Annons

OT: Handkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Kan nån rekommendera en bra handkikare för, säg runt 1500 spänn?

Vill kunna se fåglar o djur, även då dom är för långt bort för att fotas.

/Hasse

Bra och bra. Har själv dålig erfarenhet av kikare i den prisklassen. Har haft 2 st för runt 1500 kr och båda har varit högst medelmåttiga till dåliga. Ska du trots att köpa nån i den klassen så prova den först så du ser att den verkar ok. Har själv nyss börjat fågelskåda och köpte en för 4500 kr som är bra. Man behöver inte upp i 10kkr för att få en bra men regeln är väl att köp så dyr du har råd med.

gofoto.se tycker Olivon kikare för 2000kr är bäst i klassen och gofoto är ju stora på kikare.

Jag föredrar en liten kompakt tubkikare. Det ger bättre förstoring. Skillnaden mot en vanlig handkikare är ungefär som Natt och Dag.

Mvh J O

JanOlofHärnström skrev:
Jag föredrar en liten kompakt tubkikare. Det ger bättre förstoring. Skillnaden mot en vanlig handkikare är ungefär som Natt och Dag.

Mvh J O

Aldrig hört talas om små tubkikare...kan du hänvisa till någon?

/H

Tja, jag skulle vilja påstå att Naturbokhandeln snarare är dyr..om än att de är bra.

Tycker du ska kolla in på WWW.OXO.SE
Hälsa från mig i så fall.....

Där snackar vi kvalitet till lågt pris!!!
Köpte en handkikare med den unika(?) frontlinsen 56mm. En 8x56. 1150kr. Så j-vla bra!!

De har även några tubkikare, men kolla leveranstiden på dem.
---------------------
De flest märkena har ju en 50 lr 60 mm tubkikare i konsumentklass numera, men tror det blir tufft
med en sådan för 1500.

Titta in lite snabbt på http://www.oxo-optik.se/ för att kolla lite. Deras 15x-45x - 60mm front kostar just 1495kr =)

Senast ändrad:
Man får kolla in extraerbjudanden som är ibland. Nikonkikare för halva priset förekommer. Då är det ofta inte storsäljare utan det är de ex. som de vill bli av med.

Men annars är det så viktigt att se en fågel i perfekt skärpa? Mycket tveksamt att köpa en swarovski. Ren lyx och enligt en test av kikarsikten så var swarovski ganska dåliga, däremot var zeiss bäst.

Senast ändrad:
Mycket bull

Att jämföra en billig kikare under 4 lax med en av Swaroskijs eller Zeiss toppmodeller är som att låta ett div 3 -lag möta ett landslag. Det är en grym skillnad som inte kan beskrivas utan måste jämföras side by side. Jag kan nog påstå att man med en Zeiss eller Swarre 10x40/42 ser ett objekt många hundra procent bätre än med en tubkikare (med 20x förstoring inställd på zoomokularet) av tvivelaktigt märke (under 4 lax ny).
Visst, många billigare kikare för ett par tusen är riktigt hygliga men att jämföra dem med toppmodellerna låter sig inte göras!

Vad du än gör så köp ingen billig tubkikare, hellre en beggad kowa eller Optolyth som du kan få för 2-4 lök inkl. 20-30 ggr okular. Jag kan garantera att en beggad sådan som fallit 76 gånger i marken är 76 gånger bättre än en ny för samma pris. Vad gäller handkikare så åk till en affär som har många modeller och jämför så får du kanske vad du betalar för. Allt för många kikare i samma prisklass är rent ruttna jämfört med de andra i samma prisklass. Som nämndes brukar mycket prisvärda Nikonkikare reas ut till halva priset och det finns även kikare för runt 2 lax som inte är så dåliga utan riktigt hyggliga (brukar dock ha dålig närgräns). t.e.x. Soligor 8x42 (tror det är 42 i frontdiameter). Dessa kan dock vara felkalibrerade vid leverans så kolla så att bägge objektiven fokuserar vid samma avstånd. (Verkar inte vara något problem att få en ny om man upptäcker att det är fel som jag gjorde när jag köpte farsan en)

StefanA skrev:
Men annars är det så viktigt att se en fågel i perfekt skärpa?

Om man inte ser skarpt och klart i en kikare så använder man den helt enkelt inte. Så det är med andra ord helt nödvändigt!

Enkla kikare har ofta en lite mjölkig slöja över kanterna som gör att bara mitten är tydlig. Dessa blir dyra när man slänger dem efter en användning.

Jag tror inte att det går att hitta en riktigt bra kikare för 3000kr.

/Erik

StefanA skrev:
Mycket tveksamt att köpa en swarovski. Ren lyx och enligt en test av kikarsikten så var swarovski ganska dåliga, däremot var zeiss bäst.

När jag skulle köpa en bra handkikare 1992 så jämförde jag fyra kvalitetsmärken. Jag föredrog 8x30 och provade Zeiss och Swarovski i den storleken samt Leica och Bausch & Lomb i 8x42. Den enda som inte var perfekt var Zeiss med lite brister i både ergonomi och skärpa. Jag har nu haft min Swarovski i 15 år och den är fortfarande ett mycket bra redskap. Vattentät och med en massa års garanti kvar.

Dock så kostar dessa kikare i dag 10-15000kr. Kostsamt, men räkna med att aldrig behöva köpa en kikare igen. Det kan man inte räkna med när det gäller dagens digitala systemkameror.

/Erik

Stämmer ju bra på både kikare och kameraoptik: Bra optik kostar...

Jag gjorde ju misstaget att köpa en kikare för 1700 kr som klassades som prisvärd. Såg aldrig riktigt bra med den. Var som ovan skrev ett dis och ingen vidare skärpa. Gjorde sen som jag gjorde när jag köpte tubkikare, köp nåt dyrare av nåt bättre märke.

Var och en behöver nog inte köpa dyraste Zeiss utan räcker med halva priset och ändå få en helt ok kikare. Jag fastnade för Kamakura då jag har det som tub också. Skillnaden på en Zenith för 1700 och en Kamakura för 4800 kr var som natt och dag. Såg mycket mer detaljer på längre håll. Tror den kommer att räcka länge.

Åk till Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland och testa alla de bästa märkena. En liten varning för Swarovski dock, har man en gång tittat i en Swarovski så vill man inte ha någon annan. :)

Visst kan man hitta hyfsade kikare för en billig peng om man letar.

Jag håller med om att när man har tittar i en Swarovski så blir man medveten om skillnad i kvalitet.

Men det kanske blir ett stickspår.
Budgeten i tråden handlar om ca 1500 kr och då blir väl kraven därefter.

Min lilla handkikare av udda märke hittade jag inne i en expertbutik. Den är säkert inte vattentät eller nitrogenfylld.

Nyligen köpte jag en tub av märket Focus i lågprisklassen. Jag har inga problem med att skåda fåglar med den.

eon skrev:
............Jag tror inte att det går att hitta en riktigt bra kikare för 3000kr.

/Erik

Swift Audubon är riktigt bra kikare för strax över 3000 på Naturbokhandeln. Har själv en ca 15 år gammal Audubon som är fantastiskt bra.

dålig ljusstyrak

Den kikare lär lida av väldigt dålig ljusstyrka. 10 x förstoring och 25 mm objektiv borgar inte direkt för en ljus och klar bild!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar