Annons

Oskarpa bilder trots bra hårdvara.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har kört lite tester med min flång nya D7100 och Nikon 80-200 1:2,8 D vridzoom.
Stativ , spegeluppfällning , fjärrutlösare och en herrejösses massa inställningar , alla bilder togs med ISO 100. Motivet är ett tegeltak på huset mitt emot med skorstenar , räcken och div kråkor och annat. Testet gjordes under molnfri himmel mitt på dagen. Brännvidd 200mm.
Samtliga bilder undermåliga vad skärpan beträffar enl mitt perspektiv.

Jag vet att jag tagit grymt skarpa bilder under samma förutsättningar med samma glugg och min gamla D70 för många år sedan.

Vad gör jag för fel?

Med vänlig hälsning Kent
 
Ser bilderna oskarpa ut i 100% förstoring eller är de oskarpa redan vid "normal" bildvisning? D7100 har betydligt fler pixlar än D70 så om man ska jämföra skärpan mellan dessa båda kameror tycker jag att bilderna bör skalas om till samma pixelantal.

Det kan även vara något fel på autofokusen så man kan även testa att fokusera manuellt eller med den kontrastbaserade autofokusen för att utesluta ett sådant fel. Om bilderna då blir skarpa kan autofokusen behöva justeras.
 
Precis som alltid: Snälla visa bilder på ditt resultat, svårt för oss att veta exakt vad du menar annars.

Som Hagman redan nämnt kan en förklaring vara att de upplevs som mindre skarpa för att D7100 med sin höga upplösning ställer högre krav på objektiven. Detta gäller vid 100% bildförstoring, alltså "per pixel". Förutsatt att objektivet har fokuserat rätt så borde du få minst lika bra skärpa per andel bildyta som innan.
 
Om TS fick "grymt skarpa" bilder med samma objektiv, fast med en annan kamera så är det knappast objektivet som är problemet.
 
Tja, där är väl 3 möjliga anledningar som snabbt kan testas.

Spegelvibrationer - fäll upp spegeln eller liveview.
Felfokusering - liveview och kontrast fokusering.
Vibrerar/svajar ditt stativ?

Är det inget av det så blir det värre, men ta åtminstone en egenskaper på din bild och kolla om du verkligen får exponering på ISO 100. Och kolla in slutartid, bländare också.
 
Tja, där är väl 3 möjliga anledningar som snabbt kan testas.

Spegelvibrationer - fäll upp spegeln eller liveview.
Felfokusering - liveview och kontrast fokusering.
Vibrerar/svajar ditt stativ?

Är det inget av det så blir det värre, men ta åtminstone en egenskaper på din bild och kolla om du verkligen får exponering på ISO 100. Och kolla in slutartid, bländare också.

Som jag sa i mitt inlägg så använde jag mig av spegeluppfällning innan skott.
fjärrutlösare och stativ. Felfokus utesluter jag då jag testade många bländare från största till minsta. Nåt konstigt är det med tanke på att objektivet normalt presterar grymt skarpa bilder och kameran är ju inte den sämsta.

Jag har inte lyckats få till en sida där ni kan se mina bilder , men det kommer vad det lider.
 
Ser bilderna oskarpa ut i 100% förstoring eller är de oskarpa redan vid "normal" bildvisning? D7100 har betydligt fler pixlar än D70 så om man ska jämföra skärpan mellan dessa båda kameror tycker jag att bilderna bör skalas om till samma pixelantal.

Det kan även vara något fel på autofokusen så man kan även testa att fokusera manuellt eller med den kontrastbaserade autofokusen för att utesluta ett sådant fel. Om bilderna då blir skarpa kan autofokusen behöva justeras.

Med normal bildvisning ser man inte eländet , men 100% ser det riktigt tråkigt ut.
Jag testade även mitt 16-85 på samma motiv och det blev klart bättre. Kanske inte går att jämföra men ändå. Hur som helst är det frustrerande att lagt ned så mycket pengar på något som presterar så dåligt. Jag är ingen proffsfotograf , men lite koll har jag. Jag hoppas att det är jag som är boven i dramat men jag börjar tvivla.
 
Det kan det visst göra. En bättre kamera kräver bättre glas. Och hans gamla objektiv kanske inte håller den klassen.
Nonsens. Resultatet blir alltidbättre med modernare/mer högupplöst kamera oavsett objektiv. Jag trodde den myten var död för länge sen.
Till TS - Jag tror problemet beror på att du granskar i 100%. Ju fler pixlar du har på sensorn desto "oskarpare" ser det ut i "100%". Ska du jämföra mot din gamla kamera måste du skala ner bilden från din d7100 till samma pixeldimensioner som den gamla har. Din 80 - 200 ska naturligtvis ge bättre
resultat på din nya D7100 jämfört med din gamla d70. Men gör du jämförelsen i 100% för båda kamerorna kan det säkert se ut som om det är tvärt om.
AWd
 
Det kan det visst göra. En bättre kamera kräver bättre glas. Och hans gamla objektiv kanske inte håller den klassen.

Inte igen.... Tänk efter nu

Ett objektiv kan prestera sämre med en högupplöst kamera vid 100% visning, alltså per pixel så att säga, eftersom varje pixel är mindre och mer känslig för fel. Däremot kommer de inte prestera sämre per ytenhet, eftersom sensorn är lika stor. En högupplöst bild nerskalad till samma storlek som den gamla kamerans kommer därmed vara minst lika bra.
 
Ett objektiv kan prestera sämre med en högupplöst kamera vid 100% visning, alltså per pixel så att säga, eftersom varje pixel är mindre och mer känslig för fel. Däremot kommer de inte prestera sämre per ytenhet, eftersom sensorn är lika stor. En högupplöst bild nerskalad till samma storlek som den gamla kamerans kommer därmed vara minst lika bra.

Och att jämföra per pixel verkar vara precis det misstag som Kent gör.

Med normal bildvisning ser man inte eländet , men 100% ser det riktigt tråkigt ut.
 
Jag har kört lite tester med min flång nya D7100 och Nikon 80-200 1:2,8 D vridzoom.
Stativ , spegeluppfällning , fjärrutlösare och en herrejösses massa inställningar , alla bilder togs med ISO 100. Motivet är ett tegeltak på huset mitt emot med skorstenar , räcken och div kråkor och annat. Testet gjordes under molnfri himmel mitt på dagen. Brännvidd 200mm.
Samtliga bilder undermåliga vad skärpan beträffar enl mitt perspektiv.

Jag vet att jag tagit grymt skarpa bilder under samma förutsättningar med samma glugg och min gamla D70 för många år sedan.

Vad gör jag för fel?

Med vänlig hälsning Kent

Dum fråga men har du kollat att fota ett måttband i vinkel så att det inte kameran som behöver justeras mot objektivet?
bak fokus resp. fram fokus
 
kanske öppen dörr?

det jag brukar göra när jag blir tveksam är att fokusera manuellt. Live view och förstoring så mycket det går så jag VET att skärpan ligger rätt. Stäng också av antiskak funktionen om utrustningen sitter på stativ. Ett kort per bländaröppning. Vänta 5-10 sek mellan varje kort så allt slutar vibrera

Sedan samma sak fast med autofocus. Finns det skillnader mellan dessa två bildserier.. då vet du. Är de lika oskarpa skulle jag skicka in för kalibrering.

Autofocus kan också ställas in på två sätt. Låsa focus när man trycker in avtryckaren halvvägs för omkomponering eller att focus ändras hela tiden. I ditt fall när du testar på stativ mot en tegelvägg borde inte det ha någon betydelse
 
Jag har kört lite tester med min flång nya D7100 och Nikon 80-200 1:2,8 D vridzoom. Stativ , spegeluppfällning , fjärrutlösare och en herrejösses massa inställningar , alla bilder togs med ISO 100. Motivet är ett tegeltak på huset mitt emot med skorstenar , räcken och div kråkor och annat. Testet gjordes under molnfri himmel mitt på dagen. Brännvidd 200mm.
Samtliga bilder undermåliga vad skärpan beträffar enl mitt perspektiv.

Jag vet att jag tagit grymt skarpa bilder under samma förutsättningar med samma glugg och min gamla D70 för många år sedan.

Vad gör jag för fel?

Jag skulle säga två huvudfel:

1) Du jämför något du har framför ögonen med något ur minnet, de är en metod som i stort sett alltid leder till konstiga resultat. Du minns bilderna du tog med D70 som väldigt skarpa, men var du en lika kritisk betraktare då som du är nu?

2) Du jämför i två helt olika skalor eftersom du tittar i 100%. D7100 har fyra gånger fler pixlar än en D70, dubbla linjära upplösningen, och är därmed dubbelt så bra på att avslöja optiska brister i objektivet, fokusfel, kameraskakningar, rörlig luft mellan dig och objektivet, reflexer och en massa annat som helt eller delvis doldes av den lägre upplösningen i D70.

AF 80-200 är ett bra objektiv, men jämfört med modernare objektiv har det inte världens bästa kontrast, något som märks extra tydligt just i starkt solljus. Dessutom är äldre objektiv pga lite sämre antireflexbehandling och mer damm inuti i allmänhet lite mer känsliga för ströljus (ljus som reflekteras och studsar runt inne i objektivet) något du också får mycket av i solljus mitt på dagen.

Du nämner i ett senare inlägg att det ser bättre ut med en 16-85, och det är en mycket tydlig indikation på att de saker du inte är nöjd med hänger ihop med objektivet (och hur du använder det).
 
Ja...jag vet inte hur jag skall få till detta. Har i skrivande stund precis avslutat en serie testbilder med samma dåliga resultat. Har gjort enl boken. Från största till minsta bländare , ISO 100.
Bilderna jag tog med samma glugg med D70:n ligger tyvärr på en extern hårddisk som har havererat. Men jag kommer mycket väl ihåg hur man kunde räkna porerna på en svans näbb taget från ca 20 m.
Alla som sett dessa bilder har häpnat över skärpan. Jag vet att jag sagt att: Min AF 80-200 säljer jag aldrig! Bästa lins jag haft! Men nu vette tusan. Kalibrering kanske är medicinen?
 
För att du ska kunna få några råd för att komma vidare så måste du nog visa oss bilderna ur testserien. Beskriv också testmetodiken. Den kan kanske finnas något där som ger en ledtråd. (Inlägg #17 beskriver en ganska bra testmetodik, f.ö.)

Utan bilderna så tror jag inte att någon här kan ge mer än allmänna råd.

[Edit: rensat bort citatet eftersom det jag kommenterar står alldeles ovanför].
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.