Annons

P* läget på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

yabbah

Aktiv medlem
Hej, jag har försökt söka men kan inte hitta något.

Jag har en Nikon D80, när man väljer p-läget så kan man snurra dialen så man får läge P*, då ska man enligt intruktionsboken kunna ställa bländare och/eller slutartid på något sätt. Någon som förstått sig på det?

För mig händer ingenting när jag vrider till P* syns i displayen, vad jag än rattar på händer absolut ingenting.

Kan någon vänlig själ reda ut begreppen för mig lite?

MVH
Niklas
 
Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att kameran sköter bländare och slutartider när man använder läge P*?
Manuellt läge ger dig dock möjlighet att ställa såväl bländare som slutartid.
 
yabbah skrev:
Hej, jag har försökt söka men kan inte hitta något.

Jag har en Nikon D80, när man väljer p-läget så kan man snurra dialen så man får läge P*, då ska man enligt intruktionsboken kunna ställa bländare och/eller slutartid på något sätt. Någon som förstått sig på det?

För mig händer ingenting när jag vrider till P* syns i displayen, vad jag än rattar på händer absolut ingenting.

Kan någon vänlig själ reda ut begreppen för mig lite?

MVH
Niklas
vrid åt andra hållet :)
och det är tumhjulet du ska snurra på...

om du har f8 1/40 och snurrar så blir det
f5,6 1/80
f4 1/160
f2,8 1/320

givetvis åt andra håller om du snurrar åt det hållet samt att ovan är hela steg, egentligen är det halvsteg eller tredjedelssteg...

varför det kanske itne händer nåt är för att du redan har maxbländare och snurrar åt fel håll... bländaren kan då inte bli större och inget händer då... snurra åt andra hållet tills nåt händer...
 
jBurman skrev:
Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att kameran sköter bländare och slutartider när man använder läge P*?
Manuellt läge ger dig dock möjlighet att ställa såväl bländare som slutartid.

P* = manuellt
fast i P* så förändras inte exponeringen om man inte använder exponeringskompensation
 
...och förutom att vrida åt fel hål så behöver man ibland "väcka kameran" genom att fokusera med avtryckaren och sen går det att ändra bländare/slutartid med kommandorattarna.
 
Jag kan då inte ändra något på min i alla fall, men får väl testa ännu mer. Vet iofs inte vad man mer kan testa. :)

//Niklas
 
testa gå ut när det är solsken så kommer du märka hur det fungerar. Om t.ex kameran vill exponera med 1/150 dels sekund och bländare 8, så kan du om du vill ha längre skärpedjup förskjuta exponeringen så den kör på 1/125 och bländare 9 istället, genom att just vrida på ratten så den klickar te en gång. Du kan givetvis göra tvärtom att få en kortare slutartid och en större bländare istället. Händer det inget så är svaret som Reine nämnde det som gällr;)
 
Jag testade utomhus nu, och sedär, den ändrade sig faktiskt. Var helt inne på att det var något strul med min kamera, men så glad jag blev :)

Tack för all hjälp.

MVH
Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.