Annons

På dagen för ett år sedan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Brist på fantasi när motiet är det samma som 2/1 men den enda bilden som togs den 7/1 2008
 

Bilagor

  • Fittja_T_080107.jpg
    Fittja_T_080107.jpg
    70.9 KB · Visningar: 138
Marcus, korten på bordet: Hur gör du som med senaste bilden?

Kameran på stativ. Zoomobjektiv. Zoomen i sin ena ände. Lång exponeringstid. Öppna slutaren. Zooma till andra änden. Stäng slutaren

Vill du ha mycket rörelseeffekt så håll zoomen igång under hela exponeringstiden.

Vill du ha något föremål att framträda tydligt så låt en del av exponeringstiden förflyta i endera av zoomningens ändlägen. Om du dessutom ser till att det du vill lyfta fram är mitt i bilden kommer det att framträda ännu tydligare. Kolla på skylten "kafferep" i Marcus bild så ser du exempel på det.

Just den skylten avslöjar att Marcus haft zoomen stillastående i bägge ändar under exponeringstiden. Den syns nämligen skarpt i bägge lägena.

Några kombinationer att leka med:
1) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Vänta en stund. Zooma. Stäng slutaren.
2) Zoom i ena ände. Börja sakta zooma. Öppna slutaren. Fortsätt zooma. Stäng slutaren.
3) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Zooma. Zoom i andra änden. Vänta en stund. Stäng slutaren.
4) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Blixt! Zooma. Zoom i andra änden. Stäng slutaren.

1:an ger en fast bild så som det såg ut i början av exponeringstiden men med fartränder zoom-riktningen.
2:an ger en bild som ser ut som en explosion utan fast bild.
3:an ger en bild liknande 1:an men med den fasta bilden så som det såg ut i slutet av exponeringstiden.
4:an är fasen så oförutsägbar men kan bli hur läcker som helst! Blixtfoto med fartränder!

Det går att göra mycket kul med en kamera!
 
Sett från buss 134 vid Årstaberg 9/1 2008
 

Bilagor

  • Sett_fran_buss_134_Busslink_4704_Arstaberg_080109.jpg
    Sett_fran_buss_134_Busslink_4704_Arstaberg_080109.jpg
    75.6 KB · Visningar: 236
Bild tagen: 12/1-08
Många av min bilder från 2008 är "dom första" jag gjort, 2008 var mitt första år med Digital system kamera. Och på dagen för ett år sedan gjorde jag min första svartvita konvertering.
 

Bilagor

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    78.4 KB · Visningar: 206
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.