Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På jakt efter snabb digital systemkamera + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Pippo skrev:
Vet inte om jag är benägen att hålla med. Ägde en Pentax *ist ds under ett halvår eller så. Underbar kamera på alla sätt och vis men hade en egenhet jag inte kunde acceptera, just tiden mellan avtryck och tagen bild.
Menar du då med AF-tiden inräknad? Lite beroende på optikval till Canonen så är den klart snabbare i AF än Pentaxen, däremot därefter så snackar vi oerhört små skillnader & då vet jag inte om en 10D är snabbare än en IstDS?

Det som tar tid & skiljer är ju AF-hastigheten, det är den man ska fundera på om man tycker detta är viktigt.

Nu skriver dock Mattias:
"Det som är viktigast är dock att exponeringen sker omedelbart när man har fokuserat och sedan trycker ner avtryckaren. Vilket det inte gör på de digitalkameror jag testat.
Det är alltså exponeringstiden från nedtryck av fokuserad kamera som är det viktigaste för mej"

Det är detta jag ställer mig frågande till, att skillnaderna där ska vara så märkbara? Att AF-hastighet skiljer vet jag & om man vill ha det snabbt på en instegsmodell så har jag uppfattat det som att det är 350D som gäller...

//Larsa

Nej, Larsa. Att autofokusen tar längre tid på sig visste jag redan före köp, men vad jag menar är tiden från att man har fokus tills dess bilden tas. Ibland kunde man sitta med avtryckaren fullt nedtryckt och bara vääääääänta. Funkar inte riktigt om avsikten är att fotografera ex barn. Både min gamla Canon 10d och den Nikon d70 jag hade hemma reagerade omedelbart (för att inte tala om skillnaden i AF-hastighet jag upplevde som klart märkbar).

Senast ändrad:
Pippo skrev:
Ibland kunde man sitta med avtryckaren fullt nedtryckt och bara vääääääänta.
Ja det är ju inte bra. Så var min gamla Dimage 7i i sämre ljus också, mycket irriterande. Det konstiga med den var att den bara var så ibland?

Min Dynax 7D lider dock inte av sådant, då hade jag reklamerat den:)

//Larsa

Nej, den var alltid sådan (var nog oklar tidigare och ber om ursäkt för detta). Synd, för i alla andra avseenden var den hur trevlig som helst. Har läst något test av DS:en på nätet som bekräftar min teori, men kommer inte ihåg adressen. Ska ta och leta lite och ber att få återkomma.

.Z. skrev:
Ja det är ju inte bra. Så var min gamla Dimage 7i i sämre ljus också, mycket irriterande. Det konstiga med den var att den bara var så ibland?

Min Dynax 7D lider dock inte av sådant, då hade jag reklamerat den:)

//Larsa

skolans samsung gx-1s som jag lånade en helg var oxå ordentligt seg med autofokus, åtminstone i dåligt ljus. jag tänkte ta lite konsertbilder på den lilla "lokala" klubben, men det var inte så roligt att vänta över 1 s. på att kameran skulle hitta fokus när gitarristen gör en grimas till kameran...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar