Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic dmc-FZ300 vs FZ1000 eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

wildeside

Ny medlem
Hej!
Letar efter en vettig långzomskamera för att dokumentera konstruktionsdetaljer och byggnader, men vill kunna använda kameran privat för attfota lite djur o natur och ha med på resor m.m.
Vill inte ha en systemkamera pga att jag har redan en massa grejorna med mej när jag jobbar.
Priset är inte så styrande upp till 10 tkr är inga problem, väljer hellre en bra kamera en något billigt.
Velar mellan FZ300:an eller FZ1000 eller om någon har ett annat bra förslag.

FZ1000 har en sensor som är avsevärt större (3x 4x?) som ger betydligt bättre bildkvalitet och f/2,8 i teleläget på FZ300 väger inte upp det. Visst FZ300 har 600mm mot 400mm men FZ1000 är enl mig det självklara valet mellan dessa.

Den vassaste är Sony RX10 III beg för de pengarna då den hamnar på 10.000kr beg. 24-600/2,4-4 med samma stora 1" sensor.

Canon erbjuder en G3X med 24-600mm men då har du endast f/5,6 i teleläget och saknar sökare (finns en extern att köp till). Beg runt 3500-4000kr. Skulle inte köpa den ny då den är lika gammal som FZ1000 men kostar mer ny då den ännu inte är ersatt vilket FZ1000 är.

Filmar du mycket är FZ2000 bättre än FZ1000 men annars inte och den kostar mycket mer.

Kan du leva med max 200mm är Sony RX10 version ett och II (II är bättre på filmning och har snabbare AF men bildkvalitetn i stillbild är samma). RX 10 ett och II har 24-200/2,8 så samma ljusstyrka genom hela zoomomfånget. Hittar du någon ny RX10 version ett kostar den ungefär som FZ1000 och samma pris beg. Det du får med dessa Sony är bättre ljusstyrka, metallchassi (ist f plast) men kortare zoomomfång.

Hos Nikon får du titta på en systemkamera i Nikon 1 serien med t ex 10-100 (motsv 27-270mm) ljusstyrkan än f/4-5,6 men samma 1" sensor. Så klenare ljusstyrka och blygsam zoom men riktigt snabb AF i bra ljus. V serien har sökare och J serien saknar. Köp beg då sannolikt utgående system.

Tack för ett informativt svar!
RX10 kostar nog en slant mer än jag är villig att lägga på en kamera, eftersom fotografering är ingen prioriterad hobby mest lite kul ibland.
Kameran kommer mest att användas på jobbet.
Begagnat är inte så intressant eftersom jag drar av momsen i firman, vilket gör att det blir 20% prisavdrag så länge jag handlar från företag.
Det lutar nog mot att blir FZ1000 om ingen har något annat vettigt förslag.

ANNONS