Ny systemkamera
lär det nog inte bli här på ett tag iaf.
Har funderat länge på att uppgradera utrustningen,
men har väntat för att se om Panasonic presenterade någon ersättare för FZ30/50.
Intet nytt där
Beställer då en Sony A-300 med 18-250 zoom, motsvarande 27-375mm. Men redan när zoomen sitter där blir jag tveksam....när jag sedan zoomar max blir den dubbelt så lång som FZ:an för att inte tala om vikten...Greppet känns inte heller lika bra och den blir inte välbalanserad i yttre zoomläge. Kollar jag sen i sökaren har jag väldigt svårt att se hörnen, utan att "titta runt"
Kollar vidare och gör en egen jämnförande "hemmatest"och märker snart att den knappast slår FZ:ans Leica optik vad gäller skärpa
men visst skruvar jag upp iso så kommer ju möjligheterna med Sonyn.
Jag har även en Nikon 6T macrolins som jag har mycket skoj med på FZ30:an, men se den hittar inte skärpan alls på Sony.Troligtvis för att den zoomen är betydligt ljussvagare.
Det innebar att jag skulle få köpa till ett macro för ca:4000 papp....alltså skulle hela Sony paketet hammna runt 15.000 papp....!
Det slutade med att mina Sony prylar skickades tillbaka ganska omgående...
För mer kvalitet och prestanda för pengarna än vad Panasonic erbjuder i Fz serien är nog svårt att hitta.
Nej...jag behåller nog men kära FZ30 ett tag till.. har förresten pratat med säljare inom branshen ochh dom skulle vra mycket förvånade om det inte snart kommer en uppföljare till FZ50.