Annons

Panasonic bättre än Canon!

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
De flesta forumtrådar handlar om vilka kameror och objektiv som är bäst. Vi jämför upplösning och brus, distortion och färgåtergivning.
Eftersom de flesta kameror och objektiv är tillräckligt bra för nästan alla uppgifter så tycker jag att diskussionen ibland borde ta en annan vändning.
Som ägare av två olika kamerasystem; Canon 5Dmk2 + 7D+ en stor mängd L-gluggar å ena sidan och Panasonic GH1 å den andra sidan så visar det sig att den största skillnaden är hur kul de är att använda.
Bägge systemen ger bilder av mycket hög kvalitet, men det är ofta roligare att fota med GH1. Den lilla rackaren inbjuder till experiment och kreativitet. Storleken och den vridbara skärmen är viktiga fördelar i jämförelsen.
Jag tycker inte att Panasonic är bättre än Canon, men den får följa mer oftare när det är äventyr på gång. Där vinner den viktiga poäng.
Min förhoppning är att diskussionen mer skall handla om användarvänlighet och kreativitet än hårda fakta.

Intressant att läsa om dina erfarenheter! Jag hade en Panasonic G1 och har 5D med diverse fin optik. Visst tyckte jag att Panasonicen var trevlig att hantera och den vändbara skärmen toppen, men jag stod inte ut med den elektroniska sökaren (som att se en bild/film på en datorskärm istället för riktiga livet genom ett fönster) och så var det nåt med bilderna som jag inte kunde bli vän med. De var skarpa och bruset störde mig inte heller, så jag kunde aldrig sätta fingret på vad problemet var. Det var i alla fall helt tvärtom för mig; den var inte kul att använda och det kändes alltid lika skönt när jag fick 5D i händerna igen, så det slutade med att jag sålde G1 efter 4 månader.

De är i alla fall fina kameror, så det är kul att du är så nöjd med din!

Kul att läsa om dina erfarenheter, Johan!

Tror att det är många som tycker samma som du, även om åtskilliga av dem kanske inte vet om det än... I varje fall tycks Sony hålla med dig till 100%. Se här:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Det där ser ut som en kompaktkamera, men DET ÄR DET INTE! NEX-5:ans sensor har APS-C storlek, fast kameran är mindre än Oly/Pannys minsta micro FourThirds kameror, dvs NEX-5 är f.n. världens minsta systemkamera, oavsett format. På bilden ovan har den dessutom en liten extern blixt påmonterad, så ifall man tar av den blir kameran förstås ännu mindre.

Din uppfattning verkar delas av åtskilliga. Sony Style Hong Kong satte häromdan upp möjlgheten att förbeställa dessa kameror. Det antal dubbelobjektivkit med NEX-5 som de hade reserverat för att räcka t.o.m. slutet av juni tog slut på mindre än tre timmar...

Sony har uppenbarligen uppfattningen att det finns många som kommer att vilja ha denna typ av kamera. De har byggt en hel ny fabrik enbart för att tillverka dessa kameror. Fast det vete tusan om det kommer att räcka med en enda... :)

...
men jag stod inte ut med den elektroniska sökaren (som att se en bild/film på en datorskärm istället för riktiga livet genom ett fönster)
...
Det problemet handlar om teknisk utveckling. Sony håller med dig i detta - de säger att de inte kommer ut med någon EVF innan den är tekniskt bra nog. Till dessa första NEX-kameror kommer det därför att finnas enbart en optisk extrasökare att sätta på, à là Leica (förutom den inbyggda skärmsökaren, förstås).

...
och så var det nåt med bilderna som jag inte kunde bli vän med. De var skarpa och bruset störde mig inte heller, så jag kunde aldrig sätta fingret på vad problemet var. Det var i alla fall helt tvärtom för mig; den var inte kul att använda och det kändes alltid lika skönt när jag fick 5D i händerna igen, så det slutade med att jag sålde G1 efter 4 månader.
...
Skulle tro att det du inte gillade var skillnaden mellan FF och micro FourThirds sensorerna. Dessa senare små sensorer har ju sämre DR och gradation jämfört med APS-C sensorerna, och ännu mer så jämfört med FF-sensorer. NEX-kamerorna har som sagt större sensorer än micro 4/3 - de har APS-C. Kanske att detta är tillräckligt för att du kan komma att "svänga över"? Enligt preliminära testrapporter så har Sony inte alls kompromissat med kvaliteten - tvärtom. Bättre sensor än vad Nikon D5000 har (som i sin tur har en nyare och bättre sensor än D90).

Du kan ju testa den när den kommer ut. Fast ifall du inte har tålamod att vänta, så är det nog säkrast att förbeställa. Det kan bli långa leveranstider, eftersom Sony har byggt bara en enda ynka fabrik för detta kamerasystem... :)

Ifall någon skulle vara intresserad så kan jag återkomma med priser o.d.

Gunnar, allt det du skriver om NEX låter väldigt lovande! Men jag är lite senfärdig av mig när det gäller sånt här och brukar vänta tills grejerna är grundligt testade av andra och har gått ner i pris, så jag tar nog risken och avvaktar lite. Dessutom har jag märkt att 5D med ett fast objektiv är kompakt och lätt nog för mig, åtminstone tills vidare, så det är ingen panik.

Du kan mycket väl ha rätt i det där du skrev om att det var skillnaden mellan FF och µ4/3 som jag störde mig på. Jag krävde nog helt enkelt för mycket även om jag inte ville inse det då. Synd, för det var som sagt en trevlig kamera att använda.

Drömmen vore ett litet hus med FF-sensor (men billigare än M9, tack! :))...

Jag gick från en större kamera till en liten och hade en tid då jag prioriterade att ha en liten och lätt kamera, men skaffade sedan en större igen och just nu är jag inne i en period då jag tycker det är roligare med en lite större.

Om vi då bara ser till hur roligt det är och användarvänligheten

Med större kamera blir det mindre "pill" med små knappar och man kan jobba snabbare, den ligger också skönare i handen åtminstone upplever jag det så, men det kan säkert vara personberoende.

Jag är inte särskilt förtjust i LCD-skärmar (utom i några situationer, som t.ex macro där jag gärna skulle haft en vridbar skärm).
I en optisk sökare har jag oftast lättare att se och komponera bilden och slipper infallande ljus.

Under själva tagningen ser jag bara fördelar med en lite större kamera.

Så var det det här med att bära med sig några kilo kamera som väl är det som kan vara kritiskt
I och med att jag skaffade en slingshotväska som också går att dra fram över magen så får jag fram kameran nästan lika snabbt som om jag haft den i fickan. Eftersom väskan har breda remmar så är inte heller tyngden någon belastning.

Så jag har roligare och är mer kreativ (hmm, nåja förhållandevis åtminstone och utifrån mina förutsättningar) med en fullformat kamera.

Det problemet handlar om teknisk utveckling. Sony håller med dig i detta - de säger att de inte kommer ut med någon EVF innan den är tekniskt bra nog. Till dessa första NEX-kameror kommer det därför att finnas enbart en optisk extrasökare att sätta på, à là Leica (förutom den inbyggda skärmsökaren, förstås).
.
Men varför är EVF sämre än skärmsökare?
Är inte enda skillnaden att på skärmsökaren tittar man på en relativt stor skärm på lite avstånd med blotta ögat och med EVF tittar på en mindre "skärm" på nära håll med hjälp av okular?
Är det inte samma teknik som används för respektive "skärmar"?

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar