Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Packa ihop mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

anhw

Ny medlem
Hej!
Jag ska inom kort flytta min avlidne pappas mörkrum. Antagligen kommer det att stå nedpackat under några år. Hur ska jag göra med packningen? Är det något som jag bör tänka på vad gäller stötar/slag? Något som inte klarar tidens tand och måste avyttras (papper, vätskor?) Något annat jag bör ta med i beräkningen när jag packar ned och förvarar grejerna? Bilder på rummet finns om det hjälper. Tacksam för hjälp:)

Hej!
Jag ska inom kort flytta min avlidne pappas mörkrum. Antagligen kommer det att stå nedpackat under några år. Hur ska jag göra med packningen? Är det något som jag bör tänka på vad gäller stötar/slag? Något som inte klarar tidens tand och måste avyttras (papper, vätskor?) Något annat jag bör ta med i beräkningen när jag packar ned och förvarar grejerna? Bilder på rummet finns om det hjälper. Tacksam för hjälp:)

Hej !

Sjänk bort vätskor och papper, vätskorna blir snabbt oanvändbara, undantag oöppnade
flaskor, och ev koncentrat ex HC-110 om det är i större mängd och typ Selentonare.
Sälj i så fall dessa, inte för pengarna utan för att glädja någon.

Oöppat Papper : Föravar i frys ev sälj, men i regel är det en förfärlig massa
kartonger med några blad i varje vilka lämpligt skänks bort. Papper åldras.

Mekanik: packa ner, spara det om du har framtida planer att använda dessa.

Optik: Packas ned i lufttät plastpåse helst med silikagel, fuktabsorbation.
Går ofta bra att använda som macrooptik tillsammans med bälg.

Allt övrigt packas ihop så gott det går.

-----------

Inte helt enkelt att veta riktigt hur man ska göra,
-Kommer jag någonsin att använda dessa grejor ?

//MW

Hej Anna
Lampor är väl det som är känsligast för stötar men även objektiv, filter och övriga glasdetaljer kanske skall ha lite extra stoppning. Vätskor och pappers livslängd är väldigt beroende på vad det är för något förutsatt att det är oöppnat. Förvarar du allt torrt och svalt bör det väl inte vara några större problem. Annars kan jag komma och ta hand om det som blir över:)
(Hälsa Anders?)

Hej Anna
Lampor är väl det som är känsligast för stötar men även objektiv, filter och övriga glasdetaljer kanske skall ha lite extra stoppning. Vätskor och pappers livslängd är väldigt beroende på vad det är för något förutsatt att det är oöppnat. Förvarar du allt torrt och svalt bör det väl inte vara några större problem. Annars kan jag komma och ta hand om det som blir över:)
(Hälsa Anders?)

Will do!

Om du specificerar vad du vill ha kan vi säkert ordna det.. Dock kommer grejerna åka till Gbg (från Värnamo) nästa vecka så hojta nu isf.

Ok, jag tänkte snabbt och snett att det fanns i Lund. Då är det kanske lättare att bli av med det däruppe isåfall.

Ok, jag tänkte snabbt och snett att det fanns i Lund. Då är det kanske lättare att bli av med det däruppe isåfall.

Vi ska dit upp och packa ihop imorgon och kan då ta med sånt som får plats i bilen ner till Lund om du vill. Så det finns fortfarande möjlighet.

Anders hälsar fö!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar