Annons

Otillåten manipulering av min bild (var "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaNilsson

Medlem
Hjälp!

*suck*

Jag tog en bild åt ett företag som skulle använda den till en affisch som skulle skickas ut till nattklubbar och dylikt i hela Sverige.
Chefen plockade ut den bild hon gillade bäst och jag redigerade och gjorde den klar för användning.
Sedan skickade chefen iväg bilden till den person som skulle göra affischen och jag fick reda på vem det var. Eftersom jag vet vem han är och hur han är, meddelande jag honom att han inte fick röra själva bilden.
Till svar fick jag följande:

"Förstår inte själv en sak varför skulle de vara förbjudet att redigera en
bild? Det är ju inte de enligt copyright lagen eller alla andra lagar..."

Mina farhågor om att han tänkte fixa och dona med bilden själv besannades alltså och efter detta mail hänvisade jag till fotosidans forum där han kunde kolla upp reglerna själv, till svar fick jag följande:

"Men förlåt mig men varför ska jag kolla på fotoregler som man lägger upp på
en sida som andra ska se.. det är regler just för denna portal det är inte
internationela lagar... och lagar som används av hela världen den sidan du
skicka mig är inget mer än community som deviantart så va har de med resten
att göra.. och fort är de så att om ** köper tjänster som
hon gjorde får hon auto. all rättighet till bilderna...."

Grejen är jag vet att han har fel PLUS att det inte finns några papper på att chefen köpt eller fått några rättigheter till bilden. Jag känner den här människan och trodde att jag kunde lita på henne i detta fallet, men det verkar inte bättre än att jag återigen varit dumsnäll och naiv.

Vad SKA jag göra och vad KAN jag göra?

Jag håller med dig. Personen ifråga har fel (och enligt min mening totalt dum i huvet). Ta strid.
Skicka faktura för otillåten manipulering med 10 dagars betalningsfrist därefter inkasso. Alternativt ta kontakt med advokat eller dyl.
Kolla med Staffan Teste

Så får man inte göra.

Lycka till

Greven

Lite svårt att ge något exakt råd. Men räcker det inte med att du som fotograf förklarar att ingen har rätt att förvränga/förvanska bilden på ett sätt som inte är i enlighet med dina intentioner? Där har du full uppbackning i lagen om upphovsrätt. Finns artiklar här på FS om det.

Eftersom du tydligen har tillgång till dator och internet så kan du ju också kolla på Rättsnätethttp://www.notisum.se eller Rixlex hos http://www.riksdagen.se.

Om personen verkligen har sagt allting du refererar till så avslöjar det både stor okunnighet och brist på respekt.

Tack så mycket för era svar..
Det både hjälper och känns bättre när man läser dem! :)

Jag har försökt förklara 1000 gånger vad det står i lagen o.s.v. men de verkar inte lyssna utan bara maler på.

Re: Hjälp!

AnnaNilsson skrev:
*suck*

J de med resten
att göra.. och fort är de så att om ** köper tjänster som
hon gjorde får hon auto. all rättighet till bilderna...."

fel, fel och fel...

det hon köper är enbart rätten att använda bilden så som den är.

/b

steelneck skrev:
Du har redan fått tips om rixlex för svenska upphovsrättslagen. Killen mumlade om "internationell".. Be han då läsa Bernkonventionen och World Intellectual Property Oraganisaton Copyright treaty och World Trade Organisation (WTO) TRIPS avtal.

Och om inte det hjälper kan du be honom gå in och läsa om upphovsrättsreglerna på Sv Fotografers Förbunds hemsida http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp. Där hittar du en länk till en pdf-fil som heter Att tänka på för bildköpare.

Annars kan du vända dig till förbundets jurist för att få ett papper på att att han faktiskt har gjort ett lagbrott. Hoppas verkligen du fullföljer detta, vi är några som slet rätt hårt för att fotograferna skulle få denna upphovsrätt.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Och om inte det hjälper kan du be honom gå in och läsa om upphovsrättsreglerna på Sv Fotografers Förbunds hemsida http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp. Där hittar du en länk till en pdf-fil som heter Att tänka på för bildköpare.

Annars kan du vända dig till förbundets jurist för att få ett papper på att att han faktiskt har gjort ett lagbrott. Hoppas verkligen du fullföljer detta, vi är några som slet rätt hårt för att fotograferna skulle få denna upphovsrätt.

MVH/Stefan

Den länken är död.

Stackars Anna :( Vet precis hur det kan vara...
Råkade tyvärr plåta en "tant" TFP i Höstas och hon lät en av mina bilder bli manipulerad av en annan person, vilket gjorde mig förbannad, men jag försökte förklara snällt för människan vad för lagar det gällde, men inte heller hon fattade nånting.

Och nu vill jag inte ha någon som helst anknytning till henne men hon vägrar ta bort bilderna jag tagit på henne från communityt hon är med på och propsar på att hon MINSANN har lika stor rätt till bilderna som jag, vilket hon inte har.

Skicka fakatura... Ett avtal upprättas alltid i två exemplar, kan hon inte bevisa att hon har din underskrift på avalet om användande av bilden så förlorar hon en rättslig tvist. Upphovsmannen har alltid rätten till bilden såvida inget annat avtalas.

Och betalningsföreläggande följt av stämningsansökan (går iofs. per automatik). Det finns ju liksom ett sanktionssystem mot folk som spelar ovetandes/bästvetandes... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar