Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder vid förminskning

Produkter
(logga in för att koppla)

amb01

Aktiv medlem
När jag försöker förminska bilder i Photoshop tappar jag mycket i skärpa helt plötsligt. Mina bilder är 3872x2592 från kameran.

Jag har tidigare croppat bilderna till 1024x686 och det har fungerat bra och jag har knappt fått någon märkbar skärpeförlust. Men nu när jag ska croppa bilderna som är tagna med min nya vidvinkel tappar jag helt plötsligt mycket skärpa vid croppningen. Jag vill gärna lägga ut någon bild på fotosidan men ser det så oskarpt ut är det inte vackert. Vad kan detta bero på? Bilder från mina andra objektiv har gått att croppa tidigare med betydligt bättre resultat.
 
Det du tappar är egentligen inte skärpa, utan detaljkontrast - det är två olika saker. Detta syns naturligtvis mycket mer med ett vidvinkelobjektiv än med ett teleobjektiv - beroende på motiven då. Jag säger detta som "normalfall".

Det enkla svaret är att det inte finns något enkelt svar på "problemet"... :)
Det absolut snabbaste utan att blanda in några andra program än PS är att skala neråt i två omgångar, med en smartsharpen (more accurate) 30/0.8/gaussian både på mitten och efter den sista omskalningen.
Det lite mer "besvärliga" svaret är att ladda hem gratisprogrammet "Faststone photo resizer" och göra skalningen med en annan algoritm än den som PS använder - prova Lanczos3 eller Mitchell.

En tråd som handlade om detta tidigare:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108156
 
När jag försöker förminska bilder i Photoshop tappar jag mycket i skärpa helt plötsligt. Mina bilder är 3872x2592 från kameran.

Jag har tidigare croppat bilderna till 1024x686 och det har fungerat bra och jag har knappt fått någon märkbar skärpeförlust. Men nu när jag ska croppa bilderna som är tagna med min nya vidvinkel tappar jag helt plötsligt mycket skärpa vid croppningen. Jag vill gärna lägga ut någon bild på fotosidan men ser det så oskarpt ut är det inte vackert. Vad kan detta bero på? Bilder från mina andra objektiv har gått att croppa tidigare med betydligt bättre resultat.

Jag tror att du använder fel när du beskriver vad du gör. "Crop" (eller "croppa" som man ibland försvenskar till) är att beskära, dvs bara ta bort pixlar du inte vill se. Det kan aldrig försämra den del av bilden som du behåller, den har ju inte förändrats! Det du talar om är troligen att skala ned bilden ("resize") vilket också är vad The_SuedeII utreder i sitt svar ovan.

Per.
 
Ok, tack för svaren! Har laddat ner "Faststone photo resizer" och provat med de algoritmer du nämner. Tyvärr blev resultatet inte så mycket bättre, jag tappar alldeles för mycket detaljkontrast jämfört med orginalet. Finns det några andra inställningar jag kan göra?
 
Ok, tack för svaren! Har laddat ner "Faststone photo resizer" och provat med de algoritmer du nämner. Tyvärr blev resultatet inte så mycket bättre, jag tappar alldeles för mycket detaljkontrast jämfört med orginalet. Finns det några andra inställningar jag kan göra?

Kan vi få se på exempel? Croppa en bild så att den ryms här och lägg också upp en nedskalad bild av samma original, så vi kan jämföra.

Per.
 
Som sagt, det är lite svårt förstå om du verkligen crop:ar eller förminskar. Oavsett så för publicering här (webben) finns ett par typiska handgrepp för uppskärpning. Här är ett:

http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2007/tips-10-perfekt-skarpa-for-webb/

Just moderskeppet har en video på en metod jag själv gillar bättre, men hittar inte den just nu. Den bygger på högpassfiltret och är något handgrepp mer än ovan, men jag tycker det ger bättre resultat.

Edit: här är den http://www.moderskeppet.se/video/show/perfekt-skarpa-i-bloggbilder
 
Senast ändrad:
Hur skärper du?

När jag försöker förminska bilder i Photoshop tappar jag mycket i skärpa helt plötsligt. Mina bilder är 3872x2592 från kameran.

Jag har tidigare croppat bilderna till 1024x686 och det har fungerat bra och jag har knappt fått någon märkbar skärpeförlust. Men nu när jag ska croppa bilderna som är tagna med min nya vidvinkel tappar jag helt plötsligt mycket skärpa vid croppningen. Jag vill gärna lägga ut någon bild på fotosidan men ser det så oskarpt ut är det inte vackert. Vad kan detta bero på? Bilder från mina andra objektiv har gått att croppa tidigare med betydligt bättre resultat.

Hur skärper du bilderna efter förminskning?
 
Ska försöka fixa det sen, man jag förstår inte varför man ser det så tydligt med vidvinkelbilder. Har aldrig märkt av att bilderna blir såhär tidigare...
 
Att man ser mer "detaljfel" i en vidvinkelbild är väl inte så konstigt? Den innehåller ju oftast väldigt mycket mer igenkännbara detaljer inom bildramen - och den har ett väldigt mycket större skärpdjup.

Ja, att en bild inte blir så skarp som du vill ha den är en rent upplevelsemässig sak - du kanske kan lägga upp två bilder här på FS? Det är väldigt olika vad varje individ upplever som "skarpt", och vad vi menar med uttrycket.

För att förstå vad du menar skulle jag vilja se:
En "crop" - en utskuren del av orginalet, utan omskalning - alltså i den skala du fick bilden från kameran.
En nerskalning av samma bild, med den nerskalning DU använder.

Det kan mycket väl hända att det är en skärpningsteknik som fungerar bra till bilder i mindre skalor du letar efter - inte ett annat sätt att skala ner. I mindre bilder så får man ofta överdriva kontraster lite för att bilden ska uppfattas som "skarp".

Isf har jag två förslag
1. Prova att verkligen ÖVERSKÄRPA bilden innan du skalar ner, med t.ex unsharp mask, radie 3 styrka [högt - kanske 50-60]. Det ser för djävligt ut innan nerskalningen, men se vad du tycker om resultatet efter... Tycker du att det är för lite detaljering kvar så kan du "backa" i photoshop med [ctrl-alt-Z] ett par gånger tillbaka till orginalet och prova andra siffror på unsharp mask. Högre radie med mindre styrka ger "grövre" kontrast i slutresultatet, lägre radie med mer styrka ger mer "detaljkontrast" i slutresultatet.
2. Smart sharpen radie1, styrka 50 "more accurate" efter nerskalningen. Ett alternativ med grövre kontrastskärpning är öka radien lite och sänka styrkan - typ radie 2 styrka 30.
 
Jag lyckas inte ens fixa bilderna så dom går att ladda upp. Måste dom verkligen vara max 100x100 eller 100kb?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.