Annons

På tal om tävlingar

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Ett av de vanligaste uttrycken i kritik om bilder är ju att bilden borde beskäras si eller så.

Hur vore det med en tävling där redaktionen ställte ett antal bilder till förfogande för beskäring som tävling så vi får se effekten av alla varianter.

Tror många kommer att bli förvånade av att en "råbild" kan bli så många olika bilder.

Vad tror Ni?

Roine

Varför begränsa det till beskärning, i tävlingen kan ingå retuchering i form av pjattning, justering av konstraster, nivåer o.s.v

Helkul idé!

Hej Jan

Kanske ett annat tävlingstema, min tanke var att visa vad de kommentarer man får verkligen ger bilden.

Det är få som ger den typen av kommentarer samt att det kräver kanske mer kunnande om de program man använder.

Beskära en digitalbild borde fler klara av.

Vad tror du?

Roine

Visst kommer kommentarer typ "igenbeckat", "utfrätt", "kontrastlös" och "blek" eller liknande. I alla fall på mina bilder ;)

Tänkte att en tävling kunde uppmuntra till att lära sig använda dessa tekniker, men jag går inte i taket om det begränsas till beskärning ;)

Hej

Tror inte du går i taket i första taget. Man kan ev anknyta till kategorier och teman under en längre period.

Det finns ju kunnigt folk på sidan som kan komma med råd och tips.

Jag och andra har säkert "bra" bilder (dvs sådana som är i klart behov av hjälp) som man kan utgå ifrån.

Roine

...eller kanske en tävling i tre steg.

*Först en råbild.

*Sen en redigerad bild där man beskär och fixar till kontrast och färger osv.

*Sist en manipulerad bild där man kan leka med bilden till oigenkännlighet om man vill.

Allt ska utgå från råbilden. Antingen får man råbilden från tävlingen eller så får man fixa sig en råbild själv med ett visst tema.

Det skulle jag tycka vore kul

// Magnus

Bäst är att tävlingen levererar "råbilden" som du kallar det.

Mitt förslag:

Steg 1: Lägg upp en beskuren bild
Steg 2: Lägg upp en bild där du fixat kontrast levels o.s.v
Steg 3: Lägg upp en bild där du gjort vad vill vidare. (Grundbudskapet i bilden skall kvarstå)

- Röstning sker separat per bild och steg när alla steg genomförts.
- Man behöver inte delta i alla steg
- Om man deltar i flera steg utgår man från sin egen bild i tidigare steg

ok?

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Bäst är att tävlingen levererar "råbilden" som du kallar det.

Mitt förslag:

Steg 1: Lägg upp en beskuren bild
Steg 2: Lägg upp en bild där du fixat kontrast levels o.s.v
Steg 3: Lägg upp en bild där du gjort vad vill vidare. (Grundbudskapet i bilden skall kvarstå)

- Röstning sker separat per bild och steg när alla steg genomförts.
- Man behöver inte delta i alla steg
- Om man deltar i flera steg utgår man från sin egen bild i tidigare steg

ok?

Det tycker inte jag ger ngt överhuvudtaget. Steg 1-2 säger i princip ingenting. Fram till steg 3 så har du fått en bild som bör upplevas som orginalet (råbilden för att du inte skall missuppfatta).

Skall det vara en tävling som utvecklar oss som fotografer så bör det vara:

1. ladda upp ett original som är redigerar enligt gängse normer för att uppnå samma lyster/skärpa som i ditt original (dvs levels och USM)
2. Ladda upp ett beskuren variant av 1 eller ingen beskärning alls om du inte tycker att de behövs (här kommer vi att se hur beskärningen av bilden ger en ny dimension eller inte. Och hur olika fotografer ser på sin bild).
3. Ladda upp en manipulerad variant av 2, (ta bort plastpåsar, lyft färger, sudda etc) men det skall fortfarande vara ett foto, det skall inte gå över till grafik (ex. lägga på vattenfärgsfiltret i photoshop).

Ok?

Hej David

Antingen förstår inte jag vad du menar eller så förstår inte du vad jag menade.

Jag menar att alla skall få samma uppsättning råa bilder och utifrån dessa göra nått av dem.

Menar vi då samma sak? Tror inte riktigt det eller?

Roine

Aha, smart! Jag det är klart att det kommer att vara mer lärande. Då reviderar jag mitt förslag:

Redaktionen ställer ett antal redigerade bilder till förfogande (dvs de är fixade så att de ser ut som orginalet). Helt obeskurna.

1. Ladda upp ett beskuren variant eller ingen beskärning alls om du inte tycker att de behövs (här kommer vi att se hur beskärningen av bilden ger en ny dimension eller inte. Och hur olika fotografer ser på sin bild).
2. Ladda upp en manipulerad variant av 2, (ta bort plastpåsar, lyft färger, sudda etc) men det skall fortfarande vara ett foto, det skall inte gå över till grafik (ex. lägga på vattenfärgsfiltret i photoshop).

Ok?

Klockrent

Förslag på motiv skulle kunna vara:
1. Landskapsbild med nått framträdande i bilden, tex ett hus eller nått annat som dominerar bilden.

2. Ett proträtt med lite luft på sidorna

3. En actionbild, tex bil/motorsportsbild

4. Nått sällskapsdjur

Roine

Senast ändrad:
Det låter som väldigt bra bildkategorier! Rionek, skulle du kunna skaffa fram de 4 bilderna?

De skall ju inte vara perfekta bilder utan vi skall träna vårt bildseende på dem.

Jag tycker inte heller att detta skall vara en tävling, utan i form av en övning. Kanske jag använder tävlingsfuntkionen men det är bara för att administrera det lättare.

Hej

Köper att det inte skall vara en tävling, vi ser det som en utmaning/läxa.

Skall se vad jag ahr för bilder och mailar dig David en länk till dessa.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar