Annons

Panasonic FZ50 eller FZ18

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Har gått och funderat länge nu om jag skulle köpa ny kamera idag har jag Olympus C-760 UZ som jag varit nöjd med. Bra bilder men lite långsam och har sina begränsningar som jag dock kunnat leva med. Men nu har jag fått en "prick" i synfältet på kameran som jag inte lyckas få bort. Pricken kommer dock inte med på bilden men det är högst enerverande. Efter att ha läst diverse recentioner så har jag fastnat för Panasonic FZ50. Såg nu att det kommit en ny Panasonic FZ18. Den senare är billigare än den tidigare vilket får mig att fundera på vad som skiljer dem åt. Den nyare borde vara bättre men kanske har FZ50 någon finness som inte FZ18 har eftersom den är dyrare. Så jag är fortfarande i valet och kvalet..

Någon som känner till dessa kameror och kan ge mig råd.

Rind skrev:
Har gått och funderat länge nu om jag skulle köpa ny kamera idag har jag Olympus C-760 UZ som jag varit nöjd med. Bra bilder men lite långsam och har sina begränsningar som jag dock kunnat leva med. Men nu har jag fått en "prick" i synfältet på kameran som jag inte lyckas få bort. Pricken kommer dock inte med på bilden men det är högst enerverande. Efter att ha läst diverse recentioner så har jag fastnat för Panasonic FZ50. Såg nu att det kommit en ny Panasonic FZ18. Den senare är billigare än den tidigare vilket får mig att fundera på vad som skiljer dem åt. Den nyare borde vara bättre men kanske har FZ50 någon finness som inte FZ18 har eftersom den är dyrare. Så jag är fortfarande i valet och kvalet..

Någon som känner till dessa kameror och kan ge mig råd.

Känner ej till dessa kameror specifikt, men känner till Panasonics långzoomar och FZ18 tillhör deras mellanstorlek-familj.

FZ50 är en större kamera och som nästan kommer upp i DSLR-storlek och "ska" vara Panasonic toppmodell inom kompaktkameror. Med denna kamera får du blixtsko och högre upplösning t.ex.

Samtidigt är ju FZ18 en nyare kamera och det händer ju rätt mycket i utveckling, man får nog kolla dpreview-tester för att se om det finns stora skillnader i bildkvalitet. FZ18 har ju större zoom-register och speciellt att den går ner till 28 mm tycker jag verkar trevligt.

Tack för ditt svar nu blir jag än mer tveksam till vilken jag skall köpa. Har beställt FZ18 från Cyberphoto nu mycket för att jag känner att jag måste komma till skott någon gång och den fanns i lager. Men jag har ju 2v ångerveckor så ännu kan jag ändra mig. Hoppas få kameran snart så jag inte kan vela mer..

Rind skrev:
Tack för ditt svar nu blir jag än mer tveksam till vilken jag skall köpa. Har beställt FZ18 från Cyberphoto nu mycket för att jag känner att jag måste komma till skott någon gång och den fanns i lager. Men jag har ju 2v ångerveckor så ännu kan jag ändra mig. Hoppas få kameran snart så jag inte kan vela mer..

Ajdå, det var inte meningen att ställa till det.

Är det nåt specifikt du saknar i FZ18 som FZ50 har? FZ50 är ju som sagt mer än ett år gammal, så där är alltid en risk att precis när man köpt den så kommer en ersättare ut på marknaden.

Så hände när jag köpte min FZ3 och FZ5 släpptes nån månad senare, men det är så länge sen att det är digital stenålder, 1,5 tums skärm!! :)

Det är möjligheten med extern blixt som lockar. Tror att upplösningen är ok på FZ18 med tanke på att jag klarart mig med 3,2 megapixel hitintills. Bildkvaliten har jag svårt att bedömma men FZ50 har ju fått så bra betyg på bildkvaliten. Men å andra sidan är ju FZ18 modernare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar