Annons

Oviktigt vetande...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
En tråd med oviktigt vetande kan man säga att det här kan komma att bli..

Jag har precis lagt in en order hos Scandinavianphoto.se. Det blev:

* Stativ; Manfrotto 055 Nat tracker
* Kulled; 308RC
* Fjärrutlösare; Minolta RC-1000S, 0,5 meter
* Film
* Batterier

Varför är det så härligt med prylar? Och varför känns det så bra när man (iallafall tror sig) har köpt "rätt" prylar för ändamålet?

Nästa införskaffande blir väl ett avtonat gråfilter skulle jag tro. Kanske också något effektfilter och en bättre ögonmussla. Därefter är det kanske dags att gå en kurs i foto hos Terje eller nåt... :)

Vad väntar ni er ska "dimpa ned" för något i brevlådan? Vad är ni på G att införskaffa och vad har ni för realistiska planer på att framöver köpa för prylar?

Rangordna gärna era efterlängtansvärda prylar i denna tråd för oviktigt vetande.. :)


/JP
 
Eftersom jag nyligen köpt ett Benbostativ och en 308-kulled så är det struket från listan.

Efter sommaren ska jag köpa ett 20-24mm objektiv när jag har tjänat ihop lite pengar.
Men imorgon står papper och lite kemikalier på inköpslistan.

sen vill jag inte köpa mer förrutom film.

Men köp ett avtonat gråfilter... användbart vid landskapsbilder som jag har för mig att du skulle inrikta dig på.
 
Konsumtionsdjävulen är en elak fan som lätt sätter treudden i oskyldiga fotografer och hindrar dem från att lägga ner tankemöda på nya bilder.

Personligen har jag allt jag behöver nu och skall inte köpa något annat än film :)

...

Eller kanske en förresten en vidvinkel till mellanformataren. Och en Super-Angulon att bygga panoramakamera runt. Och en... Näe, ni ser var det leder va?
 
forstheim skrev:
Vad är ni på G att införskaffa och vad har ni för realistiska planer på att framöver köpa för prylar?
Det blir en Nikon D100 om den håller måttet. Sen en vidvinkelzoom oxå. 35mm kamerorna ska jag inte lägga ett öre till på.
Ny scanner vore mums, gärna en Nikon LS 8000.
 
Hehe..visst är konsumtionsdjävulen en elak fan.

Men så länge man håller sig till prylar som är användbara för ändamålet så är det ju okej, tycker jag. Att tänka efter före (köpet då förstås..) är väl ett motto man bör hålla sig till. Gör man det så kanske man klarar av att hålla konsumtionsdjävulen en armlängd ifrån sig iallafall.. :)

Jo, Linus..det var landskap som jag hade tänkt mig främst. Avtonat gråfilter från Hitech tänkte jag beställa från dito.se efter rekommendation av Jim. Det blir förmodligen alldeles strax..eller eventuellt imorgon. Jag ska titta i plånboken först.. :)


/JP
 
Här är vad jag beställde nyssens:

Källkod:
Antal   Vara                          Pris/st
1       Canon BP-511 batteri 1000mAh      868
1   Canon PowerShot G2                 10 365
1   SanDisk CompactFlash 128MB Ult...   1 235
1   Postpaket mot pf                       98

  exkl. moms:            10054 SEK
  Moms:                   2513 SEK
  Totalt:                12567 SEK

*mums*

Längtar så jag får krupp! :)
 
Hehe..jaa där ser vi en med djävulen i hasorna.. *ler stort*

Beställde själv scanner och dator för någon vecka sedan för runt 15000:- för att kunna presentera bilder här på fotosidan. Har inte fått dem ännu. Som tur är kan dem prylarna användas i andra syften också.

Så visst väntar och längtar man.. :)

Men sedan lär det i fotsättningen bara bli inköp av film. Och lite bröd och vatten förstås.. :)

/JP
 
Hoho, ja, jag har bunkrat upp med nudlar tills den 25:e augusti! ;)
 
Film ska jag ju köpa, kom jag på...Det är väldigt tomt i kylen.

johanfalkman skrev:
jag har tråkigt, ska förmodligen snart äta..

Köttbullar och makaroner, kanske...med ketchup
Åt på Max idag, och jag som lovat mig själv att sluta med snabbmat...
 
Önskelistan är instoppad lååångt in i en byrålåda... Ett stundande husköp gör att man drar sig för att köpa dyra saker. Men, plockar jag fram den så ser jag att där står

1) Objektiv; 50/1.4
2) Försättslinser (Macro)
3) Stativ
4) Blixt
5) Filmscanner

Men än så länge dröjer det innan jag tar mig råd att inhandla dessa saker, så jag får klara mig med det jag har. :-/

/Fredrik
 
Jag har just halverat min önskelista.

Har precis köpt ett beg. 135/2,8 som jag tycker verkar mycket bra. Har inte hunnit få hem några bilder än, men jag gillar det jag har sett genom sökaren.
Det var två år sedan jag köpte ett objektiv senast, så nu var det dags.
Har också precis köpt en reverseringsring.
En trådutlösare är beställd.
Sedan finns bara en sak kvar på önskelistan, och det är ett stativ som går ända ner till marken vilket manfrottos jubileumsmodell INTE gör :(
 
Jo nu alldeles nyligen försvann matinköpsbudgeten för denna veckan. Beställde nyss ett avtonat gråfilter, hållare och adapter från dito.se. Hitech blev det!

Tur att man ändå har ett par kalla pizzabitar över i kylen. Men det är inte så dumt det heller faktiskt.. :)


/JP
 
Till veckan kommer från scandinavian: 4st filter,gult och rödorange.52 och 58 mm.Från Photax:Emaks 2:ans fotopapper,blank och kristall i storlek 24x 30.Länge leve ha begäret.
 
Hej... En ny kameraväska och ett Sigma 28-70,2.8 är budgeterat nästa månad. Tur att jag jobbar i ett kök så att jag slipper budgetera för onödiga utgifter som mat.....(hoppas inte skattmasen ser detta som löneförmån:)
 
Jag beställde film för fyraåtre från Hegethorns i veckan.

Vad är egentligen den rimliga inköpsproportionen mellan förbrukningsmaterial och hårdvara? Den som lägger ner mer pengar på fotoprylar än på film&framkallning, är det en fotograf eller en prylsamlare...? (Jag snackar nu om analogfotografer)
 
Hej, så här ser inköpslistan ut för mig.

Juni: 50 rullar film samt b&w rödfilter 52-77mm
Juli: Nikkor 80-200/2,8
Sept: Filmscanner.

De två sistnämnda är ju det jag ser mest fram emot förstås.

Hälsningar

Mats Adsten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.