Annons

Paint Shop Pro kontra Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Har bara en liten fråga kring dessa program. jag har tidigare alltid använt mig av Paint Shop Pro, men nu när jag köpte scannern så ingick photoshop och alla verkar använda sig av photoshop när man ska justera fotografier. Jag ställer mig därför undrande till om Photoshop lämpar sig bättre för fotobildbehandling eller...??

Känns bökigt att lära om, när man redan behärskar en programvara skapligt

Hej

Du har antagligen fått LE versionen.

Den är, enligt mig, betydligt sämre än PaintShop Pro och avskalad från allt användbart.

Jag har provat båda, men sedan kom Photoshop Elements, den köpte jag, då lossnade det och sedan blev det den fullstora PS. Elements är bra att arbeta i med sina teman.

Men det kräver stor kassa (eller rymligt samvete) att bli ägare till PS 7.

Det PS (Stora versionen) gav mig var färgprofiler samt actions, dvs förinspelade kommandosekvenser gjorda av proffs som jag köper eller laddar ner från nätet.

I övrigt har jag aldrig använt nått som inte finns i Paintshop pro tror jag.

Roine

När man går kurser i PS får man ofta höra speciellt från Adobe att PS är det enda bildediteringsprogram som internt räknar med dubbelbyte och att därför de förstörande reduceringarna t ex från TIF till JPG ger mindre filstorlek till samma kvalitet. Men LE-versionen räknar med hälften så många siffror.
Jag minns att vi på någon av kurserna gjorde en del jämförande prov som faktiskt visade att PS var överlägset andra program i detta avseende.

Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar