AnnaNilsson
Medlem
Hjälp!
*suck*
Jag tog en bild åt ett företag som skulle använda den till en affisch som skulle skickas ut till nattklubbar och dylikt i hela Sverige.
Chefen plockade ut den bild hon gillade bäst och jag redigerade och gjorde den klar för användning.
Sedan skickade chefen iväg bilden till den person som skulle göra affischen och jag fick reda på vem det var. Eftersom jag vet vem han är och hur han är, meddelande jag honom att han inte fick röra själva bilden.
Till svar fick jag följande:
"Förstår inte själv en sak varför skulle de vara förbjudet att redigera en
bild? Det är ju inte de enligt copyright lagen eller alla andra lagar..."
Mina farhågor om att han tänkte fixa och dona med bilden själv besannades alltså och efter detta mail hänvisade jag till fotosidans forum där han kunde kolla upp reglerna själv, till svar fick jag följande:
"Men förlåt mig men varför ska jag kolla på fotoregler som man lägger upp på
en sida som andra ska se.. det är regler just för denna portal det är inte
internationela lagar... och lagar som används av hela världen den sidan du
skicka mig är inget mer än community som deviantart så va har de med resten
att göra.. och fort är de så att om ** köper tjänster som
hon gjorde får hon auto. all rättighet till bilderna...."
Grejen är jag vet att han har fel PLUS att det inte finns några papper på att chefen köpt eller fått några rättigheter till bilden. Jag känner den här människan och trodde att jag kunde lita på henne i detta fallet, men det verkar inte bättre än att jag återigen varit dumsnäll och naiv.
Vad SKA jag göra och vad KAN jag göra?
*suck*
Jag tog en bild åt ett företag som skulle använda den till en affisch som skulle skickas ut till nattklubbar och dylikt i hela Sverige.
Chefen plockade ut den bild hon gillade bäst och jag redigerade och gjorde den klar för användning.
Sedan skickade chefen iväg bilden till den person som skulle göra affischen och jag fick reda på vem det var. Eftersom jag vet vem han är och hur han är, meddelande jag honom att han inte fick röra själva bilden.
Till svar fick jag följande:
"Förstår inte själv en sak varför skulle de vara förbjudet att redigera en
bild? Det är ju inte de enligt copyright lagen eller alla andra lagar..."
Mina farhågor om att han tänkte fixa och dona med bilden själv besannades alltså och efter detta mail hänvisade jag till fotosidans forum där han kunde kolla upp reglerna själv, till svar fick jag följande:
"Men förlåt mig men varför ska jag kolla på fotoregler som man lägger upp på
en sida som andra ska se.. det är regler just för denna portal det är inte
internationela lagar... och lagar som används av hela världen den sidan du
skicka mig är inget mer än community som deviantart så va har de med resten
att göra.. och fort är de så att om ** köper tjänster som
hon gjorde får hon auto. all rättighet till bilderna...."
Grejen är jag vet att han har fel PLUS att det inte finns några papper på att chefen köpt eller fått några rättigheter till bilden. Jag känner den här människan och trodde att jag kunde lita på henne i detta fallet, men det verkar inte bättre än att jag återigen varit dumsnäll och naiv.
Vad SKA jag göra och vad KAN jag göra?