Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic G1 / Micro Four Thirds

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Per för matnyttiga tips. Jag testar firmware imorgon. Var har du köpt dina adaptrar? Kostnad?

Tyvärr verkar det hopplöst inom Sverige; Panasonic vet mindre än intet och Aifo (svensk agent för Novoflex) vill inte ta in dom "eftersom dom inte är några kioskvältare.." Ut i stora världen, alltså...

Här finns en rätt komplett lista på adaptrar, med länkar till tillverkare el importörer:
http://docs.google.com/View?docid=dx428wg_10fdvsmtd7

Mina är gjorda av Novoflex och köpta från SpeedGraphic i England:
http://www.speedgraphic.co.uk/
Dom har varit snabba och bra, och den adapter jag hittills hunnit få är mycket välgjord. Det kostar sisådär 800 - 1200 per adapter, plus frakt.

Det slår mig just att inte så många FS medlemmar har köpt G1. Jag undrar om anledningen är den strikta brusegenskapshysteri som dominerar många diskussioner....

Ja, jag vet inte varför folk plötsligt är så hysteriskt rädda för brus. Jag är uppväxt med Tri-X och Ektachrome 400, och ingen kamera (undantaget de riktigt små sensorerna, dom brusar!) kommer ens avlägset i närheten av vad man fick dras med då. Jag kör 800 utan att tveka med G1, 1600 om det behövs för att få en bild, sen är det väl i praktiken stopp. Men det var detsamma med den Nikon D200 som jag gjorde mig av med till förmån för G1.

Sen när pana vågar ta ut svängarna och göra en version som bryter med det 60-åriga spegelreflexdesignarvet så kan nog kameran bli bra mycket mindre..

Jag undrar om Canon/nikon kommer svara på panasonics "mockup" modell redan på PMA nu i mars? Om dom inte fruktar panasonic så måste dom ju frukta varandra. Eller krävs det så mycket ny teknik att det dröjer?

Panasonic måste väl kunna plöja ner mycket resurser för att knipa stora delar av marknaden om dom vill, så stora som dom är?
Den stora massan lär ju välja en pocketkamera med 4/3 sensor framför en otymplig dslr varje dag i veckan. Dom stora pengarna ligger ju i vad Svenne Svensson köper, inte i vad fotoentusiaster som postar här föredrar.

Det slår mig just att inte så många FS medlemmar har köpt G1. Jag undrar om anledningen är den strikta brusegenskapshysteri som dominerar många diskussioner.
Det finns många logiska anledningar till varför man inte skulle köpa en G1:

1: Mycket dyrare än konkurenternas kameror med liknande prestanda.
2: Elektronisk sökare är inte roligt i dåligt ljus.
3: Objektivutbudet är rena skämtet.
4: Någon begangnatmarknad existerar inte.

Det finns många logiska anledningar till varför man inte skulle köpa en G1:

1: Mycket dyrare än konkurenternas kameror med liknande prestanda.
Tja... så väldigt mycket dyrare än exvis Nikon D300 är den väl inte....;-)

2: Elektronisk sökare är inte roligt i dåligt ljus.
Den har sina egenheter, förvisso. Men man vänjer sig snabbt. Jag har hittills inte missat en bild pga sökaren.

3: Objektivutbudet är rena skämtet.
Jovisst. Jag använder mina Leicaobjektiv (gänga, från 1936!, M-fattning, R-fattning) och mitt fina Nikon 60/2.8 Makro. Det är vad jag råkar ha, men adaptrar finns för i stort sett ALLT. Och det går tom bättre att fokusera de här gluggarna snabbt och exakt än det gjorde med de gamla originalhusen. Tack vare den där "hopplösa" sökaren...

4: Någon begangnatmarknad existerar inte.
Ta´t lugnt; kameran har funnits i tre månader. Och begagnade objektiv dräller det av, se föregående punkt. Det enda som inte går är gluggar utan bländarring, som Canon EF eller Nikon G.

Tja... så väldigt mycket dyrare än exvis Nikon D300 är den väl inte....;-)
Nej, men långt dyrare än 1000D, 450D, D60, E-420, E-520, K-M.

Den har sina egenheter, förvisso. Men man vänjer sig snabbt. Jag har hittills inte missat en bild pga sökaren.
Absolut, jag menar inte att den inte fungerar men det kan ändå vara en logisk anledning till varför man inte vill ha den.

Jovisst. Jag använder mina Leicaobjektiv (gänga, från 1936!, M-fattning, R-fattning) och mitt fina Nikon 60/2.8 Makro. Det är vad jag råkar ha, men adaptrar finns för i stort sett ALLT. Och det går tom bättre att fokusera de här gluggarna snabbt och exakt än det gjorde med de gamla originalhusen. Tack vare den där "hopplösa" sökaren...
Jag syftar helt på objektiv som ger AF och full automatik. Nöjer man sig med manuella grejer så finns mycket riktigt en hel del, men de flesta nöjer sig inte med det och då är bristen på optik en logisk anledning att inte köpa G1.

Ta´t lugnt; kameran har funnits i tre månader. Och begagnade objektiv dräller det av, se föregående punkt. Det enda som inte går är gluggar utan bländarring, som Canon EF eller Nikon G.
Jag är hur lungn som helst, jag ville bara ge en logisk förklaring till ointresset för G1.

...
Det slår mig just att inte så många FS medlemmar har köpt G1. Jag undrar om anledningen är den strikta brusegenskapshysteri som dominerar många diskussioner.
...
Inte i mitt fall. Jag är ingen brus-neurotiker. Större delen av mitt fotografiska liv har jag använt analoga kameror, och jag finner inga problem med att använda även sådana DSLR-kameror som förståsigpåarna anser vara "kass" till hög-ISO-tagningar. De presterar ju definitivt bättre än högkänslig film!

Jag hoppar inte på tåget innan de elektroniska sökarna med LiveView blir bättre. Ännu så länge är de i mitt tycke alldeles för dåliga i jämförelse med de traditionella optiska sökarna - jag vill ha bättre skärpa och inte störas av några linjer eller moire-mönster.

LiveView-eftersläpningen var också irriterande tyckte jag. Har bara kollat kameran vid måttlig ljus (i en Scandinavian Photo butik), och det kan ju vara bättre utomhus med en stark sol uppe.

Den tredje saken jag störde mig på var att färgåtergivningen på skärmen avvek ganska mycket från verkligheten (kan ju ev. handla om någon inställning).

Bör väl säga att jag inte alls är emot konceptet som sådant, tvärtom (jag har en KM A200 som också kör med såväl LV som EVF - lägre upplösning men mycket bättre färger än G1), men jag avvaktar tills LV-tekniken har kommit ett eller annat steg längre. Tror (och hoppas) att det kommer att gå bra för Micro FourThirds (men tvivlar på att den vanliga FourThirds-fattningen kommmer att klara sig i längden).

Jag är rätt sugen på att köpa en G1 som resekamera, men det känns som lite väl mycket pengar för bara det syftet.

..
Jag hoppar inte på tåget innan de elektroniska sökarna med LiveView blir bättre. Ännu så länge är de i mitt tycke alldeles för dåliga i jämförelse med de traditionella optiska sökarna - jag vill ha bättre skärpa och inte störas av några linjer eller moire-mönster.

LiveView-eftersläpningen var också irriterande tyckte jag. Har bara kollat kameran vid måttlig ljus (i en Scandinavian Photo butik), och det kan ju vara bättre utomhus med en stark sol uppe.

Den tredje saken jag störde mig på var att färgåtergivningen på skärmen avvek ganska mycket från verkligheten (kan ju ev. handla om någon inställning).
....

Ja, helt klart är sökarbilden annorlunda än den på en traditionell mattskiva eller genom en mätsökare, och på många punkter är skillnaden till det sämre, det skall man inte sticka under stolen med. Men det finns två saker man gärna kan fråga sig: Vad får man i stället? och Hur påverkar det mina möjligheter att få de bilder jag vill ha?

"I stället" får man en spegelfri kamera som därför har unika möjligheter att använda alla möjliga objektiv. Man får en helt unik förmåga att finfokusera på en förstorad delbild; även med de två zoomar som följer med är det ett ögonblicks verk att kontrollera och finjustera fokuseringen, precis som med Nikons och Canons bästa gluggar, men utan de svårigheter som standardmattskivorna ger. Man får skärpedjupskontroll utan att bilden mörknar. Och man får en utmärkt, vridbar LCD-skärm för ovanliga fotovinklar, med automatisk växling till sökaren bara man för kameran till ögat, utan knappande och knattrande som med andra dSLR med LiveView.

Hur det påverkar möjligheterna beror förstås mycket på vad man vill göra. Sportfotografer lär inte bli helt nöjda, inte heller de som vill plåta i skenet av ett stearinljus. Men det mesta annat går alldeles utmärkt, tom springande barn och vovvar. Som alla verktyg förutsätter den här kameran att man vänjer sig vid den och lär sig använda den.

Färgåtergivninen Du upplevde kan bero på mycket. G1 har alldeles för mycket fjantiga "finesser", men dem kan man välja bort, lyckligtvis. Och bland dumheterna finns en massa "filmlägen" som påverkar jpeg-bilder, och därmed bilden i sökare och LCD. Jag rekommenderar starkt att enbart köra med råfiler, och för sökarens skull välja ett av de mer återhållna och realistiska filmlägena (filerna påverkas ju inte av valet, bara sökarbilden). Och råfilernas färger är alldeles utmärkta, dessutom lätta att fintrimma efteråt.

Det tror jag säkert, men den uppfyller inte mina krav för "hemmakamera" eller vad man nu ska kalla det.

Det var med stora förväntningar som jag klämde på MediaMarkts G1:a för några dagar sedan. Framförallt var jag nyfiken på sökaren. Att bilderna blir bra tar jag för givet, allt annat skulle vara en stor överraskning. Sökaren, en elektronisk sökare. Som jag har bett om så länge. Och som enligt databladet skulle vara bättre än den dittills bästa, KM A2 från sent artonhundratal, eller åtminstone tre-fyra år sen.

Besvikelsen blev desto större. Ruggig eftersläpning och det kändes som om det tog flera sekunder innan sökarbilden stannade och blev skarp. Kameran signalerade dock att den hittat fokus innan, så AF är nog hyfsat snabbt.

Känslan av sökarbilden var mer som jag minns min första kontakt med D7D. En lätt känsla av sjösjuka och illamående. Alla fördelar på den tiden vägde dock över och jag köpte både den och några till ur serien som så småningom kröntes med A2. En sökare som inte släpade efter och som var nästan lika bra som en A700 sökare är idag + alla fördelar som en EVF har (t ex ljusförstärkning i mörker).

Senare när jag lätt vimmelkantig raglade ut ur MM tänkte jag att man kanske någonstans kan ställa om uppdateringsfrekvensen i sökaren. Är det så? Eller finns det bara ett läge? Ett läge med dyster eftersläpning.

...
Senare när jag lätt vimmelkantig raglade ut ur MM tänkte jag att man kanske någonstans kan ställa om uppdateringsfrekvensen i sökaren. Är det så? Eller finns det bara ett läge? Ett läge med dyster eftersläpning.
Det skulle jag också vara intresserad av. I mitt inlägg ovan skrev jag att jag tyckte att eftersläpningen var "irriterande". Detta ger förstås intrycket av att jag stördes ungefär lika mycket av de tre saker jag ansåg vara mindre lyckade, men så var inte fallet. Panasonic G1:s eftersläpning var i mitt tycke synnerligen besvärande, och helt klart en "deal breaker" för mig.

Vad som definitivt gör mig mindre imponerad av G1 är förstås att Minolta som sagt redan under "stenåldern" fick fram serien KM A1/A2/A200, där de hade löst detta problem. Jag använder tusen gånger hellre min KM A200, som ännu idag är en alldeles förträfflig liten kamera. Dessutom har den ju "Minolta Colour", vilket uppskattas inte bara av de kräsna utan också av oss vanliga dödliga, eftersom detta ger oss möjlighet att i stort sett direkt få fram en underbar färgåtergivning även med synnerligen begränsad kunskap och erfarenhet av digital efterbehandling.

Givetvis är val av kameror subjektivt, minst sagt. Andra, som inte störs lika mycket av G1:ans svagheter som jag, kan ju förstås tycka att den passar dem alldeles utmärkt.

Senast ändrad:
Photozone

Nu är Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 OIS(oj) testad, utan att tittat på testbilderna tycker jag att siffrorna är mycket bra med undantag av kanten på 200mm.

Det tror jag säkert, men den uppfyller inte mina krav för "hemmakamera" eller vad man nu ska kalla det.

Hm.. intressant, jag tänker tvärtom.. åker jag utomlands tar jag med mig min Hasselbladare och film för att få optimal kvalité. Hemma så klarar jag mig med en Aps-c kamera.

Det viktiga för mig är att bilderna jag antagligen aldrig kommer kunna ta igen blir bra kvalité.

Det skulle jag också vara intresserad av. I mitt inlägg ovan skrev jag att jag tyckte att eftersläpningen var "irriterande". Detta ger förstås intrycket av att jag stördes ungefär lika mycket av de tre saker jag ansåg vara mindre lyckade, men så var inte fallet. Panasonic G1:s eftersläpning var i mitt tycke synnerligen besvärande, och helt klart en "deal breaker" för mig.

Vad som definitivt gör mig mindre imponerad av G1 är förstås att Minolta som sagt redan under "stenåldern" fick fram serien KM A1/A2/A200, där de hade löst detta problem. Jag använder tusen gånger hellre min KM A200, som ännu idag är en alldeles förträfflig liten kamera. Dessutom har den ju "Minolta Colour", vilket uppskattas inte bara av de kräsna utan också av oss vanliga dödliga, eftersom detta ger oss möjlighet att i stort sett direkt få fram en underbar färgåtergivning även med synnerligen begränsad kunskap och erfarenhet av digital efterbehandling.

Givetvis är val av kameror subjektivt, minst sagt. Andra, som inte störs lika mycket av G1:ans svagheter som jag, kan ju förstås tycka att den passar dem alldeles utmärkt.

Ditt inlägg gör mig lite konfunderad. Du ondgör dig över de saker som gör G1 till ett omöjligt köp eller deal breaker som det heter på utrikiska.
Jag förstår dina synpunkter om man ser sökaren som något man skall titta på, i motsats till att skapa bilder i.
Du kanske ser kameran som något som skall bedömas. Det är också helt i sin ordning, men det förvånar mig att du höjer de gamla A1/A2 till skyarna.
Nyligen hittade jag bilder som tagna med de kamerorna och min reaktion blev att utvecklingen verkligen gått framåt. Det som jag då tyckte var bra hänger inte alls med idag. Jag upplever att många kompaktkameror piskar de gamla trotjänarna och att då börja jämföra dem mot en G1 är för mig en gåta. Det är som att jämföra en PV med en V70.
Min G1a tränger sig fram bland Canon 50D och 5D II och jag förvånas ofta hur den lilla rödingen förmår charmera mitt gamla fotohjärta. Det är en rolig kamera med en tydlig själ som dessutom fungerar utmärkt i sträng kyla. idag är det 35 grader kallt där jag bor.

Hm.. intressant, jag tänker tvärtom.. åker jag utomlands tar jag med mig min Hasselbladare och film för att få optimal kvalité. Hemma så klarar jag mig med en Aps-c kamera.

Det viktiga för mig är att bilderna jag antagligen aldrig kommer kunna ta igen blir bra kvalité.
Hasselbladare skulle inte duga vare sig hemma eller på resa för min del. Att G1 inte duger har inte med bildkvalitét att göra, utan med hastighet.

För övrigt tar jag sällan bilder som går att ta om, även om man kan ta liknande bilder så är det oftast omöjligt att ta likadana.

...det förvånar mig att du höjer de gamla A1/A2 till skyarna.
Nyligen hittade jag bilder som tagna med de kamerorna och min reaktion blev att utvecklingen verkligen gått framåt. ...

Nu är jag övertygad om att bilderna från G1 blir minst lika bra, inte tu tal om det och de är säkert bättre på brushantering än de gamla Minoltorna, men inte var det ankskit som de levererade precis. G1 får pisk av sökaren i A2 som, trots att den "bara" har dryga 900.000 pixlar är bra mycket trevligare att titta i, om jag nu inte missade nåt när jag provtittade i MediaMarks exemplar.

A1/A200 (kompakterna) har inte med saken att skaffa, sökarmässigt, de är inte alls i samma klass som A2. Glöm inte bort att ingen av Minoltorna var en systemkamera, så G1 är ändå ett välkommet tekniksprång. Hoppas utvecklingen av EVF tar fart igen. Spegel hör till forntiden.

Nu är jag övertygad om att bilderna från G1 blir minst lika bra, inte tu tal om det och de är säkert bättre på brushantering än de gamla Minoltorna, men inte var det ankskit som de levererade precis. G1 får pisk av sökaren i A2 som, trots att den "bara" har dryga 900.000 pixlar är bra mycket trevligare att titta i, om jag nu inte missade nåt när jag provtittade i MediaMarks exemplar.

A1/A200 (kompakterna) har inte med saken att skaffa, sökarmässigt, de är inte alls i samma klass som A2. Glöm inte bort att ingen av Minoltorna var en systemkamera, så G1 är ändå ett välkommet tekniksprång. Hoppas utvecklingen av EVF tar fart igen. Spegel hör till forntiden.

Jag tror att du missade något när du kollade i affären ochjag kanske minns fel, men jag upplever G1s sökare som mycket bätre än A2.
När det gäller bildkvalitet så är det samma skillnad som mellan vilken enkel kompakt och vilken systemkamera som helst. Alltså stor.

Uppdatera firmware på G1:an

Hej igen. jag är fortfarande nöjd med min G1a, däremot har jag svårt att klara att öppna den nya firmware som är tillgänglig i min mac. Några tips?

_____

På svenska Panasonics hemsida finns nu vers 1.2 att ladda hem

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/400429/index.html#anker_400429
sidan 2 finns för MAC resp Windows.

I Windows:
Hämta hem och packa upp (winrar eller zip), du får 2 textfiler + 1 program.
Textfilen beskriver hur man gör resp versionsförändringar.
Starta programmet och det packas upp till en BINär-fil.
Ladda över till minneskortet. Följ anvisningarna.

Lycka till
/bengt

ANNONS