ANNONS
Annons

Overexposed [att medvetet överexponera]

Produkter
(logga in för att koppla)

pollyanne

Ny medlem
Jag vet att det finns hur många turorials som helst for att "fixa" överexponerade bilder. Jag vet också att det finns en hel del som inte gillar foton som är lätt eller mycket överxponerade, men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska göra om jag VILL ta bilder som är överexponerade! ;)

Det jag vet att man kan jobba med är naturligtvis photoshop och liknande EFTER man har varit ute och lekt med kameran, jag vet också att man kan ställa in genom "+/-" på kameran (jag har en Canon 400D och vet inte vad knappen heter =/). Finns det något som jag kan tänka på annars NÄR jag fotar?

Klistrar in länk på bild så som jag har tänkt mig (någon kanske kan förklara hur den är tagen?).

http://3.bp.blogspot.com/_CSXwjXekHhI/SXdIpXd8edI/AAAAAAAACP0/PHM3LwmYPMw/s1600/IMG_1582_sm.jpg

///Sandra

Kameran; Prova leka med exponeringen i kameran (Tv + rullhjul)

Photoshop; Prova kopiera bilden till ett nytt lager -> Ställ in det kopierade lagret på "Screen" (hittar du längst upp till vänster i "Layers" fliken)

Om bilden blir FÖR ljus -> Dra ner Opacity lite tills du får den som du vill ha.

Om bilden är för mörk -> Kopiera Screen-lagret och ställ sedan in opacity.

Om bilderna får skumma färger av detta kan du prova att dra ner på Satureringen (Image -> Adjustements -> Hue/Saturation)

Tycker ofta att resultatet blir bättre i photoshop, då du kan behålla mer färgvärden i originalbilden, och få precis den exponering du vill ha. Tänk på att det är lättare att ljusa upp en mörk bild än att mörka ner en ljus bild, så (enligt mig) ta gärna en lite för mörk bild och justera i efterhand.

Klistrar in länk på bild så som jag har tänkt mig (någon kanske kan förklara hur den är tagen?).

http://3.bp.blogspot.com/_CSXwjXekHhI/SXdIpXd8edI/AAAAAAAACP0/PHM3LwmYPMw/s1600/IMG_1582_sm.jpg

///Sandra

Jag gissar att hon ligger framför ett fönster med direkt solljus och att fotgrafen har mätt ljuset på kvinnan och babyn (spotmätning?) vilket gjort att fönsterljuset blivit överexponerat.

Så ställ in kameran på spotmätning, placera ditt motiv framför ett fönster (med dagsljus) och mät med kameran mot motivet så att det blir rätt exponerat.

Leta i manualen efter exponeringskompensation på din kamera och dra upp den. Eller så kan du som sagt dra en levels (nivåer) eller curves (kurvor) i photoshop. Jag själv skulle själv välja alternativ två i och med att det är mindre destruktivt och ger möjligheter i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar