ANNONS
Annons

oskarpt på långt håll med k7

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har under ett par dagar fotograferat ett evenemang med allt vad det innebär. Fotona är super skarpa med k7 an på nära håll men på längre håll är det lite si och så med skärpan, på slutartider som bör frysa objektet i fråga . Upplever att det är så med flera objektiv. Frågan är kan det vara så att huset felfokuserar på långt håll men inte på närmare håll? Är det möjligt?

Jag har under ett par dagar fotograferat ett evenemang med allt vad det innebär. Fotona är super skarpa med k7 an på nära håll men på längre håll är det lite si och så med skärpan, på slutartider som bör frysa objektet i fråga . Upplever att det är så med flera objektiv. Frågan är kan det vara så att huset felfokuserar på långt håll men inte på närmare håll? Är det möjligt?

Kvarstår problemet om du byter objektiv? Har du samma problem på olika bilder tagna med olika objektiv?

Det är främst med ett objektiv men jag tycker att det är problem med andra. Jag använder främst tamron 17-50 2.8 som är superskarpt på nära håll men på längre håll känns det som fokusen inte sitter. Använder främst bländare 8 och snabba tider. Riktigt problematiskt blev det med pentax f 35-135 , väldigt få foton är i fokus på längre avstånd men helt ok på kortare håll.

Det är främst med ett objektiv men jag tycker att det är problem med andra. Jag använder främst tamron 17-50 2.8 som är superskarpt på nära håll men på längre håll känns det som fokusen inte sitter. Använder främst bländare 8 och snabba tider. Riktigt problematiskt blev det med pentax f 35-135 , väldigt få foton är i fokus på längre avstånd men helt ok på kortare håll.

Bländare 8 och snabba tider borde väl ge ganska hög iso? Isf kan det ju vara det som grynar till det.

Det har förekommit enskilda objektiv exemplar som fokuserar bra på nära eller längre och fokuserar sämre på längre eller nära. Sannolikheten att alla dina objektiv skulle visa detta är rätt låg..
En tanke - AF sensorerna i kameran är dubbla storleken mot indikeringen i sökaren. Kameran låser fokus när AF sensorn hittar något även när detta är i kanten an sensorpunkten. Vid längre avstånd så täcker AF punkterna ett större område och risken för att de fokuserar på något annat är rätt stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar