Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic G1 / Micro Four Thirds

Produkter
(logga in för att koppla)
Den borde ha varit mer lik en kompakt i design, Sigma DP1, Canon G9 etc. Som det är nu tar handgreppet enormt med plats i djupled. Det kanske kommer en sådan senare. Tillsammans med en ny 25mm pannkaka skulle den bli riktigt liten.

Lite märkligt att de inte lagt till möjlighet att filma, för är det några systemkameror som är lämpliga till det är det micro 4/3 kamerorna. Jämfört med tex Nikon D90 så borde bland annat AF fungera och sökaren gå att använda vid filmning.

Iofs så tillverkar Panasonic även videokameror så de vill kanske inte släppa en kamera som utklassar dessa.

Senast ändrad:
Lite märkligt att de inte lagt till möjlighet att filma, för är det några systemkameror som är lämpliga till det är det micro 4/3 kamerorna. Jämfört med tex Nikon D90 så borde bland annat AF fungera och sökaren gå att använda vid filmning.

Iofs så tillverkar Panasonic även videokameror så de vill kanske inte släppa en kamera som utklassar dessa.
Håller med att videofunktionen skulle sitta bra i en sådan kamera. De tänkte kanske inte på det när de konstruerade den. Det var väl inte många som trodde att DSLR skulle ha videofunktion innan D90 kom.

Håller inte med om konkurrensen med Panasonics egna videokameror. Om inte Panasonic blir det någon annan som bygger in videofunktion med AF och bild i sökaren. Sony ligger nog närmast till hands då de redan använder en separat sensor för AF i LiveView i sina Alfa modeller. Dvs är det bättre att göra det själv (om man kan) än att låta någon annan göra det. Det är nog bara en tidsfråga när videofunktionen blir standard i alla (i alla fall i konsumentklassen) DSLR.

Dpreview hyllar den nya EVFn. Undrar om Panasonic kommer att ha kameran på fotomässan i Stockholm. Skulle vara spännande att se kameran själv.

Den borde ha varit mer lik en kompakt i design, Sigma DP1, Canon G9 etc. Som det är nu tar handgreppet enormt med plats i djupled. Det kanske kommer en sådan senare.

Enligt dpreview är det ett medvetet val för att inte avvika för mycket från traditionell design. Fotofolket är ju ett ganska konservativt gäng. ;-)

äntligen..

..händer det nåt.
Goda nyheter för oss som är trötta på allt gammalt femtiotalsmök som sitter i våra kameror. Speglar som klapprar och slamrar till höger och vänster, vidvinklar med retrofokus, Pentaprismglasbitar som väger och tar plats. Bort med skiten.

Hoppas verkligen att detta system överlever.

Video kommer garanterat inom Micro 4/3, det står med redan i första pressreleasen.
Kommer bli ett kul system detta!

Video kommer garanterat inom Micro 4/3, det står med redan i första pressreleasen.
Kommer bli ett kul system detta!

Det står inget om video i pressreleasen (dpreview). Film mode som pratas om försöker bara efterlikna olika filmers utseende och karaktär.

Video kommer garanterat i nån senare modell.

..händer det nåt.
Goda nyheter för oss som är trötta på allt gammalt femtiotalsmök som sitter i våra kameror. Speglar som klapprar och slamrar till höger och vänster, vidvinklar med retrofokus, Pentaprismglasbitar som väger och tar plats. Bort med skiten.

Verkligen! Även om just den här specifika kameran inte är något jag personligen är intresserad av, så är utvecklingen mycket lovande. Med kort registeravstånd och bra (?) EVF så kommer man antagligen kunna konstruera små och prisvärda objektiv som ändå är riktigt bra. Utan spegel kommer bildhastigheterna att kunna bli större, och någon slutare kanske man inte ens behöver. Fast utan slutare blir det nog ett helvetiskt damm på sensorn direkt, så det kanske är en dum idé.
Synd att de inte visat någon jämförelsebild med exempelvis E-420 och någon normalstor kompakt. Jag hoppas också att det kommer lite kompaktare objektiv, främst då med fast brännvidd. Då kanske man till och med kan stoppa kameran i fickan:)

..händer det nåt.

Märkligt då att allt detta gamla femtiotalsmök så grundligt lyckades konkurrera ut de mätsökarkamerorna vilket detta ser ut att vara ett försök att återuppuppliva. Fast utan mätsökarkamerans största fördel, sökaren.

Sedan tror jag bestämt att inte heller pyttetrefjärdedelar klarar sig utan retrofokusdesign. Såvitt jag förstår är även vidvinkelobjektiv till t.ex. Leica konstruerade på det viset. Och inte vill vi väl ha objektiv där bakdelen går in i kameran, för då blir det nog svårt att hävda att "alla FourThirds-optimerade objektiv har en s.k. nära telecentrisk optik".

Men, sätt en anständig sökare på toppen så kanske det blir något. Fast hur skall alla pixel&brus knarkare stå ut med den lilla sensorn?

Synd att de inte visat någon jämförelsebild med exempelvis E-420 och någon normalstor kompakt. Jag hoppas också att det kommer lite kompaktare objektiv, främst då med fast brännvidd. Då kanske man till och med kan stoppa kameran i fickan:)
imaging resource har en jämförelsebild melan 420 och G1. Bortsett från det större greppet på G1 så är nog skillnaden mellan de ungefär som mellan 420 och en DSLR/objektiv i APS-C klassen.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG1/DMCG1A.HTM

Intressant läsning. Verkar komma en kamera nästa år från Panasonic med AVCHD, eh video alltså.Klicka..

Det verkar också vara en 20/1,7 pannkakslins på gång till micro.

jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan men för små för att vara en plattform för ett tele eller ha någon slag stabilitet.

jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan men för små för att vara en plattform för ett tele eller ha någon slag stabilitet.
Håller med, de är varken-eller för mig, men jag ser ändå en poäng med att kunna göra en lagom smidig mätsökarkamera med systemet. En slags Leica men något mindre skulle jag kunna köpa.

Kan inte annat än hålla med.
De flesta klagar jämt på att instegsmodellerna är så små att hålla i och arbeta med, och då har jag lite svårt att förstå hur man kan tycka om en som är ännu mindre. Den går ju iaf inte ner i fickan, som sagt.

Precis. De där gamla Leicorna som folk gick omkring med på 60- och 70-talen var ju helt värdelösa.

Intressant att nästa alla i denna tråd lyckas såga en kamera de inte ens sett i verkligheten!
Nu har jag haft min röda i ett par veckor och konstaterar bland annat:
Sökaren är mer användbar än den som sitter i min 50D. När det tex gäller manuell fokusering i dåligt ljus vinner G1 på KO.

Den vridbara skärmen är mycket bättre än den som sitter i min 50D.

När det gäller storleken, som var min direkta orsak att köpa den, så är den verkligen liten och behändig. Lätt att ta med sig och lite lagom diskret utom den röda färgen som får tjejerna att flockas.

En MYCKET intressant grej är att det finns adaptrar att köpa som gör att det går att använda gamla leica och 16 mm filmobjektiv!?
Vad sägs om ett objektiv med bländare 0,95 ?? För några hundringar.
Det är kamerans konstruktion som gör att bröllop med gamla objektiv blir så lyckade. Den ” Värdelösa” sökaren medger manuell fokusering även vid delvis nedbländade objektiv.

Hittills är jag över förväntan nöjd.

ANNONS