Annons

Oskarpa konsertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar, som sagt är det inget gjort i PS än, har inte hunnit. Jag hittade både ISO-auto och stängde av hjälplampan.

Fyllde ett helt minneskort på 2GB, runt 600-bilder, men då körde jag sekvensk mycket. Tipset om hur man ska andas funkade grymt bra.

När jag tittat på dem i efterhand verkar det som att de jag valt ut är tagna med antingen tidsautomatik och 1,8 som fast bländare. Kom ibland ner till riktigt låga tider.

Hälften verkar vara så, och den andra hälften med ISO-auto och ibland mycket högre bländare, tyder ju på att man kanske kan fota helt ok bilder med vanligt normalzoom då vissa bra bilder var uppe på 3,5 och ännu högre. Tänkte då på min kitglugg (18-55) till D50 som inte är så ljusstark.

Så dessa två tekniker verkade fungera bäst, jag märkte att vid blått ljus fungerade WB-auto bättre men vid alla andra fungerade "glödlampa".

Jag hittar ingen info i efterhand om vilken ISO bilden är tagen med, går det se?
 
landen skrev:

Hälften verkar vara så, och den andra hälften med ISO-auto och ibland mycket högre bländare, tyder ju på att man kanske kan fota helt ok bilder med vanligt normalzoom då vissa bra bilder var uppe på 3,5 och ännu högre. Tänkte då på min kitglugg (18-55) till D50 som inte är så ljusstark.

Mjo, det beror helt på ljuset i lokalen. :) Ibland måste jag konstant köra med 1/60 och f/1.8. Andra gåner inte.

Jag hittar ingen info i efterhand om vilken ISO bilden är tagen med, går det se?

Det står i EXIF-informationen. Installera Lightroom vetja, det är ett utmärkt allt-i-ett-verktyg. Där får du massor av information.
 
Ja, ISO-talet ska finnas i "Exif".

Men i min PSElements (5) verkar exif skilja mellan jpg och Raw på så sätt att ISO-uppgiften finns i Raw-bilden men saknas i jpg, annars verkar de överensstämma.

Någon som vet? Eller har jag sett fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.