Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa konsertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat ett 50mm 1,8 till min Nikon D50. Tog med den på konsert ikväll för att se och fota Jesse Malin på en mindre klubb. Tänkte att 50mm borde ju funka bra då jag kommer riktigt nära scenen och med den ljusstyrkan lär det ju inte vara några problem.

Men icke, kommer hem med 300bilder varav 10 går att titta på men inte mer. Inget är skarpt, det roliga är att det kom fram en kille efter konserten och frågade ifall jag kunde maila lite bilder till han då han skrev för en musiktidning och behövde ett par till hans reportage. Kul att skicka detta :( Imorgon ska jag till samma ställe, har ni tips på vad jag ska göra annorlunda.

Jag ställde nu kameran så jag reglerade tiden och försökte komma ner på så låg tid, men slutade med hög ISO 800 för att kunna få något dugligt, vilket ger en del brus. Har ni tips på vilken WB som passar bäst för scenljus eller ska man köra auto. Dett ljuset var rött till 90% vilket inte gjorde sig så bra med hudtoner.

Läst en hel del om att lära sig att hålla kameran still osv, någon jag får öva på. Men ska det verkligen bli så här suddiga bilder :(

När jag kollar i efterhand på de jag överväger att spara är de flesta bra tagna med 1,8 och 1/100 ISO hittar jag ej, kan man inte se det i egenskaper för filen?

Tycker även AF betér sig riktigt konstigt ibland, är ju en lampa på D50 som hjälper den att fokusera, kan aldrig tänka mig att den når fram bland allt övrigt scenljus. Går denna stänga av? (hittade inget om det i manualen) Testade även att fokusera manuellt, men kom fram till inte heller gav något vidare resultat. Bifogar en fil, ska länka till de övriga då Picasa fixar sitt serverproblem som verkar vara nu.
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    93.9 KB · Visningar: 1,045
landen skrev:
Men icke, kommer hem med 300bilder varav 10 går att titta på men inte mer. Inget är skarpt, det roliga är att det kom fram en kille efter konserten och frågade ifall jag kunde maila lite bilder till han då han skrev för en musiktidning och behövde ett par till hans reportage. Kul att skicka detta :( Imorgon ska jag till samma ställe, har ni tips på vad jag ska göra annorlunda.

Det är rätt vanligt att man bara får ut ett fåtal bra bilder, konsertfotografi är svårt. Jag brukar få rata 90% av mina bilder, pga ljussättning, oskärpa etc. Inget att hänga upp sig på, plåta så mycket du kan, minneskort är billigt.

Jag ställde nu kameran så jag reglerade tiden och försökte komma ner på så låg tid, men slutade med hög ISO 800 för att kunna få något dugligt, vilket ger en del brus. Har ni tips på vilken WB som passar bäst för scenljus eller ska man köra auto. Dett ljuset var rött till 90% vilket inte gjorde sig så bra med hudtoner.

ISO 800 är lyx. Jag brukar få använda ISO1600. Det funkar, men man får greja lite med bilderna i Photoshop för att få till det. Fota i RAW så kan du styra vitbalansen efteråt. "Lampljus"-vitbalans brukar funka bra för mig, jag har en D70.

Läst en hel del om att lära sig att hålla kameran still osv, någon jag får öva på. Men ska det verkligen bli så här suddiga bilder :(

Jag kan handhålla ner till 1/30-1/40 sekund, det är bara att öva. Försök att hålla in armbågarna mot kroppen så dom inte är ute och flaxar, stå avslappnat med benen. Om du går ner på väldigt långa tider försök att ta ett andetag och knäppa bilden när du andas ut. Har du skjutit med gevär/pistol så är det samma tänk typ.


Tycker även AF betér sig riktigt konstigt ibland, är ju en lampa på D50 som hjälper den att fokusera, kan aldrig tänka mig att den når fram bland allt övrigt scenljus. Går denna stänga av? (hittade inget om det i manualen) Testade även att fokusera manuellt, men kom fram till inte heller gav något vidare resultat. Bifogar en fil, ska länka till de övriga då Picasa fixar sitt serverproblem som verkar vara nu.

Troligtvis når inte stödljuset fram, som du säger. AF gillar kontraster, försök fokusera på en plats där det är mycket mörka/ljusa kontraster, i ditt exempel skulle jag försöka få AFen att hitta fokus tex på högerarmen, där hud/tshirt slutar/börjar, eller den vita texten på thsirten.
 
