Annons

Oskarpa bilder vid förminskning

Produkter
(logga in för att koppla)
Men när jag använder crop-verktyget i photoshop, fyller jag i 400x400 pixlar blir det inte snyggt, dessutom måste jag välja kvalitet 1 för att bilden ska bli mindre än 100kb. DÅ blir bilden väldigt pixlig.

Känns trist att inte kunna lägga in sina bilder på fotosidan som är tagna med vidvinkel. Skärpan är perfekt från kameran men när jag förminskar bilderna så blir den kass.
 
Senast ändrad:
Lägg en länk till någon sida där du laddat upp ett fullstort ex istället.

tex via http://jetbytes.com/

Menar du verkligen beskärningsverktyget med crop?
Det gör ju ingen påverkan på bilden förutom att den tar bort allt runtom det du markerat.
Känns som att vi andra och du inte pratar om samma saker riktigt.
 
Men när jag använder crop-verktyget i photoshop, fyller jag i 400x400 pixlar blir det inte snyggt, dessutom måste jag välja kvalitet 1 för att bilden ska bli mindre än 100kb. DÅ blir bilden väldigt pixlig.

Känns trist att inte kunna lägga in sina bilder på fotosidan som är tagna med vidvinkel. Skärpan är perfekt från kameran men när jag förminskar bilderna så blir den kass.

Här har du ett exempel. Först en bild nedskalad till 400x300 pixel, sedan ett utsnitt av samma bild (oskalad) i 400x400 pixel.

Fattar du nu?

Per.
 

Bilagor

  • DSC01713_400x400.jpg
    DSC01713_400x400.jpg
    59.2 KB · Visningar: 195
  • DSC01713_crop_400x400.jpg
    DSC01713_crop_400x400.jpg
    43.8 KB · Visningar: 197
Det här har med bildskärmars upplösning att göra. När man förminskar (ändrar pixelstorleken) så stämmer det inte med bildskärmens upplösning, och då ser det oskarpt ut. Det finns formler för det här men förr räknade man med att man fick lägga på oskarp mask efter nedminskningen med radius 0,3-0,4 och sedan skärpa med ett procenttal där man inte får halo-effekt (vita kanter), för att det skulle bli bra. Med högre skärmupplösning som idag fungerar det bra även med 0,2 i radius.
 
Låter fel

Men när jag använder crop-verktyget i photoshop, fyller jag i 400x400 pixlar blir det inte snyggt, dessutom måste jag välja kvalitet 1 för att bilden ska bli mindre än 100kb. DÅ blir bilden väldigt pixlig.

Känns trist att inte kunna lägga in sina bilder på fotosidan som är tagna med vidvinkel. Skärpan är perfekt från kameran men när jag förminskar bilderna så blir den kass.

Det låter verkligen som om du inte vet hur man ska göra när man förminskar en bild.
1. Beskär det utsnitt du vill ha och skit i att skriva in något i cropverktygets ruta
2. förminska bilden image-size- skriv in 400 pixlar på längsta sidan
3.skärp med oskarp mask radie 0,4 tröskel 0 och mängd till det ser bra ut.

Behöver du då använda lägsta jpg-kvalitet är det något fel på din dator eller på ditt program - instalera om!
 
Jag provade att ta Image Size 1024 och sen "Nearest Neighbour(preserve hard edges). Sedan skärpte jag med oskarp mask Mängd 150, Radie 0,4 och Tröskelvärde 0. Nu ser bilden bättre ut i alla fall, kanske att jag tog i lite för mycket mängd med 150% men nu ser det i alla fall bättre ut som sagt.

Man får väl kanske räkna med att man alltid tappar en del skärpa när man går från 3872x2592 till 1024x685. Det är ju ganska många pixlar som ska bort trots allt.
 
Har du kommit på varför det är sämre nu än det var förr?

Per.
Egentligen inte, det är bara på bilder tagna med vidvinkel så det har kanske nåt med det att göra som någon sa tidigare. Att det är betydligt fler detaljer med i en sådan bild. Eller har ni någon bättre förklaring? Eller så har jag helt enkelt blivit alldeles för skärpekåt på senaste tiden, vette fan...
 
Har du förändrat nåt i din metod för att förminska från då till nu?

Om du tar en av dina gamla bilder (originalstorlek) och förminskar idag på det sätt som du nu använder - blir det bra eller dåligt?

Och återigen... bildexempel hjälper oss andra, annars pratar vi rätt mycket i blindo.
 
Att skärpa upp bilden, är det sista du skall göra. (Bortsett från spara/save.)
För ändrar du på storleken, så tappar du skärpa igen.

Jag använder högpass trixet som moderskeppet tipsar om på nästan alla bilder jag skall lägga upp online. 0,3 pixlar och blandningsläget "Linear light" fungerar på de flesta bilder upp till 1024 pix.

Bilder för framkallning / utskrift, kräver andra värden och då fungerar unsharp mask, eller smartsharpen bätre, (ca 1,5 pix och 100-250% på en 10-12Mpix bild.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.