Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
FX33 och FX55 är nya kompakter.
Detta inkl. FZ-18 fanns ej på sidan igår kväll.
S på FZ18 står för Silver.
FZ18 har ansiktsigenkänning, intressant funktion.
Hoppas det kommer på en ev. efterträdare till FZ50 i framtiden.
Intelligent Auto-mode (iA) undrar vad det är för skillnad mot vanlig Intelligent ISO.

Panasonic Lumix
 
Senast ändrad:
Samma här trots att jag uppgraderade i vintras.
Kommer FZ70 så föreslår jag vi startar en ny tråd så som det gjordes med denna.
 
kanske det....eller rent av döper om denna till typ Panasonic FZ serien. kanske ett sätt att få lite större bredd i den. Men vi måste höra med PeHa först eftersom det var han som startade tråden.
 
Ja varför kan inte detta bli en "Officiell" Panasonic FZ tråd.

Ontopic: Jag har fotoat hela sommaren när jag arbetat som slussvakt.. många båtbilder har det blivit. Ännu är jag inte tillräckligt bra fotograf för att kameran har kunnat begränsa mig.

Finns två saker jag saknar:
1. Vidare vinkel.
2. Aningens bättre prestanda vid mörka inomhusbilder.

Funderade ett tag på att byta upp mig till en riktig DSLR men insåg att jag aldrig kommer byta mellan obejktiv iallafall.. så jag är nog fast med min FZ-30.

/John
 
lugn FZ60:an med 28 mm vidvikel och 18x zoom kommer snart !....nej jag vet inte ;)....men rimligtvis borde den göra det eftersom dom släppt FZ18....
 
Varför inte byta till L-10?
Hade jag inte köpt Canons EOS 1D MarkIII så hade jag nog övervägt L-10 men jag har länge varit sugen på L1 som är så himla Fulsnygg..
 
hej allesammans.
Igår den 29/1 2008 har Panasonic lanserat årets vårkollektion, tyvärr bara på kompaktkamerasian denna gång och kompakter utan RAW.
Ingen ersättare till FZ50 som är en drömkamera.

Var det någon här som uppgraderade till FZ50 mer än jag?

De nya kamerorna har den nya bildprossesorn Venus Engine IV med ännu bättre bildkvalitet än Venus Engine III som jag tyckte var ett lyft mot Venus Engine II.
 
Någon som har en aning om hur många exp.en Panasonic FZ30? håller för.
Kollade min idag......och väldigt många var det...
 
man vet aldrig vad som dyker upp....är inte märkesbunden så....det finns inga dåliga kameror bland de stora tillverkarna i dag ;)
 
Ny systemkamera

lär det nog inte bli här på ett tag iaf.
Har funderat länge på att uppgradera utrustningen,
men har väntat för att se om Panasonic presenterade någon ersättare för FZ30/50.
Intet nytt där :(
Beställer då en Sony A-300 med 18-250 zoom, motsvarande 27-375mm. Men redan när zoomen sitter där blir jag tveksam....när jag sedan zoomar max blir den dubbelt så lång som FZ:an för att inte tala om vikten...Greppet känns inte heller lika bra och den blir inte välbalanserad i yttre zoomläge. Kollar jag sen i sökaren har jag väldigt svårt att se hörnen, utan att "titta runt"
Kollar vidare och gör en egen jämnförande "hemmatest"och märker snart att den knappast slår FZ:ans Leica optik vad gäller skärpa
men visst skruvar jag upp iso så kommer ju möjligheterna med Sonyn.
Jag har även en Nikon 6T macrolins som jag har mycket skoj med på FZ30:an, men se den hittar inte skärpan alls på Sony.Troligtvis för att den zoomen är betydligt ljussvagare.
Det innebar att jag skulle få köpa till ett macro för ca:4000 papp....alltså skulle hela Sony paketet hammna runt 15.000 papp....!
Det slutade med att mina Sony prylar skickades tillbaka ganska omgående...
För mer kvalitet och prestanda för pengarna än vad Panasonic erbjuder i Fz serien är nog svårt att hitta.

Nej...jag behåller nog men kära FZ30 ett tag till.. har förresten pratat med säljare inom branshen ochh dom skulle vra mycket förvånade om det inte snart kommer en uppföljare till FZ50.
 

Bilagor

  • dscn4043 mini.jpg
    dscn4043 mini.jpg
    84.1 KB · Visningar: 144
Välkommen tillbaka till tråden, det var trvligt at höra du behåller FZ.

Jag uppgraderade från FZ30 till FZ50 för att bildkvaliteten var så mycket bättre.

Dock har min kära lX2 fått en ertsättare som är lite ljusstarkare 2,0-2,8 men har bara 24-60 zzom mot LX2 som har 28-112.
Där lär jag nog vänta till nästa ersättare om lX2 inte pajar innan dess.
Läs mer om LX3 här
 
LX 3:an verkar mycket kompetent och trevlig och fyller säkert sitt syfte, men spelar knappast i FZ serien :)

Skillnaden mellan FZ30 vs. 50 bildmässigt måste vad jag förstår vara hårfin.
Vad jag sett på DP iaf...särskilt macrobilder tror jag inte går att avgöra vilken som är vilken.

Det är inte enbart positivt att stoppa in fler pixlar på samma sensorstorlek.
Dessutom har 50:an långsammare serietagning.....Nej jag tror på FZ60 eller 70 eller vad den nu kommer att heta.
Där vill ja ha större sensor med bättre iso egenskaper, snabbare serietagning, 28-400 optik, 2,5-3,0 flip LCD...m.m

vem vet snart är den här...kanske till fotokina.?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.