Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pärl efekt vid lång exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att ställa till det ytterligare så lägger jag upp en bild som tydligt påvisar effekten av både pärleffekt och utsmetat ljus. En både och bild så att säga. (det är en och samma exponering)

/Ove
 

Bilagor

  • pict1771.jpg
    pict1771.jpg
    25.4 KB · Visningar: 218
Re: Samplingsfrekvensen ?

ekemannen skrev:
Det kanske är samplingsfrekvensen som syns. Om sensorn är uppbyggd med fototransistorer så måste de läsas av flera gånger när man har lång exponeringstid, värdena adderas sedan i signalprossesorn. Jag menar altså, som någon redan skrivigt, att kameran tar flera bilder och lägger sedan ihop dem. De svarta partierna beror nog i så fall av luckor vid databehandlingen.

Mvh Erik (som inte bara är messersmicht utan också elektroniknörd) !

Jag betvivlar starkt att sensorerna läses ut flera gånger under en exponering. Hur skulle det fungera på korta tider med starkt ljus. Det tar rätt lång tid att läsa ur sensorn.
Varje sensor-element (pixel) är en kondensator vars laddning ges av infallande fotoner.

Man ser ju även att bilarnas ljus inte har hack eftersom detta ljus är konstant. Det skulle inte kunna lösas med flera "foton" tagna efter varandra. Då skulle kameran vara tvunger att beräkna och interpolera vad som eventuellt saknas i bilden.

Om det vore möjligt skulle dynamiken avsevärt kunna förbättras. Ingen pixel skulle svämma över av laddning och orsaka blödning eftersom man tömmer den flera gånger under exponeringen.

Även om frekvensen till lamporna höjts som beskrivet kommer de med stor sannorlikhet att blinka med 100Hz. Detta för att man sällan, vid lampstyrningar, vill lagra all energi som krävs vid nollgenomgången på nätet. Utan att veta exakt hur drivningen av vägbelysningen ser ut har jag fog att tro att det påminner starkt om de så kallade "elektroniska" transformatorer man kan skaffa till halogenlampor inne.

/AnWi (Messerbesserschmidt)
 
Detta blev en intresant tråd, nu undrar jag om man kan få samma efekt på analig film eller om det bara är digital kameror som hinner uppfatta detta.
 
Vi får väl prova, jag har ett par rutor som jag kan blåsa av, jag måste ändå byta till Tri-X i den kameran. Jag sticker ut redan ikväll och testar. Resultatet lär dröja några dagar eftersom jag måste framkalla och scanna. Vi får se om ett par dagar. Återkommer med en uppdatering i frågan.

/Ove

Edit: Jag plåtar från samma ställe som de andra bilderna, då stämmer det bättre som referens.
 
Det borde inte bli någon skillnad. Silveroxiden på filmen samlar ju också ljus under exponeringen. Om ett ojämnt lysande objekt rör sig i förhållande till filmplanet borde exakt samma fenomen med pärlband synas.

/AnWi (som också tycker detta är kul)

Ses vi på Elmia? Ser fram emot att träffa alla fotopolare med olika åsikter, önskemål och härlig chattlust.
 
Faaaan va kallt det var ute, men nu är det gjort. 10 st exponeringar från samma område med lite olika slutartider. Jag är oxå nyfiken så jag lämnar in på entimmas i morgon och scannar direkt när jag kommer hem. Resultatet finns för visning här i morgon kväll. Ja Elmia ja, dit ska jag om inget annat inträffar. Det vore roligt att ses där.

/Ove
 
Nä, pulsande batterier bör inte finnas, men elektroniken kan fortfarande göra det. Mitt cykellyse tex. Varför undrar jag varje gång jag startar det...

*väntar på oves bilder*

Bilden med "både och" var underlig, visst borde ccdeffekter kunna uteslutas, eller?
 
Skönt att se att teori och verklighet går hand i hand. Bilderna, särskilt den första, är jättesköna.

/AnWi (lugnare idag)
 
Vad tryggt det känns nu när man vet, eller hur. Har du sovit inatt eller har du legat och funderat ;0)
 
Kul tråd och kul fenomen. När man tittar närmare på "pärlorna" (särskilt på den andra analoga bilden) ser man att det bildas en ljusare punkt i mitten och att det sedan försvagas ut mot kanterna för att till sist bli svart. Detta borde då kunna förklaras som en form av "grafisk kurva" över energiuppladdningen/urladdningen i lampan.

Själv skall jag nu sätta mig ner och räkna ut vilken slutartid Ove använt. Borde gå att räkna ut med hjälp av antalet pärlor, frekvensen (50Hz) och bilens hastighet (50 km/h).. ;) ;)
 
De analoga är inte tagna från en bil utan stående på fri hand, typ följespot varianten. Men gissa gärna slutartid så ska jag avslöja datan sedan.

/Ove
 
Ja tack Ove. Jag sov gott. Hoppas du gjorde det med.

Arne:
Glöm inte att lamporna blinkar med dubbla frekvensen.

Glödtråden sitter ju mitt i lampan. Är det urladdningsrör av någon typ beror det antagligen på lampans rundning. Ett lysämnesrör ser ljusare ut i mitten från vilken sida du än tittar fast det är fosforn i ytterglaset som avger ljuset.

/AnWi
 
fotogalen som jag varit enda sen mellanstadiet så lärde jag mig vad den där effekten beror på rätt omgående. (min farsa är allvetande, typ)
så nu måste jag bara berätta en kul grej som hände en gång i högstadiet... :eek:D

min fysiklärare(!) skulle ta en massa bilder på elever som spelade volleyboll i gympasalen.
de allra flesta bilderna blev i det närmaste kolsvarta.
det roliga i kråksången var hans fina bortförklaring till varför bilderna inte gick att använda.

det var förstås inte hans fel att bilderna blev mörka, det var för att han (kameran snarare) hade varit så snabb att han lyckats plåta mittimellan lysrörens blinkningar (japp, han sa så). och därför var det inte hans fel att bilderna blev svarta.
att det var en enkel underexponering ville han inte alls erkänna.
jag tappade hakan över hans förklaring.
sen tappade jag hakan över att precis alla andra lärare (och elever) köpte hans historia totalt.

besserwisser som jag är, höll jag förstås på att sprängas av ilska och uppgivenhet när ingen trodde på min (aningens mer korrekta, förstås) förklaring.

numera tycker jag historien är bra rolig och berättar den då och då.
jag har faktiskt rätt många roliga anekdoter att berätta om den där fysikläraren... men de kan vi ta nån annan gång.;o)
 
Kul bortförklaring, bättre den än att glömma linsskyddet - om inte annat roligare.
Rent teoretiskt skulle det nog kunna vara så, någon som vet hur många gånger per sekund ett lysrör "blinkar"?
En slutartid på 1/8000-12000 skulle säkert kunna registrera ett totalt mörker, eller?

/Ove
 
Skulle en lokal med 20st lysrör "slockna" samtidigt och man fick det på film då är det bara att köpa en lott ;D
 
Vevo skrev:
Rent teoretiskt skulle det nog kunna vara så, någon som vet hur många gånger per sekund ett lysrör "blinkar"?
hehe jodå.. men en gympasal har ju inte precis "ett" lysrör, om man säger så.. snarare typ 50 eller nåt.. :eek:)
men visst var det en fyndig bortförklaring? det får man ändå medge. ;o)
 
Jag vill inte ifrågasätta nån här, men lysrör blinkar med 100 Hz (oftast) och om alla lysrör går på samma fas så blinkar de faktiskt samtidigt. Eftersom det är växelspänningen i nätet som gör att de blinkar.
Så det låter inte osannolikt att man på korta slutartider (tusendel eller snabbare) borde kunna få en del mörka bilder på grund av att man tagit "mellan pulserna".

Fast jag har ingen aning om det funkar i verkligheten.
Nån får hel enkelt ta 10 exponeringar på kort tid i ett rum upplyst med lysrör och i övrigt samma inställningar och jämföra :)
 
I en stor lokal med massor av lampor är säkert lysrören anslutna till olika faser i trefasnätet och då kommer alltid några av dem att lysa.

Bara för att röra till det ännu mer :)
 
Jag drog en serie bilder på ett lysrör hemma och av 70 st exponeringar (alla tagna med 1/4000) blev ingen svart. Det som hände var att det varierade kraftigt i ljusstyrka och färg mellan exponeringarna. från mörkgrön till vit/blå. Då är vi snart tillbaka på ruta ett igen.

/Ove
 
ANNONS