Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok...det låter bra :) Det skulle vara kul om ni som har FZ30:an lägger upp lite bilder på era sidor. Kvaliteten blir betydligt bättre där. Där kan man ju iaf. lägga ut 250kb / 1024 pixlar.
Det kan ju vara kul för andra också att se vad FZ30:an går för :)
 
Visst, det vore skoj med en vidvinklare också och julen närmar sig ju!

'Fläcken' med WCON-07 beskrivs väldigt bra här, det kanske bl.a. är där du läst om den, Robert.
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/FZ-30/Converters/WCON07/WCON07-Prob.html
Ser ut som att det kan avhjälpas med ett lite större avstånd mellan lins och konverter men att man då kan få vignettering istället. Typiskt!

Och man borde väl lägga ut bilder på sidan men de flesta 'fina' bilderna är ju på film. Men det kommer, så snart det här eviga gråvädret försvinner. Men, perhel, jag såg att du varit kreativ och tagit ytterligare nå'n fin macrobild (på en droppe inomhus denna gång). Sån't går ju faktiskt även om det duggregnar utomhus, man vill ju pröva utrustningen på något sätt...
 
Tack för komlimang :) Ja man får ju försöka hitta på lite motiv inomhus, håller med dig vädret är ju inte specielt inspirerande för utomhusfoto just nu !
Tycker intern blixten funkar mycket bra till macro, dock har jag minskat blixtexp. 1-2 steg.
Detta gäller även "vanliga" inomhusbilder, annars vill FZ30:an gärna överexponera.
Är det fler som har den erfarenheten ?
 
Inte ett svar på din fråga Per utan bara ett konstaterande att jag nu äntligen har en FZ-30 hemma för påseende om den är bra eller ej! ;-)

Har fotat lite med den och än så länge tycker jag den håller måttet när det gäller bildkvalitet och brusnivåer.

Men när man "filmar" med den, fungerar inte autofokusen då? När man zoomar så tappar den fokus och man behöver justera den manuellt. Lite knepigt att de inte har ordnat så att den fokuserar av sig själv.

Får slänga in en bild eller två om det blir något som är värt att visa.

Sedan så undrar jag om det är någon som har en manual på svenska i pdf-format?
 
En bild på min minsta dotter tagen med FZ-30. Tycker skärpan är bra samt även minimalt med brus. Den är beskuren i högerkant samt förminskad för att få plats här i forumet.
 

Bilagor

  • nikki.jpg
    nikki.jpg
    43.6 KB · Visningar: 350
Autofocusen funkar men du måste välja kontnuerlig fokus i menyn !

Min är sv. köpt med en sv.tryckt manual, men jag kollar om den finns på skivan !
 
Grattis till en fin bild där skärpan sitter där den skall :)

Tyvärr finns inte manualen på skivan. Kolla på nätet, eller får du köpa en Svensk.
 
Jag har igentligen inte letat efter hur man får fokuseringen att fungera. Jag bara provade att spela in lite och märkte då att den inte hängde med fokusmässigt. Får ställa in detta och prova igen. För övrigt så tycker jag den producerar väldigt bra "film" faktiskt.

Angående manualen så fungerar det med den engelska men ibland så kan det vara gott att kunna läsa på svenska för att förstå lättare vad de menar. Jag letar vidare......
 
Senast ändrad:
Ja, det var en skarp bild på dottern, Christofer.
Låter fint att kunna utvärdera en kamera hemma, hoppas du får ha den över helgen och att vädret blir fotogeniskt! Om du hittar en svensk pdf så är jag intresserad.

Fick förresten fart på det batteri jag tänkte returnera! Om ni köper ett extrabatteri (Panasonic's kostar drygt 600) och laddaren bara blinkar, följ inte manualen och dra ur kabeln! Var envis och låt batteriet sitta i ett tag (åtminstone 5-10 minuter). Då började åtminstone mitt att ladda. Det hade varit en rätt omständig procedur för att returnera som jag hade en liten diskussion med leverantören om...
 
Är det ett extra batteri från Panasonic eller är det ett "piratbatteri"?
Har sett batterier på upptill 1300mAh, det borde ge rätt så många fler bilder än originalet som "bara" är på 720mAh.
 
Ett tips om batteri!

Hej i vintermörkret. Vet ni om att batterierna för
FZ 10-20 passar till FZ 30!
JAg sökte ett extrabatteri (pirat) och försäljaren berättade att det är billigare (och det som fanns i lager)med FZ 20 batterier, jag trodde honom inte. Dom är ju mindre sade jag, men han hade rätt.
Det passar trots att det är mindre. Jag köpte ett extra för 200 spänn och det räcker nästan lika länge som orginalet. En fördel är att det är mindre och därför lättare att ha i fickan.
INte dumt. God Jul på er.
 
Jaha, det finns tydligen både billigare varianter och kraftigare grejor... mitt extra-batteri är ett standard Panasonic, alltså dyrt och inte så kraftigt, men nu funkar det i alla fall!

Och nu... jag kan inte låta bli men här är ännu en brännviddsstudie! Hade ett möte på Söder i Stockholm idag och eftersom väderprognosen såg bra ut så hade jag packat med mig kameran och smet ut på lunchen. Såå bra blev nu inte vädret men man har ju vant sig.

Först 23 mm ??? ;-)
 

Bilagor

  • green1.jpg
    green1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 370
Ser ni gula v-et ovan, det är alltså Gröna Lund nedan. Här är lite tydligare (och mer lyckat när man låter motivet avgöra brännvidd).

340 mm
 

Bilagor

  • green2.jpg
    green2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 370
Sedan, skymtar ni karusellen nere till vänster av Gröna Lund'en. Här syns den bättre.

1135 mm (3MP med TCON-17)
 

Bilagor

  • green3.jpg
    green3.jpg
    51.9 KB · Visningar: 367
Behöver väl inte tillägga att jag stod på samma ställe för alla tre bilder, uppe på Stadsgårdskajen. Och nu när jag kontrollräknar, det ska faktiskt vara 688*1,7 = 1170 mm på sista bilden.
 
Man måste säga att det är grymt imponerande med detta zoomomfång!

Det lilla som man får ta med lite brus uppvägs ju med råge när man får alla andra möjligheter med denna godbit.
Bruset fixar man ju lätt i Neat Image.
 
Christofer,
Ja, omfångsbilderna ovan var ju visserligen med lite konvertrar på men det är ju imponerande även utan! Dock, när man studerar bilderna (sitter och fingranskar dagens skörd) så inser man Leica-linsens kvalitet! Även om bilderna med konvertrar kan bli helt ok så framstår ändå bilderna med den rena Leica-optiken som outstanding!

Och precis, brus går lätt att rensa bort om det dyker upp. Det är mycket värre med optiska brister som jag nu försöker fixa till på konverterbilderna...

(inom parantes räknade jag fel när jag kontrollräknade ovan, det ska ju baseras på 668 och då blir det 1135, måste ha varit trött och ivrig med bilderna efter veckan)
 
Hej ni lyckliga FZ30-ägare.
Skulle vara vara värdefullt om någon av er kunde berätta följande om macro-funktionen på FZ30:
När man befinner sig i macroläge (kortaste brännvidd/5cm.) och börjar zooma upp – behöver man då omedelbart öka avståndet till objektet eller kan man ligga kvar på 5 cm avst. även en bit upp i zoomningen?

Undrar Sven Johansson
 
Hej Sven, testade på skrivbordunderlägget; min kamera fokuserar i AF Macro-läget på knappt 30 mm från linsens framkant i kortaste brännvidden dvs 35mm. Se'n går det ganska snabbt utför, vid 40mm brännvidd fokuserar den på ca 75 mm avstånd och vid 50 mm på ca 125 mm avstånd. Ytan som täcks blir alltså större=mindre förstoring då brännvidden ökar.

Kanske bäst med en närbildslins ändå...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.