Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder, normalt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej jag letar efter ett ord.

Joseph skrev "Upplösningen ÄR antalet pixlar i bilden!"

Då undrar jag vad man ska kalla dpi om det inte ska kallas upplösning.

Om en bild är 3072x2048 pixlar så är det bildens upplösning, i det här fallet 6291456 pixlar eller 6,3 MegaPixel. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

DPI är precis som Lars-Börje skriver: "Antal pixlar per tum talar bara om med vilken upplösning (täthet) som en enhet ska hantera bilden med."

DPI är upplösningen relaterat till hur den visas. Allt är ju 72DPI på en skärm, eftersom det är skärmens upplösning. Bilden innehåller mer och därför kan du zoom in bilden så den blir jättestor på skärmen, men skriver du ut den så kan du bara göra det i en tredjedel av storleken, ungefär.

Är du med nu?

Det var länge sedan bildskärmar var 72 DPI, det hör till hemdatorns barndom. Idag ligger de flesta skärmar för PC mellan 80 till 110 DPI. Ta fram tumstocken å mät själv. Har du en 12 tum bred "visningsyta" på din skärm och kör med 1024x768 upplösning så visar din skärm 85 DPI.

steelneck skrev:
Det var länge sedan bildskärmar var 72 DPI, det hör till hemdatorns barndom. Idag ligger de flesta skärmar för PC mellan 80 till 110 DPI. Ta fram tumstocken å mät själv. Har du en 12 tum bred "visningsyta" på din skärm och kör med 1024x768 upplösning så visar din skärm 85 DPI.

Traditionellt menat så är 72DPI skärmupplösning. Min LCD-skärm visar 86DPI.

ANNONS