Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt 70-200 f/2,8 IS - HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

jobe69

Avslutat medlemskap
Hej. Köpte ett 70-200 efter att ha läst allt beröm om det på nätet. Jag har dock inte fått en enda skarp bild med det. Tar jag bild på text så ser man tydligt att bilden är svagt suddig, oavsett manuell eller auto-fokus.
BIlder på stativ utan IS blir också oskarpa. Värst blir bilderna med IS påslaget. Inte en enda skarp bild!!!!
Har prövat med olika iso, skärpedjup, stativ, handhållet, autofokus, manuellt fokus, närgränser, slutartid osv.
Börjar undra om kameran orsakar oskärpan. Nån som har förslag på avancerade inställningar i kameran eller knep med objektivet som jag kanske missat??
Kameran är en 5D Mk2.
Har sedan tidigare ett 100 mm f/2.8 Macro som är otroligt mycket skarpare, men dock med en svag oskärpa ibland. Därför misstänkte jag nya gluggens IS, och kanske kamerahuset. Men jag vet inte.
Förslag??
 
onödigt

Hej. Köpte ett 70-200 efter att ha läst allt beröm om det på nätet. Jag har dock inte fått en enda skarp bild med det. Tar jag bild på text så ser man tydligt att bilden är svagt suddig, oavsett manuell eller auto-fokus.
BIlder på stativ utan IS blir också oskarpa. Värst blir bilderna med IS påslaget. Inte en enda skarp bild!!!!
Har prövat med olika iso, skärpedjup, stativ, handhållet, autofokus, manuellt fokus, närgränser, slutartid osv.
Börjar undra om kameran orsakar oskärpan. Nån som har förslag på avancerade inställningar i kameran eller knep med objektivet som jag kanske missat??
Kameran är en 5D Mk2.
Har sedan tidigare ett 100 mm f/2.8 Macro som är otroligt mycket skarpare, men dock med en svag oskärpa ibland. Därför misstänkte jag nya gluggens IS, och kanske kamerahuset. Men jag vet inte.
Förslag??

Varför lägga in 2 nya trådar meda samma fråga? Det känns lite onödigt och extra tidsödande för de som är intresserade av ämnet! Buuu!
 
Köpte du nytt? I så fall bör du reklamera, det är säkert så att du fått ett exemplar som är felaktigt inställt.

Du kan ju också prova med att göra mikrojustering av ditt objektiv. Kolla i instruktionsboken hur man gör, eller läs det här inlägget på fredmirandas forum och se speciellt inlägg 6 med ytterligare länkar till hur man gör: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/716630

Edit: Glömde kommentera humorn som var riktigt skarp.
 
nöjd...

Med den nya 5d mark 2 så lanserade Canon att utan avgift så kan kunden
Lämna in sina canon gluggar ’förutsatt att kvitto kan visas upp på gluggarna’Till en canon verkstad så att hus och glugg blir rätt justerat . jag bor i Malmö Och gjorde så i juni månad hos Intervision i Malmö. Tog nån dag och har inga Problem med de 5 gluggar jag fixa till. Kan varmt rekommendera det här!!
Mvh Jan.
 
Har du UV-filter på? Om så är fallet, ta av det och prova igen.
Annars är det bara att lämna in för justering.

mvh/Ove
 
Finns ju hur mycket tester som helst på nätet där du kan se hur en godkänd bild ser ut. Ser dina bilder sämmre ut så är det antagligen fel på fotografen men kan också vara fel på objektivet. Ta en testbild och visa oss vad du är missnöjd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.