Annons

Paint Shop Pro X7 - extremt kort testperiod...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju två varianter på programmet X7 och X7 Ultimate. Jag vet inte vilket jag fått när jag laddat ner för test, men man kan tydligen välja när man bestämmer sig för att köpa vilket jag kommer att göra. Det skiljer 20 USD i pris. Hm.
Nu har jag kollat. Med Ultimate får allt som X7 har plus en massa penslar, bakgrunder samt specialfilter för porträtt. Inget för mej...
 
Så det finns andra som upptäckt att PSP är alldeles utmärkt! Jag har erfarenhet av Photoshop och för min del är PSP mer än tillräckligt bra. Det enda som saknas är väl status.

Japp, det finns det! :)

I valet mellan Lightroom och PaintShop Pro står det klart för mig nu att det definitivt blir PSP som drar det längsta strået. Det passar mitt sätt att arbeta bättre än vad LR gör, och gång på gång har det också visat sig att jag får fram ett tydligt bättre resultat än vad jag kan åstadkomma med Lightroom. Om det är PSP i sig som gör det eller om det är Canon DPP som raw-konverterare som är orsaken till det bättre resultatet låter jag vara osagt. Men bättre blir det med PSP än med LR när jag sitter "bakom spakarna" i alla fall.

Redigerade bilder i PSP ser så otroligt rena och skarpa ut, så när jag går tillbaka till LR-bilden känns det precis som där ligger en tunn "slöja" över den. LR-bilden är hyfsat skarp, men PaintShop Pro-bilden är verkligen knivskarp! :)

Jag har faktiskt svårt att se att man ska kunna klämma ut ännu mer detaljer med Capture One än vad man kan göra med Canon DPP + PaintShop Pro...men det kanske man kan.
 
Japp, det finns det! :)



Redigerade bilder i PSP ser så otroligt rena och skarpa ut, så när jag går tillbaka till LR-bilden känns det precis som där ligger en tunn "slöja" över den. LR-bilden är hyfsat skarp, men PaintShop Pro-bilden är verkligen knivskarp! :)

Adobes defaultprofil i Lightroom är rätt tråkig. Jag lägger på kamernas standardprofil (Canon Standard i mitt fall) samt objektivkorrigering direkt vid import. Vill man ha lite mer stuns i bilderna finns det en preset som heter "Punch" som fixar den saken.
 
Kom igen nu. Hur svårt kan det vara att installera ett professionellt program? Stäng av de där gratisvirusbrandväggsbarnprogrammen och annat skit du förstört din nya dator med. Paint Shop mäter sig knappast med Adobe eller Phase One. Vågar jag lova...

Säger bara en sak..Phase One med sitt Capture One kan dra dit pepparn växer!!

Jag tänkte göra ett tredje försök att ladda ner och installera programmet. För säkerhets skull gick jag först in på Microsofts hemsida för att ladda ner .NET Framework så att jag skulle slippa göra det ihop med nedladdningen av Capture One. När jag är på väg att påbörja nedladdningen av .NET Framework 4.5 så får jag upp en informationsruta där Microsoft talar om för mig att Framework 4.5 redan är installerat på min dator. Suveränt..då ska det bara vara att ladda ner Capture One då tror jag. Men icke..när väl Capture One ska börja installeras från Phase One´s hemsida så vill de att jag ska ladda ner .NET Framework trots att jag redan har det installerat (nedladdningen tog ca 1 h 20 minuter förra gången)...

Nej tack, Phase One..er produkt vill jag inte längre köpa!
 
Säger bara en sak..Phase One med sitt Capture One kan dra dit pepparn växer!!

Eftersom jag varit med och specat din dator, vilken är top-of-the-line från Intel bortsett från de sexkärniga modellerna - dessutom har du petat i 32 GB minne - så kan jag garantera att det inte är fel på datorkonfigurationen. Vi måste vara 10000-tals som framgångsrikt laddat ner och kör Capture One Pro 8 på sämre datorer än du har. Vad har du för verklig speed på din internetuppkoppling? Jag har drygt 100 Mbit/s och det tar inte en minut att ladda ner C1. Installationen tar någon minut längre.
 
Jag använder en mobil bredbandsuppkoppling (4G) från Telia. Men jag tror inte det är där problemet ligger eftersom det har gått utmärkt att plocka hem andra program..t.ex. ACDSee Pro 8, PSP X7 och PhotoDirector 6. Som du säger är min dator hyfsat specad..och med tanke på att .NET Framework-filen inte var på mer än typ 200 MB stor så kan jag i mitt liv inte förstå hur nedladdningen kan ta nästan 1,5 timme. Jag kan heller inte förstå varför Framework måste laddas ner och installeras när jag redan har det installerat..!?

Till råga på allt har datamängden (40 + 5 GB) för mitt mobila bredband gått åt som aldrig förr så att jag nu bara har några få GB kvar. De tio närmsta dagarna kommer det inte bli så mycket surf och nedladdningar från min sida kan jag säga. Visst..man kan ju köpa till ytterligare 5 GB surf för 199 kr, men jag tycker redan jag har sponsrat Telia tillräckligt denna månaden måste jag säga. De 200 kronorna kan hellre få gå till det kommande köpet av PaintShop Pro X7..eller vad det nu blir... ;-)

Datorn är jag nöjd med, det är en fröjd att känna att i princip allt man gör med den går på ett ögonblick. Ja, bortsett från nedladdningen av C1 då förstås.. :). Kan också tillägga att jag är hur nöjd som helst med Asus-skärmen jag valde. Vilket lyft det har blivit på alla plan med mycket snabbare dator, en mycket bättre bildskärm samt också att arbeta med en modern programvara som PaintShop Pro X7 i stället för det gamla trista Adobe PhotoShop 5!
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad som är problemet med Capture One i så fall. Det verkar märkligt.

Kul att du är nöjd med maskinen i alla fall och att skärmen räcker för dina behov.

Sedan har jag viss förståelse för att du tycker Paint Shop Pro är ett modernare program än Photoshop 5 från 1998. Det var väl första Photoshopversionen med färghantering om jag inte minns fel. Det var inte riktigt så gamla versioner jag avsåg när jag sa att Paint Shop inte kan mäta sig med Adobes program. ;-)
 
Ll
Jag vet inte vad som är problemet med Capture One i så fall. Det verkar märkligt.

Kul att du är nöjd med maskinen i alla fall och att skärmen räcker för dina behov.

Sedan har jag viss förståelse för att du tycker Paint Shop Pro är ett modernare program än Photoshop 5 från 1998. Det var väl första Photoshopversionen med färghantering om jag inte minns fel. Det var inte riktigt så gamla versioner jag avsåg när jag sa att Paint Shop inte kan mäta sig med Adobes program. ;-)

Nä, jag förstår att det inte var Photoshop 5 du jämförde PSP X7 med.. :). Jag har själv inte använt nya versioner av Photoshop och kan därför inte uttala mig om hur PaintShop Pro står sig mot dem. Men frågan är vad som saknas i PSP Pro X7 för amatör-/hobbyfotografer som de absolut allra flesta av oss är här på Fotosidan?

Jag är inte helt insatt i dess hela kapacitet ännu, men jag upplever att det verkar finnas mycket man kan hitta på i PaintShop Pro X7..exempelvis med lager för den som behöver det. Vidare tycker jag editeringsdelen i programmet verkar vara klart kompetentare än den i Lightroom, men det kanske just bara är en känsla och inte fakta!?

Ärligt talat förstår jag inte hur Lightroom kan vara så populärt som det faktiskt är. Jag har en känsla av att många använder det för att "alla andra" använder det. Personligen upplever jag det som bakvänt att arbeta med, för "boxigt" och med helt onödiga avdelningar ("Bok" tänker jag väl främst på då). Dessutom får jag inte till ett konsekvent bra slutresultat i det programmet..vilket förstås kan bero mer på mig än på själva programmet i sig, men ändå.. :).

Med PaintShop Pro X7 däremot upplever jag att det är rätt lätt att få till ett konsekvent bra resultat. Dock finns det två saker som jag hittills har upptäckt som mindre bra och som jag skulle vilja se förändras/tillkommer i framtida versioner av programmet. Det första är automatiska objektivkorrigeringar och det andra är ett lite bättre flyt/responsivitet när man drar i verktygsreglagen. Förändringen i bilden sker inte sällan halvsekunden efter det att man rört reglaget. Jag kan inte säga att det är superstörande, men är det något jag skulle se en förbättring av så är det just det. I Lightroom, ACDSee och PhotoDirector fungerar det här bättre. Framför allt PhotoDirector har ett grymt flyt i sina reglage. Det programmet är förövrigt rätt trevligt på flera andra punkter också, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Jag har jobbat med Photoshop i de flesta versioner sen det kom och det är ett enastående bra program. Bra integrerat med Adobes övriga produkter och med möjlighet att jobba med exempelvis vektorbilder, lagermasker, partiell dodge och burn, övertoningar, detaljustering av skärpa och oskärpa, kloning mm

Nu sitter jag en stund dagligen och botaniserar i Paintshop Pro. Användargränssnittet och verktygen är annorlunda men jag känner igen mycket av logiken i arbetsflödet från Photoshop. Min slutsats är att Paintshop pro är lika kompetent som Photoshop för mina behov och jag räknar mig som halvproffessionell.

Nu har jag just stött på en bugg som låser programmet men det är en funktion som jag testade och inte behöver använda. Sånt kunde hända i Photoshop också.

Grädden på moset är förstås priset. Löjligt låga 59 USD. Att folk inte använder det så mycket beror väl på Photoshops försprång och dominans på marknaden. Man tror helt enkelt inte att en billig programvara är så bra. Jag har jobbat i Lightroom och Photoshop Elements 12 och föredrar den sistnämnda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.