Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
På dagen för ett år sedan..
- Trådstartare mackan
- Start datum
mackan
Aktiv medlem
Marcus, korten på bordet: Hur gör du som med senaste bilden?
Skickar dig ett mejl Michael..
EriKarlsson
Aktiv medlem
Marcus, korten på bordet: Hur gör du som med senaste bilden?
Kameran på stativ. Zoomobjektiv. Zoomen i sin ena ände. Lång exponeringstid. Öppna slutaren. Zooma till andra änden. Stäng slutaren
Vill du ha mycket rörelseeffekt så håll zoomen igång under hela exponeringstiden.
Vill du ha något föremål att framträda tydligt så låt en del av exponeringstiden förflyta i endera av zoomningens ändlägen. Om du dessutom ser till att det du vill lyfta fram är mitt i bilden kommer det att framträda ännu tydligare. Kolla på skylten "kafferep" i Marcus bild så ser du exempel på det.
Just den skylten avslöjar att Marcus haft zoomen stillastående i bägge ändar under exponeringstiden. Den syns nämligen skarpt i bägge lägena.
Några kombinationer att leka med:
1) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Vänta en stund. Zooma. Stäng slutaren.
2) Zoom i ena ände. Börja sakta zooma. Öppna slutaren. Fortsätt zooma. Stäng slutaren.
3) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Zooma. Zoom i andra änden. Vänta en stund. Stäng slutaren.
4) Zoom i ena ände. Öppna slutaren. Blixt! Zooma. Zoom i andra änden. Stäng slutaren.
1:an ger en fast bild så som det såg ut i början av exponeringstiden men med fartränder zoom-riktningen.
2:an ger en bild som ser ut som en explosion utan fast bild.
3:an ger en bild liknande 1:an men med den fasta bilden så som det såg ut i slutet av exponeringstiden.
4:an är fasen så oförutsägbar men kan bli hur läcker som helst! Blixtfoto med fartränder!
Det går att göra mycket kul med en kamera!
mackan
Aktiv medlem
Många av min bilder från 2008 är "dom första" jag gjort, 2008 var mitt första år med Digital system kamera. Och på dagen för ett år sedan gjorde jag min första svartvita konvertering.
Härligt Jimmy men skriv ut datumet som ovan 12/1-08 då bilden gjordes!
//M
Bussmicke
Aktiv medlem