Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

PeHa

Aktiv medlem
Hejsan,
Startar en (liten) tråd där vi som är ägare (andra är också välkomna ;-) kan diskutera erfarenheter och annat som rör den här spännande kameran!

En utmärkande funktion på FZ30 är optiken och zoom-omfånget så jag börjar med tre bilder som visar det, från vidvinkel 35mm till tele 420mm och dessutom den 'extra' optiska zoom som gör att man når nära 670 mm (tagna en gråmulen dag). Den inringade delen i 35mm-bilden zoomas in... Ingen tripod är använd för tele, den optiska stabilisatorn gör sitt jobb!

Den som inte nöjer sig med det här omfånget kan studera den här länken:
http://raynox.co.jp/english/digital/fz30/index.htm
 

Bilagor

  • 35mm.jpg
    35mm.jpg
    50.7 KB · Visningar: 3,043
Du har nog missförstått det där.. Den så kallade "optiska zoomen" är inget annat än en crop från den färdiga bilden, alltså en delförstoring. Enda skillnaden mot en digital zoom, är att den inte töjer ut bilden igen till 8MP. Så det är helt fel att kalla det för en optisk zoom. Det blir alltså samma resultat som om du skriver ut kopian i max storlek (i 300DPI) och sedan tar en sax och klipper ut 3MP ur den bilden.
 
Jesper,
Jo, jag vet att den extra optiska zoomen exakt motsvarar att klippa ut centrum av en 8MP bild till en 3MP-bild (och det är också vad jag gjort ovan i Photoshop för 670mm-bilden ;-).

MEN: Det utesluter inte att det tekniskt faktiskt kan fungera så att man bara nyttjar fysiskt, centrum av sensorn så att det faktiskt är en äkta extra, optisk zoom i 3MP-läget.

Den här länken illustrerar det rätt bra grafiskt (i den nedre hälften): http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/index.shtml

När man fotar känns det också bra att komponera på det sättet istället för att klippa i efterhand (åtminstone sparas jobbet ;-).
 
Här är skissen från Panasonic som visar hur det funkar, upplockad från länken ovan.
 

Bilagor

  • ez-chart1.jpg
    ez-chart1.jpg
    55.8 KB · Visningar: 2,976
Jag tar kråkan och flyger över till den här tråden, tror den platsar bättre här :eek:)

35mm resp. 668mm zoom. Fotograferad från samma ställe.
 

Bilagor

  • kråkan mini.jpg
    kråkan mini.jpg
    55.8 KB · Visningar: 2,866
Ja, den bilden passar onekligen bra här. Snyggt redigerat för att visa förstoringen. Och... det ska ju vara 668 mm för att vara exakt ;-)
 
Per häggström (och ni andra FZ30-ägare):

Berätta mer om för- och nackdelar. Jag funderar själv på att skaffa en.

Optiken allmänt, snabbhet i elektronik, batterikapacitet, känsla.

Jag själv har mest använt Minolta Dimage A1 och A2 nu senast. Coolpix 9000 - samt film (Mamiya 645 Super) tidigare.

MVH

LL
 
Hej Lars ! Jag har själv haft flera Minolta D5, 7Hi och A1 en kortare tid. Vad som jag tycker är mest markant är en betydligt snabbare uppstart och autofokus. Zoomomfånget finns här som jag saknat tidigare. Optiken är mycket skarp.
Bra sökare och display. Vad som kanske saknas är vidvinkligare optik, men det finns ju konverter om man behöver det.
 
Ja just...balansen och greppet på kameran tycker jag är mycket bra....riktig systemkamerakänsla +++++. Batteritiden tycker jag är mycket bra !
 
Det finns. Bäst i 35mm läget min.avstånd 5cm.
Kanske inte överdrivet nära men hyfsat.
Har själv beställt en Raynox snap-on macroconverter...då kommer man riktigt nära :)
 
Jag var länge inne på Samsung Pro 815 men är glad att jag inte beställde den...den har tom. fått betyget VARNING i en de sv.fotomagasinen :(
I så fall är det väl Fuji 9500 men den saknar antiskak och har kortare tele. Dessutom har den mindre LCD med sämre upplösning.
För min egen del finns inget alternativ på marknaden just nu :)
ps. dessutom har den en av de kraftigaste inbyggda blixtarna bland kompakterna...
Jag har iaf. fått sänka den ett snäpp för normalfoto, behöver definitivt ingen extern iaf :)
 
Du verkar helsåld. Importör? ;-)

Klart intressant alternativ. Ska nu försöka få min Mamiya 645 såld nu. Har ni nån intresserad så hör av er!

Tack för omdömena!

MVH/L
 
Hej där!
Spec'en på Pro815 var en trigger för mig att köpa denna typ av kamera (har tidigare plåtat film med systemkameror som Nikon 801 och ett par EOS, har även en Sony W1). Men efter en del funderingar anade jag ugglor i mossen, den dök ju aldrig upp... dessutom ville jag nog ha något som var likt en gedigen systemkamera i känsla och hantering. Det hetaste alternativet i slutändan var Fuji S9500 men eftersom jag siktar på djur, natur och 'candids' så övervägde optiken med zoomomfånget, bildstabilisatorn och hanteringen till FZ30'ans fördel. För mer av inomhusfoto, arkitektur, etc kanske Fujin's egenskaper passat bättre. Läste många tester.... Funderade också på Canon 350D men tyckte att den här kameran har mer spännande funktioner. En systemkamera ger ju heller aldrig möjlighet att använda en utfällbar LCD som sökare (värdefullt i många situationer tycker jag), desutom har jag rationaliserat bort videokameran så även videofunktionen har ett visst värde.
Här är en länk till ett annat forum där en tysk (på engelska) väldigt utförligt motiverar varför han valde FZ30'an, jag kunde inte undvika ett inlägg ;-)
http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=73522&forum_id=23

Den snabba hanteringen av RAW-filer är ett annat plus! Kul att redigera och göra det absolut bästa möjliga av bildkvalitet (t.ex. maximera dynamik och minimera brus).

Mamiya'n (surfade in den) ser inte dum ut! Bland filmentusaister borde väl den ha en marknad!

Och, nej, jag har inte (heller) något yrkesmässigt med Panasonic att göra. Om jag hade slagit till i ett annat skede under beslutsvåndan så hade det mycket väl kunnat bli en Fuji t.ex. Hur som helst så är jag nöjd ;-) Enda felet just nu är årstiden... det blir mörkt för snabbt och det är svårt att hitta den djur&natur som jag vill plåta ;-( Väntar på snö...
 
Perhel, kul att du beställt en macro-lins! Det står också härnäst på min tillbehörslista. Har en bekant som tagit en del riktigt imponerande bilder i det området och jag vill gärna göra något försök själv.

Raynox har ju en del kandidater, vilken har du valt?

Jag har också tittat på en Soligor Akromatisk Närbildslins PRO +3. Lite dyrare, kostar 810 kr på Cyberphoto.

Ett annat alternativ är ett Hoya-set med tre linser +1, +2 och +4. Kostar 650 kr nere på sta'n.

Har inte bestämt mig för vilket...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.