20 1.7 eller 14-42.
 
Lånar tråden för fortsatta funderingar. Går också i köpetankar på en komplementkamera till mina storkameror.

Får inget enhetligt intryck av Fujis 35mm (som jag förmodligen vill ha till X-E2:an pga storleken), i vissa tester är den superskarp på 1,4 (t ex Cyberphotos test) och i andra tester inte alls så skarp (t ex DigitalRev). Jag vill kunna använda (och njuta av) den fullt öppen. Nån med ergarenhet?

När det gäller M4/3 är jag tveksam till att dom sällan har inbyggd evf, förutom i t ex GX7 men där ser det ut som sökaren skulle fastna i jackfickan eftersom den sticker ut. Är även här ute efter en motsvarande 50mm-glugg och just nu tycks det bara finnas Panasonics 25/1,4 att välja på. Inte helt övertygad. Nån med erfarenhet?

Svar till "Förvirrad och rådvill".

Här finns en annan ljusstark glugg för panasonic:

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1675/cat/all
 
Själv har jag Panasonics osexiga 14-42 motorzoom. Eftersom jag inte ligger med mina kameror tycker jag faktiskt den är helt OK och använder den rätt mycket till film. Där kan det vara ganska bra att få en mjuk zoomning istället för att vridzooma.. IQn är också egentligen helt OK när man inte bryr sig så mycket om DOF, men jag tycker det är roligare med fasta gluggar för tillfället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.