Tackar för grymt bra tips, ska se om jag kan tillämpa lite av detta under kvällen. ska på ännu en konsert på samma ställe. Hoppas på lite bättre scenljus denna gång. Fick mail från killen på tidningen att han gillade bilderna i alla fall. (alltid något)

En fråga angående hjälpljuset för AF på D50, går det stänga av? Sedan ännu en fråga, bör man fota genom att välja bländare och låta tiden vara auto eller tvärt om? Antar att full kontroll tar för lång tid då det skiftar en del med ljus osv...

Sett att någon tipsade om att även köra ISO på auto, hittar ingen inställning angående detta, kanske inte finns på D50.

Säg att jag vill de knivskarpa bilderna med mitt 50mm 1,8, går det ha tur med lägre ISO än 1600?

Eller är alla dessa bilder jag ser såpass efterarbetade i PS och med brusreducering osv att man luarar sig.
 
landen skrev:
Sedan ännu en fråga, bör man fota genom att välja bländare och låta tiden vara auto eller tvärt om? Antar att full kontroll tar för lång tid då det skiftar en del med ljus osv...


Jag tycker du ska köra med helt manuell inställning. Prova dig fram till rätt inställningar och kör sedan med dessa. Det är lätt att strålkastare/kolsvarta ytor lurar ljusmären rejält. Det ger dig också större frihet att snabbt komponera bilderna.

Öga känsligheten på ISO. Bättre med brusiga bilder som är skarpa än suddiga bilder som är brusfria. Tycker jag.

lycka till!

Mvh /Peter
 
landen skrev:
En fråga angående hjälpljuset för AF på D50, går det stänga av? Sedan ännu en fråga, bör man fota genom att välja bländare och låta tiden vara auto eller tvärt om? Antar att full kontroll tar för lång tid då det skiftar en del med ljus osv...

Ingen aning om det går att stänga av. Tror inte det, konsultera manualen.

Bör och bör, det finns inget bör. Du väljer själv hur du fotograferar. Funkar P-läget bra, kör på det. Men om man ska säga nånting om det så tycker jag så här: skiftar ljuset *väldigt* mycket så välj bländarförval (fast bländare, autotid), om det bara skiftar en del, kör manuell och hitta en bra slutartid, testa dig fram. Jag switchar mellan P och manuellt läge, beroende på situationen på scenen.

Säg att jag vill de knivskarpa bilderna med mitt 50mm 1,8, går det ha tur med lägre ISO än 1600?

Eller är alla dessa bilder jag ser såpass efterarbetade i PS och med brusreducering osv att man luarar sig.

Klart det går. :)

Jag efterarbetar alltid mina bilder lite i Lightroom/Photoshop, det är sällan (läs: aldrig) jag får till en så perfekt exponering att jag kan lägga ut nåt utan att ha fifflat runt med bruskontrollerna och kontrast och what not.
 
Lite snabba konkreta tips, det är möjligt att du har fått de innan.

Kör på manuellt, om det ser ut som på bilden ovan så utgå från följande, och öka/minska tiden:

- f 1,8 - 3,5 (beroende på vad du vill ha för skärpedjup. prioritera ljusstyrka framför ökat skärpedjup)

- 1/30 till 1/60 (du behöver mycket sällan ändra mer än max två steg upp eller ner)

- ISO ca 1000

- WB = glödljus! 80% av alla konsertlampor ligger runt 3500 K ungefär glödljus.

- När det gäller AF-hjälpljuset så försök att stänga av den. Kör på AF-S och "plocka" fokusen från något som innehåller en kontrast. En linje mellan skugga och ljus.


Lycka till! Men glöm inte att de bra bilderna skapas när man är kreativ och inte drar sig för att ta några bilder...! =)

Räknar med att få se resultatet här.

/ Alexander Ödman
 
Ja du "landen".
Det finns mycket som kan bli fel när man plåtar folk som rör sig hela tiden i dåligt upplysta lokaler.
Vad det gäller andningstekniken så vill jag nog ändra lite på det tidigare tipset du fått.
Ta stöd med baksidan av överarmarna mot kroppen,
ta ett djupt andetag,
andas ut 1/3,"sjunk ihop" med överkroppen och HÅLL andan,
NU! är det dags att trycka av, kör seriebildsläget,(gärna 3-4 st, då borde någon av dom bli sjysst)
Nu kan du andas igen... :)

Vad det gäller tiden ska du nog inte gå under 1/60 om det går, gå upp i ISO istället, det blir lätt rörelseoskärpa med med längre tider (men iblad funkar det) man få prova sig fram hela tiden.
 
peter_wahlström skrev:
Jag tycker du ska köra med helt manuell inställning. Prova dig fram till rätt inställningar och kör sedan med dessa. Det är lätt att strålkastare/kolsvarta ytor lurar ljusmären rejält. Det ger dig också större frihet att snabbt komponera bilderna.

Öga känsligheten på ISO. Bättre med brusiga bilder som är skarpa än suddiga bilder som är brusfria. Tycker jag.

lycka till!

Mvh /Peter

Testa med halvautomatik, fast på 1.8.
Sedan gör det som fotografer gör.. lek med ljuset. Hitta knasiga vinklar, får du en dålig slutartid så se till att lura kameran genom att ta med en strålkastare i bakgrunden. Då blir tiden bra och du får ibland en häftig motljuseffekt. Ofta belyses artister också framifrån så man kan ändå få ett synligt ansikte.

Röd belysning är helt klart jobbigt när man fotograferar vid en scen. Om du kan så prata lite med den som sköter ljuset. Man kanske inte behöver rött ljus hela tiden.
 

Klart det går. :)

Jag efterarbetar alltid mina bilder lite i Lightroom/Photoshop, det är sällan (läs: aldrig) jag får till en så perfekt exponering att jag kan lägga ut nåt utan att ha fifflat runt med bruskontrollerna och kontrast och what not.
[/QUOTE]

Finns det bra brusreduceringsverktyg i lightroom eller finns det något annat "standard" verktyg för detta? För lightroom är bara för RAW-bilder va?


Tack för alla andra bra svar!
Alltid skönt att få lite på benen innan, i stil med att inte gå under vissa tider och rekommnderade ISO-tal! Förstår att jag får laborera mycket själv, men känns bra att veta lite grundregler.
 
Senast ändrad:
landen skrev:


Finns det bra brusreduceringsverktyg i lightroom eller finns det något annat "standard" verktyg för detta? För lightroom är bara för RAW-bilder va?

Japp, brusreduceringsverktygen funkar finfint i LR för mina behov. När jag behöver finlira tar jag upp bilden i PS och gör det som behövs göras där. 80-90% av arbetet kan dock göras i LR.

LR är inte alls bara för RAW, du kan arbeta med med nästan vilka bildtyper du vill. Bara att välja!
 
Jag har Nikon D50. Hjälpljuset går att stänga av, och ISO-auto finns.

Båda finns under symbolen "Penna":
Stänga av hjälpljus: nr 7) AF hjälpljus:>Off
ISO-auto: Längre ner nr 10) ISO-auto:>På>1/60

Efter ISO-auto "På"> kan du alltså välja en slutartid. Jag har valt "1/60" som jag tror jag kan handhålla utan rörelseoskärpa, även i trängda lägen. Det innebär att kameran använder valda grundvärdet (ISO 200?) så länge ljuset räcker för rätt exponering; därefter ökar den ISO-värdet med kontinuerlig stegning (= ojämna ISO-värden, vilket kan förvirra) mot högre ISO. Mycket praktiskt.

Ett tips är att undersöka olika inställningar noga, även under "Optimera bild">"Egen". Ken Rockwell har på sin sida utrett alla inställningar med förslag på inställningar. Det hade jag nytta av i början. T ex är valen under nr 14) "AE-L/AF-L" intressant att kolla. Det handlar om att låsa fokus resp. exponering med knappen på baksidan.

Lycka till!
 
HåGe skrev:
Jag har Nikon D50. Hjälpljuset går att stänga av, och ISO-auto finns.

Båda finns under symbolen "Penna":
Stänga av hjälpljus: nr 7) AF hjälpljus:>Off
ISO-auto: Längre ner nr 10) ISO-auto:>På>1/60

Efter ISO-auto "På"> kan du alltså välja en slutartid. Jag har valt "1/60" som jag tror jag kan handhålla utan rörelseoskärpa, även i trängda lägen. Det innebär att kameran använder valda grundvärdet (ISO 200?) så länge ljuset räcker för rätt exponering; därefter ökar den ISO-värdet med kontinuerlig stegning (= ojämna ISO-värden, vilket kan förvirra) mot högre ISO. Mycket praktiskt.

Ett tips är att undersöka olika inställningar noga, även under "Optimera bild">"Egen". Ken Rockwell har på sin sida utrett alla inställningar med förslag på inställningar. Det hade jag nytta av i början. T ex är valen under nr 14) "AE-L/AF-L" intressant att kolla. Det handlar om att låsa fokus resp. exponering med knappen på baksidan.

Lycka till!

Tack för svaret, mycket nyttigt. En sak bara, min meny under "pennan" slutar vid alternativ nummer 6 som är Flash Level. Måste jag vara i något speciellt läge för att komma åt denna meny eller är min firmware gammal?

Ännu en fråga, hittar något i menyn som heter "Brusreducering", antar att denna bör vara på? Eller är det bättre att greja i efterhand?

Ska dit om en timme sitter på jobbet nu med kaneran och grejar, nästan för mycket info att ta in på så kort tid!
 
"Skiftnyckel">CSM/SetUp-meny>Detaljerad>OK.

Nu kan du utföra 7) och 10). Dessa inställningar går fort och bör inte sabotera för dig. Senare kan du gå igenom hela menyn för framtida bruk.
 
"Brusreducering"?

Jag har ställt in på "OFF". Tills du får bättre råd: säkrast att lämna den "OFF" och fixa det efteråt.Måste erkänna att det kan vara ett dåligt råd.

Andra som vet vilket som är bäst?
 
Verkligen tack för alla bra svar, ska iväg om en halvtimme på konserten. Känns som jag blev en hel del klokare. Återkommer med resultat!
 
HåGe skrev:
"Brusreducering"?

Jag har ställt in på "OFF". Tills du får bättre råd: säkrast att lämna den "OFF" och fixa det efteråt.Måste erkänna att det kan vara ett dåligt råd.

Andra som vet vilket som är bäst?

Jag har den på off, läste en del på Ken Rockwells sida att det inte var något att ha!
 
"... Nu kan du utföra 7) och 10)."

Om du köper mina råd, förstås. Du har ju fått flera andra förslag som du får ta ställning till. Problemet är att du kanske inte hinner överväga allt.

Kan bara säga att mina förslag tidigare har varit uppe i flera diskussioner och de flesta gillar inställningarna (så vitt jag kommer ihåg).

Min egen erfarenhet är positiv. Jag hade med mig kameran i Stocholms innerstad en kväll och slarvade iväg en mängd bilder bara för att se om inställningarna fungerade. Jag hade inställt på "P"-läget och bara siktade och tryckte av. Alla bilder var användbara med varierande (höga) ISO-tal (och brus). Om brusredigering i kameran hade varit bättre vet jag alltså inte.
 
http://www.jungsredovisning.se/photos/

Där finns ett litet urval, dessa är inte behandlade på något sätt. Kom gärna med kritik!

Var svårt att få bra bilder på Jeff (sångaren) då han hade hatt på sig. Så allt ljus i ansiktet förvann liksom.

Är hur som helst nöjd, men finns ju alltid saker att förbättra. Ska va glad att jag ens kom in på konserten då jag blev stoppad i ingången först, för jag hade vad vakterna tyckte var en professionell kamera, blev lotsad till väskinlämningskön för att lämna in den, efter 2min i kön var det ingen som hade koll så jag smet in. Försökte därför vara lite diskret med kameran, samtidigt som det var riktigt tjockt med folk, vilket gjorde att jag hade svårt att förflytta mig.
 
landen skrev:
http://www.jungsredovisning.se/photos/

Där finns ett litet urval, dessa är inte behandlade på något sätt. Kom gärna med kritik!

Var svårt att få bra bilder på Jeff (sångaren) då han hade hatt på sig. Så allt ljus i ansiktet förvann liksom.

Är hur som helst nöjd, men finns ju alltid saker att förbättra. Ska va glad att jag ens kom in på konserten då jag blev stoppad i ingången först, för jag hade vad vakterna tyckte var en professionell kamera, blev lotsad till väskinlämningskön för att lämna in den, efter 2min i kön var det ingen som hade koll så jag smet in. Försökte därför vara lite diskret med kameran, samtidigt som det var riktigt tjockt med folk, vilket gjorde att jag hade svårt att förflytta mig.

Ser finfint ut! Lite jpeg-artifakter dock... men det är kanske picasas fel. Lite kontrast och sånt blir kalas.

Två tummar upp!
 
Du lyckades ju bra med bilderna. Många bra.

Hur gick det med dina inställningar efter råd från olika håll? Och hur fungerade det i praktiken?

Hittade du den "dolda" menyn med inställningar? Använde du ISO-auto?

Manualen innehåller mycket nyttigt. Själv går jag fortfarande tillbaka och kollar då och då, om jag har missat något.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar