Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic GH1 kamera (defekt - strul)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Skrev ungefär nedan inlägg på annan plats, men jag tror det hamnade fel, testar igen, med aningen hopp om hjälp.
-

GH1 är en fantastiskt bra kamera, har varit supernöjd efter ett halvår med kameran.
Dock-
fattningen är känslig, i synnerhet i kombination med gamla fina manuella objektiv. Min fattning på GH1 började glappa tidigt och nu är den helt hopplös
att använda. "No lens attached" står det hela tiden i menyerna och kameran låser sig, går inte ens att gå in i menyerna.
Har avaktiverat så att man ska kunna använda kameran "utan" objektiv (manuella gluggar)
men meddelandet dyker upp hela tiden. Om man "ruckar" lite försiktigt på objektiven (20 F1.7 och 7-14 i mina fall) så får kameran kontakt igen, men det är högst irriterande.

Så till frågorna:

Har ju garanti och ska skicka i väg kameran, men undrar om någon annan varit med om samma sak?
Går det att göra en reset på kameran på något sätt?
(såvida man kommer in i menysystemet alltså)
Någon elektriker som vet vad som kan ha hänt? Ingenting SER skadat ut i fattningen (har jämfört med en G1:a)
Och, var vänder man sig till för rep/garanti-rep av Panasonic's digitala kameror här i Sverige?

nja, inte om man köpt den via ebay/england,
tror jag inte, inte om kameran har internationell garanti (eller EU-garanti)
i det här fallet, tror man skickar iväg den direkt till service-firma,
fast det verkar vara en djungel att reda ut vilka som servar Lumixprylar i Sverige.
men...ska nog hitta rätt till slut,

annars får jag försöka fixa den själv, tror det är en liten skruv inuti "låsmekanismen" för objektiv som glappar, alltså den där knappen man trycker in när man ska lossa objektivet (vet ej vad den heter men ni vet nog vad jag menar). Finns liksom inget som helst motstånd i "knappen" längre.

c

ANNONS