Annons

oskarpt 70-200 mm-objektiv

Du bör nog först kolla så att fokus ligger rätt, verkar som att det möjligtvis kan vara fråga om en anings bakfokus och vid f2,8 så... Korrekt fokus är ett måste vid (petiga) tester.

Och ett par bilder från f2,8 till f5,6 så ser du vad objektivet kan prestera, det är säkerligen lite softare på f2,8. Att kolla skärpan vid 100% är nog det rätta i detta fall.

Helt klart, skall testa det mer ingående med olika bländare, slutartider etc och kolla hur det ligger till.
får jag inte till det får nog firman ta tillbaka det och greja till felen.
Om man köper ett objektiv med fast bländare på 2.8 som resulterar i sådana här bilder ligger nog sigma illa till
Kan nämna att jag tagit ca: 3000 bilder och där jag hela tiden upplevt oskarpa bilder.
Detta var första bilden med ett trebensstativ kan tilläggas.
 
Jepp, hänger med.
Kör som oftast med fokuseringsläget i mitten, dvs med mittpunkt, den centrala.
Bilden togs med centrumvägd genomsnitts mätning
Sedan rörde det sig inte nåt då både jag och objektet var helt stilla.

________________________________________________________________________________

Ok, men det jag tänker på är snarare att du skall kolla att du har fokusmetoden OneShot inställd, vilken mätmetod du använder spelar ingen roll i detta fall.

//Jimmy
 
________________________________________________________________________________

Ok, men det jag tänker på är snarare att du skall kolla att du har fokusmetoden OneShot inställd, vilken mätmetod du använder spelar ingen roll i detta fall.

//Jimmy

självklart. one-shot om det är ett stillastående motiv.
AI-servo om det är travhästar som skenar iväg.
 
Jag tycker att det ser normalt ut. Du har ju detaljer ner på pixelnivå, mycket mer än så kan man nog inte begära särskilt inte på en kamera med 15Mpix. Däremot är kontrasten något försämrad, som på de flesta objektiv vid största bländare. Att jämföra toksvarta mascaraögonfransar i fönsterljus (och eventuellt blixt(ar) med en solblekt etikett i gråväder/skugga ger väl inte heller direkt nån rättvis jämförelse.
Tittar du på histogrammet i din bild så ser du att svärtan är ganska dålig i texten, eftersom histogrammet inte stäcker sig ända ut i kanterna. Fixar man till kontrasten lite så blir genast den upplevda skärpan mycket bättre.
Det finns mycket få, om något, objektiv som är tokskarpt på största bländare.
 
Eftersom den här tråden är vettig till ändamålet så passar jag på.

Har nyligen blitt intresserad i den här kameran..Sigma 70-200f/2.8 men har hört lite negativt om den samtidigt som dens konkurrenter har kanske större nackdelar och brister. Det här ligger i rätt kurs, och verkar duga medans Nikons motsvarighet är svindyr och Tamrons har seg autofokus men samma optiska prestanda.

Nu är det så att många exemplar, om inte alla ska back eller frontfokusera, är det korrekt? Utöver det, vad skulle folk säga om skärpan och objektivet i övrigt. Är det något att satsa på? Fotosidans recensioner var i överlag MYCKET BRA men på andra håll har jag hört motsatsen. Är mycket intresserad ska jag säga.

Mvh
 
Jag har ett Sigma 70-200mm f2,8 utan bildstabilisering, som jag är MYCKET nöjd med. Använder det på Nikon D300s tillsammans med monopod för fotbollsfotografering och har hittills inte blivit besviken på vare sig skärpa eller allmän bildkvalité. Snabb autofokus och gedigen byggkvalité ligger på plussidan, tyngden och dåligt främre objektivlock på minussidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.