Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic G1

Produkter
(logga in för att koppla)

alfarunner

Aktiv medlem
Recension i nya Digitalfoto. När nya makroobjektiv kommer 2009 är den utan tvekan ett alternativ till D90 med tillbehör. Inom 5 år finns det antagligen ingen DSLR med spegel. Synd att de inte släppte en kamera med filmmöjlighet. Kommer antagligen 2009.

Jag är väldigt sugen på den där.. men jag vill ha en fast ljusstark vidvinkel motsvarande ett 35mm/2.0 objektiv i småbildsformatet på den..

Vet du eller nån annan var man kan få tag på Raw-filer från kameran?

Vill testa hur dessa står sig mot D3:ans raw-filer.

Råfiler finns på: http://raw.fotosite.pl/

En viss indikation kan man få med jämförande kurvor på: http://www.dxomark.com
Teoretiskt är det två bländarstegs skillnad, men Nikon har med D3 hoppat iväg ytterligare ett bländarsteg i prestanda, så skillnaden närmar sig snarare 3EV i dagsläget till den kameran.

Vet inte om det finns några Leica M eller andra fabrikat med M-bajonett som har f/2 eller bättre på vidvinkel <35mm? Kommer att kunna användas med en adapter från bl.a. Cameraquest.

Panasonic släpper förvisso nästa år en 7-14mm/F4 ultravidvinkel-zoom, men om det är ljusstyrka och kompakta dimensioner som önskas, så kanske 20mm/F1.7 pancake är en första anhalt. Håller med om att 14mm eller 17.5mm vore trevligt, men risken är att dessa inte blir så kompakta, ty de senare görs troligen av typen Angenieux.

Staffan:

Så du menar alltså att DSLR ska försvinna helt från marknaden redan om 5 år och helt ersättas av systemkameror med EVF. Jag kan sätta en ansenlig summa på att du har fel.

Utan tvekan kommer DSLR någon gång i framtiden bli en marginalprodukt för att så småningom helt försvinna från nytillverkningen. Men det kommer ta lång tid, långt mer än 5 år.

Ska inte storformatskameror och annat lite äldre än speglar försvinna först? Man kan fortfarande köpa bladfilm, alltså stora bitar film, med kemikalier i, som används för en enda bild. Som sen dessutom måste framkallas och eventuellt kopieras innan man ser vad det blev.

Jag tror att pannkakor försvinner innan speglar i kameror.

Låter bra, för pannkakor kommer inte att försvinna under min livstid - så mycket kan jag i alla fall garantera.

Jag älskar pannkakor med sylt.

Och jag har lärt mig att grädda dem själv! :)

Kan vi inte komma överens om at det är en systemkamera, med den viktigaste skillnaden mot andra kameror att det går att byta objektiv och att sökarbilden kommer genom objektivet.

Kan vi inte komma överens om at det är en systemkamera, med den viktigaste skillnaden mot andra kameror att det går att byta objektiv och att sökarbilden kommer genom objektivet.

Att det går att byta objektiv, ja.
Att sökarbilden kommer genom objektivet, nej. Det är ju fallet med de flesta små kompaktkameror.

Att det går att byta objektiv, ja.
Att sökarbilden kommer genom objektivet, nej. Det är ju fallet med de flesta små kompaktkameror.
Inte sökarbilden. Det är bara några av långzoomarna som har sökarbild genom optike, de flesta småkaeror har ju int ens sökare och de som har det har bara en genomsiktsökare.
Jag menar att två av kriterierna som måste uppfyllas för att en kamea skall få kallaas systemkamera är; byte av optik och sökare geneom densamma.

Inte sökarbilden. Det är bara några av långzoomarna som har sökarbild genom optike, de flesta småkaeror har ju int ens sökare och de som har det har bara en genomsiktsökare.
Jag menar att två av kriterierna som måste uppfyllas för att en kamea skall få kallaas systemkamera är; byte av optik och sökare geneom densamma.

Du menar alltså att en Leica t.ex. inte är en systemkamera!

De kriterierna känns rätt hemmagjorda. Det som gör en systemkamera till ett system är väl rimligen möjligheten att byta objektiv och inget annat.

G1 är en systemkamera men är ingen spegelreflex/DSLR. Även Olympus "Micro Four Thirds System" kamera måste betraktas som en systemkamera trots att den saknar sökare och använder sig endast av skärm för att kunna avgöra vad som kommer med på bilden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar