Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic G1 / Micro Four Thirds

Produkter
(logga in för att koppla)
En Leica går ju ner i en jackficka.
Jo, precis. Det var liksom min poäng. Du skrev ju tidigare att "jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan..." och det tyckte jag inte stämde riktigt. Om man t ex tittar på en systemkamera som M5 eller M8. Bra att vi är överens!

Jo, precis. Det var liksom min poäng. Du skrev ju tidigare att "jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan..." och det tyckte jag inte stämde riktigt. Om man t ex tittar på en systemkamera som M5 eller M8. Bra att vi är överens!

Hej, jag har just kommit hem från ett kalas, min G1a ligger i jackfickan. Just det. Som fotograf så styrs även klädvalet av pragmatiska fotoaspekter. I min dunjacka ryms utan problem kameran och extra zoom och blixt. Samma utrustning i tex Canontappning hade inte gått ner.
Det är poängen!

Hej, jag har just kommit hem från ett kalas, min G1a ligger i jackfickan. Just det. Som fotograf så styrs även klädvalet av pragmatiska fotoaspekter. I min dunjacka ryms utan problem kameran och extra zoom och blixt. Samma utrustning i tex Canontappning hade inte gått ner.
Det är poängen!

Hurra! Någon som har köpt kameran! Jag är oerhört sugen på G1:an men i Lund där jag bor har det varit komplett omöjligt att få titta på den, ingen har tagit in den. Allra mest intresserad är jag av slutarljudet - kan du beskriva det? Min drömkamera är en så liten och tyst systemkamera som möjligt och jag hoppas så att det är denna.Var köpte du din?
Tacksam för svar!

Hurra! Någon som har köpt kameran! Jag är oerhört sugen på G1:an men i Lund där jag bor har det varit komplett omöjligt att få titta på den, ingen har tagit in den. Allra mest intresserad är jag av slutarljudet - kan du beskriva det? Min drömkamera är en så liten och tyst systemkamera som möjligt och jag hoppas så att det är denna.Var köpte du din?
Tacksam för svar!

Hej, jag köpte den på Scandinavianphoto. Slutarljudet är tystare än mina canonkameror och flera har påpekat att det är ett trevligt/ fint ljud den avger. Eftersom det inte finns någon spegel så saknas det slammret.
Nu har jag tagit ett par tusen bilder och jag blir mer och mer imponerad.

Stora och små kameror

Kanske är det också så att små kameror inte har så stor imponatorverkan på omgivningen. Den som har något att komma med, behöver inte ägna sig åt yttre skrytsamheter?

Hej, jag köpte den på Scandinavianphoto. Slutarljudet är tystare än mina canonkameror och flera har påpekat att det är ett trevligt/ fint ljud den avger. Eftersom det inte finns någon spegel så saknas det slammret.
Nu har jag tagit ett par tusen bilder och jag blir mer och mer imponerad.

Det är verkligen roligt att höra att en erfaren fotograf får ut något av denna kameran, för jag tycker att jag har hört en liksom lite nedlåtande ton både i tidningstester och annars. "För familjefotografen som imponeras av knappar men inte vet vad de är till för" är väl bland de värsta... Men det är alltså ett tydligt ljud som hörs? Hur tycker du att den fungerar i lite svagare ljus?

Kanske är det också så att små kameror inte har så stor imponatorverkan på omgivningen. Den som har något att komma med, behöver inte ägna sig åt yttre skrytsamheter?

OM det är imponatorverkan du är ute efter så är G1an ännu ett kap. Jag blir ”överfallen” vart jag än går av folk som vill känna och klämma.
Den effekten går dock snart över; så skynda skynda..

Det är verkligen roligt att höra att en erfaren fotograf får ut något av denna kameran, för jag tycker att jag har hört en liksom lite nedlåtande ton både i tidningstester och annars. "För familjefotografen som imponeras av knappar men inte vet vad de är till för" är väl bland de värsta... Men det är alltså ett tydligt ljud som hörs? Hur tycker du att den fungerar i lite svagare ljus?

G1an låter som en vanlig sytemkameran med uppfälld spegel, men mindre. Den klickar lite förtroendeingivande och vänskapligt.

Jag har haft min G1 sedan 5 november och är väldigt nöjd med den. För mig har den ersatt en Nikon D200-utrustning, som jag inte saknar det minsta, faktiskt.

Låt ingen inbilla Dig att det är en leksak! Den är förvisso olik det mesta, men den är enormt kapabel och mångsidig. Slutaren låter, men mindre än en gammal mätsökar-Leica, och MYCKET mindre än en spegelreflex. Autofokusen är totalt ljudlös. Och den har inga större problem i svagt ljus heller, även om sökaren blir grynig nere i stearinljusnivåer...

Objektivet som följer med är riktigt bra, men själv väntar jag på en adapter som kommer att göra det möjligt att använda mina gamla Leicaobjektiv; det skall gå alldeles utmärkt.

Vill Du titta på några bilder jag tagit med G1, kan Du gå hit: http://elgenper.smugmug.com/gallery/6495283_8ga4L#428225907_DyKyd
(och Du är hjärtligt välkommen även till min startsida: http://elgfoto.se/ ).

En diskussionsgrupp (engelskspråkig) där det verkligen står mycket om G1 är följande (titta på underforumet "4/3rds cameras"): http://forum.getdpi.com/forum/index.php

Jag rekommenderar verkligen den här kameran! Och jag har plåtat i åtskilliga år med det mesta från Linhof och Hasselblad till Minox....;-)

Jag har haft min G1 sedan 5 november och är väldigt nöjd med den. För mig har den ersatt en Nikon D200-utrustning, som jag inte saknar det minsta, faktiskt.

Låt ingen inbilla Dig att det är en leksak! Den är förvisso olik det mesta, men den är enormt kapabel och mångsidig. Slutaren låter, men mindre än en gammal mätsökar-Leica, och MYCKET mindre än en spegelreflex. Autofokusen är totalt ljudlös. Och den har inga större problem i svagt ljus heller, även om sökaren blir grynig nere i stearinljusnivåer...

Objektivet som följer med är riktigt bra, men själv väntar jag på en adapter som kommer att göra det möjligt att använda mina gamla Leicaobjektiv; det skall gå alldeles utmärkt.

Vill Du titta på några bilder jag tagit med G1, kan Du gå hit: http://elgenper.smugmug.com/gallery/6495283_8ga4L#428225907_DyKyd
(och Du är hjärtligt välkommen även till min startsida: http://elgfoto.se/ ).

En diskussionsgrupp (engelskspråkig) där det verkligen står mycket om G1 är följande (titta på underforumet "4/3rds cameras"): http://forum.getdpi.com/forum/index.php

Jag rekommenderar verkligen den här kameran! Och jag har plåtat i åtskilliga år med det mesta från Linhof och Hasselblad till Minox....;-)

Hej! Tack för ditt inlägg! Har just tittat på dina bilder, hur fina som helst. Jag var rätt säker på att detta var kameran för mig men nu är jag helt övertygad. Har en Konica Minolta D5D som jag gillar skarpt men har länge längtat efter något smidigare och tystare, och det har jag ju hittat nu. Och du tycker alltså att kitobjektvet duger? Är också ganska nyfiken på det där 20mm som ska komma, vad tror du om det?

Snabbt svar medan hummern rodnar och champagnen kallnar...

Hej! Tack för ditt inlägg! Har just tittat på dina bilder, hur fina som helst.
Tack! Trevligt att höra.

.. Och du tycker alltså att kitobjektvet duger?
Ja, det tycker jag definitivt; enda felet är ljusstyrkan. Här har Du en verklig mästare på G1, och alla bilderna är tagna med kitobjektivet; det säger en del:
http://www.schophoto.com/gallery/list.php?exhibition=10&u=3812,0

Och här är en annan entusiast, vars bilder inte går av för hackor heller:
http://www.pbase.com/bmosley/panasonic_g1

Är också ganska nyfiken på det där 20mm som ska komma, vad tror du om det?

Jo, det står väl högst på min egen önskelista, men ingen har ännu provat det (finns bara en plastmodell hos Panasonic ännu..). Men snart får jag en adapter för att använda Leicaobjektiv på den; det ser jag fram mot. Och det kommer iofs en för Minolta också (och för i stort sett alla objektiv på marknaden).

Lycka till med beslutet, och gott nytt år!

Hej igen ni som har köpt G1! Får jag ställa några frågor till? Kommer på saker hela tiden... jo, t ex detta med adapter till gamla objektiv. Stämmer det att då funkar inte autofokusen? Eller beror det på vilket objektiv man använder? Och en annan sak - blir inte kameran väldigt framtung och mer svårhanterlig om man använder gamla objektiv med adapter?
Nästa fråga:är det idé att vänta med att köpa några månader om det är så att några "barnsjukdomar" ska åtgärdas? Och så den sista, fånigaste frågan: det här med färgerna...den röda är ju så snygg så det är inte klokt, det vattnas ju i munnen! Men samtidigt tänker jag att det kanske är svårare att fotografera diskret med en sån kamera? Vad tycker ni?

Hej igen ni som har köpt G1! Får jag ställa några frågor till? Kommer på saker hela tiden... jo, t ex detta med adapter till gamla objektiv. Stämmer det att då funkar inte autofokusen? Eller beror det på vilket objektiv man använder? Och en annan sak - blir inte kameran väldigt framtung och mer svårhanterlig om man använder gamla objektiv med adapter?

Om man har Panasonics egen 4/3-adapter (har inte kommit till Sverige än) och kör med Panasonics eller Leicas 4/3-optik, så skall AF fungera. Däremot är det flera Olympusgluggar för 4/3 som inte ger AF.

Om man har en "piratadapter" för t ex Leicaoptik så får man givetvis ingen AF, inte ens automatisk nerbländning. Det är inte så svårt som det kan låta; manuell fokusering av G1 är mycket bra, exakt och snabbjobbad. Men kanske inte riktigt lämpat för sportfoto...

Ett tyngre objektiv ger förstås en framtung kamera, men man håller ju i objektivet med ena handen. Det är inte värre med den här kameran än med ett långt tele på t ex en Olympus E420.

Nästa fråga:är det idé att vänta med att köpa några månader om det är så att några "barnsjukdomar" ska åtgärdas? Och så den sista, fånigaste frågan: det här med färgerna...den röda är ju så snygg så det är inte klokt, det vattnas ju i munnen! Men samtidigt tänker jag att det kanske är svårare att fotografera diskret med en sån kamera? Vad tycker ni?

Enda sättet att åtgärda barnsjukdomar på några månader är att uppdatera firmware; nån mekanisk ombyggnad före nästa modell brukar inte göras. Och den första firmwareuppdateringen har redan kommit, baserad på önskemål från användare: Panasonic är tydligen snabba och lyhörda! En firmwareuppdatering gör man själv med en nerladdad fil, så den får man även om man köpt tidigt.

Färgen: ja, smaken är olika, själv tog jag blå. Man kanske måste rodna lite extra om man ska vara diskret med en röd...;-)

I varje fall blir nog bilderna likadana oavsett vilken färg man väljer...:-o)

Om man har Panasonics egen 4/3-adapter (har inte kommit till Sverige än) och kör med Panasonics eller Leicas 4/3-optik, så skall AF fungera. Däremot är det flera Olympusgluggar för 4/3 som inte ger AF.

Om man har en "piratadapter" för t ex Leicaoptik så får man givetvis ingen AF, inte ens automatisk nerbländning. Det är inte så svårt som det kan låta; manuell fokusering av G1 är mycket bra, exakt och snabbjobbad. Men kanske inte riktigt lämpat för sportfoto...

Ett tyngre objektiv ger förstås en framtung kamera, men man håller ju i objektivet med ena handen. Det är inte värre med den här kameran än med ett långt tele på t ex en Olympus E420.

Enda sättet att åtgärda barnsjukdomar på några månader är att uppdatera firmware; nån mekanisk ombyggnad före nästa modell brukar inte göras. Och den första firmwareuppdateringen har redan kommit, baserad på önskemål från användare: Panasonic är tydligen snabba och lyhörda! En firmwareuppdatering gör man själv med en nerladdad fil, så den får man även om man köpt tidigt.

Färgen: ja, smaken är olika, själv tog jag blå. Man kanske måste rodna lite extra om man ska vara diskret med en röd...;-)

I varje fall blir nog bilderna likadana oavsett vilken färg man väljer...:-o)

Ah! Tack för svar! Ja, då är planen klar. Det blir en G1. Kan knappt behärska mig. Fattas dock lite grann i sparplanen, men jag ska i alla fall snarast åka till Scandinavian Photo i Malmö, utgår från att dom har den. Måste få fingra.Tack för alla svar, jag återkommer nog så fort jag lagt vantarna på den! Då lär jag ha fler frågor...
hälsningar Stina

"Highly Recommended" i dpreviews utförliga test

Enligt teorin så ska µFT-sensorn ligga ungefär -2/3EV under APS-C klustret. Panasonics G1 ser ut att klara det med heder, vilket även bådar gott för den sensorn, som förmodligen också kommer att senare sitta i Olympus motsvarigheter för µFT. Men faktumet att kameran som sådan är en sammantaget mycket kompetent och trevlig produkt, har även gett den bedömningen "Highly Recommended" i dpreviews utförliga test.

Ref:

Heja pana...

Den där kameran har ju fått ganska mycket bra kritik vid det här laget. Och under 2009 kommer en G2 som klarar video, samt ytterligare lite kul objektiv. Särskilt 20/1.7 pannkakan är ju intressant.

Sen när pana vågar ta ut svängarna och göra en version som bryter med det 60-åriga spegelreflexdesignarvet så kan nog kameran bli bra mycket mindre..

Dessutom verkar det som om de fått till objektiven. Läste ett test i chasseur d'image där 14-40 fick ett stort bravo för sin "otroliga homogenitet". Det är kanske leica som hjälper till i bakgrunden.

Hej igen. jag är fortfarande nöjd med min G1a, däremot har jag svårt att klara att öppna den nya firmware som är tillgänglig i min mac. Några tips?

Denna länk leder till en jämförelse mellan ett fast leicaobjektiv och kitgluggen.

http://www.outbackphoto.com/

Nu har jag också köpt till blixten som heter 36 nånting. den är väldigt smidig, men jag stör mig på att man måste trycka på en knapp för att vrida på blixthuvudet. Det gör att både händerna måste vara till hands?!
Lika illa är det på Canon. Heja Minolta som hade den bästa blixten. Inga hindrande larviga lås här inte. Jag provade en gång att med två skrvuvar tvinga in låsknappen på en Canonblixt, men då blev blixten på mycket dåligt humör och arbetsvägrade.
Så det undviker jag med Pblixten.
Ett roligt fenomen med G1an är att jag varje gång blir så förvånad över hur bra kvalitet det blir på bilderna. Det känns inte riktigt verkligt, men ytterst trevligt.
Jag längtar efter ljusstarka gluggar. När dom kommer ligger min 50D risigt till.

Hej igen. jag är fortfarande nöjd med min G1a, däremot har jag svårt att klara att öppna den nya firmware som är tillgänglig i min mac. Några tips?

Nja, det svåraste är att faktiskt hitta nerladdningen... panasonic.se går inte alls; panasonic.com ger meddelande att filen inte finns.

Gå istället hit:
http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/download/fts/
så ska det gå. Du får (för Mac) en komprimerad fil som heter G1V11.zip. Packa upp den och få en fil som heter G1_110.bin. Den är "the goods" och skall alltså INTE packas upp mer, vad än Mac:en tror...

Följ sen instruktionerna på webbplatsen till punkt och pricka, med ett helt fulladdat batteri i kameran. Nudda inga knappar, inte heller ringarna på objektivet, förrän kameran är helt klar.

That´s it.

Jag längtar efter ljusstarka gluggar. När dom kommer ligger min 50D risigt till.

Jomen, och det är där den riktiga poängen ligger med att köra Leicagluggar. Jag har fått min adapter nu, och kan bara bekräfta vad Outbackphoto skriver: kitgluggen är i Summicronklass! Men med Summicronen vidöppen får man ju mycket grundare och trevligare skärpedjup och bättre slutartider. Sen har jag ett fint gammalt Summar 50/2 (skruv) från 1936 utan antireflexbehandling, som ger en härlig mjukteckning...

I posten ligger nu också adaptrar för Leica R och Nikon, som skall möjliggöra att jag använder mina gamla skåpliggare för de systemen också (det är mest för närbilder o makro; närgränsen är ju taskig på Leica M-objektiv).

Tack Per för matnyttiga tips. Jag testar firmware imorgon. Var har du köpt dina adaptrar? Kostnad?

Det slår mig just att inte så många FS medlemmar har köpt G1. Jag undrar om anledningen är den strikta brusegenskapshysteri som dominerar många diskussioner.
Det finns ju faktiskt kameror som har ”bättre” brusegenskaper och så är den ju mindre än 450D och liknande ohållbara (inte svaga) kameror. Var och en kan väl förstå att en kamera som är mindre än dessa värdelösa pga storleken måste vara ännu mer ohållbar. Därför kan det inte var hållbart att satsa på en liten kamera som trots sin litehet är alldeles för stor.
Jag märker en tydlig skillnad mellan FS-människor och vanliga människor som inte vet bättre än vad de själva kan se och uppleva.
J

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto