Rexsportman
Avslutat medlemskap
Oskarpt
Har också märkt detta. Ska nog kontakta KM efter semestern.
Jag har KM 28-100.
Har också märkt detta. Ska nog kontakta KM efter semestern.
Jag har KM 28-100.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Maverick skrev:
Jag hörde av en frilansare att problemet med konsumentoptik var att det var otroligt stora toleranser inom respektive modell. Vilket innebar att det finns gluggar som är väldigt bra samt att det finns de som är dåliga. Vilken man får är slumpen som avgör.
Vet inte om det är skillnader mellan olika tillverkare, han körde med canon. Men jag kan tänka mig att det ser ut ungefär lika mellan de olika tillverkarna. Det skulle iaf förklara varför recensioner och åsikter går så vitt isär om samma objektiv.
Mvh
Maverick
Sten-Åke Sändh skrev:
Tog en sån diskussion med en kille på Focus Trading som bl.a. är den grossist som förser Cyberphoto med en del av deras objektiv för jag hade sett samma spridning i uppfattning om en del annars lovordade Tamron-objektiv. Han hävdade att det vanligaste inte var fel på objektiven utan på kamerahus där censorn satt snett. Han menade att man alltid måste kolla objektivet ihop med kamerahus för att avgöra detta. Själva objektiven var det mer sällan fel på menade han.
.Z. skrev:
Som du skriver så var han objektivförsäljare...
Hans resonemang faller platt genom att många objektiv har fokusproblem med olika kameror oberoende av märke på kamera & optik.
Om man köper ett kamerahus (DSLR) så ska man tydligen idag ha klart för sig att det kan behövas kalibrering mellan huset & den optik man använder!
Enligt de tusentals trådar jag läst om detta fenomen så fixar oftast hustillverkaren detta, åtminstone under garantitiden, Vissa pariatoptiktillverkare ställer också upp med hjälp när det behövs.
Problemet är alltså inte en snedmonterad spegel utan ett kompatibilitetsproblem som förmodligen alltid har funnits, dock kanske lite mer nu (Who knows?)...
En gammal tråd som belyser vårt oerhörda kontrollbehov över våra kamerors & objektivs prestanda är denna
//Larsa
Sten-Åke Sändh skrev:
Borde inte vi gå och lägga oss snart Larsa hon är ju 3 snart! Det var nog därför du läste fel - inte spegeln utan censorn menade han.
Annars tror jag du har helt rätt även i din gamla länk.
Sten-Åke Sändh skrev:
Tog en sån diskussion med en kille på Focus Trading som bl.a. är den grossist som förser Cyberphoto med en del av deras objektiv för jag hade sett samma spridning i uppfattning om en del annars lovordade Tamron-objektiv. Han hävdade att det vanligaste inte var fel på objektiven utan på kamerahus där censorn satt snett. Han menade att man alltid måste kolla objektivet ihop med kamerahus för att avgöra detta. Själva objektiven var det mer sällan fel på menade han. Men man måste ju alltid fråga sig vem som säjer vad åt vem och med vilket syfte speciellt när man pratar med säljare. Inte bra för businessen om ett varumärke man för får dåligt rykte. Att en typ av produkt har problem kan ju lätt förgifta ett helt varumärke om man inte passar sig, så ofta mörkar man säkert om det inte är alltför frekvent och håller näbben tills det bara inte går längre. Går det så långt så behövs snabb kundservice respons och generöst bemötande för att det inte ska gå överstyr och kunderna fly.
Maverick skrev:
Då ska du fråga varför samma problem finns på kamerahus som använder sig av film. I min värld är det inte svårare att placera en sensor rakt än ett filmplan.
Mvh
Maverick
Maverick skrev:
Det är väl inte underligare att monteringen skulle variera när man sätter ihop en glugg än när man sätter ihop ett hus?
Enklast är väl att testa med någon annans optik som man vet är skarp.
Tror som min frilansande vän sa att det är framförallt på konsumentprodukter som det är ett problem. Talar vi gluggar som ligger över 5k i inköp räknas det inte längre till konsumentglugg riktigt.
Den glugg över 5k som säljer bäst just nu gissar jag är Canons 17-85:a. Och den säljs nog inte i mängder ändå. Folk är som folk alltid varit än så länge. 14k för ett kamerahus och 1,5k för en glugg är väl vad folk tycker att avvägningen skall vara så där i allmänhet. Vill man lyxa till det lite så kan de sträcka sig till 3k men bara om det är ett tele...
Mvh
Maverick
Maverick skrev:
Jag tror inte att det beror så mycket på slutkontrollen. Jag tror över huvud taget inte att den existerar annat än som slumptest. Utan att mängden toleranser ger till följd att ett "billigare" zoomobjektiv oftar ger upphov till att den totala toleransen blir för hög för en hobbyfotograf. Medans den fasta gluggen har färre toleranser och därmed hamnar rätt totalt sett betydligt oftare.
Vet inte om det där blev så lättförstårligt men jag hoppas ni fattar.
Mvh
Maverick