Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder med 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasBe

Medlem
Hallå!
Börjat funder om det kan vara något fel på min d7d, bilderna blir aldrig riktigt skarpa. Jag har den nya firmware versionen. Jag har inte upplevt några problem med backfokus som har disskuterats tidigare. Jag kör med ett Sigma 24-70 D HF 3,5-5,6,

Dessutom börjar tvivla på att allt är som det ska med AS. Läste i tidigare disskusioner om att man skall höra den jobba, på min hörs det ingen skilnad om jag har den på eller av.

Kan de oskarpa bilderna bero på objektivet eller kan det vara et ev. fel på AS som strular till det?

/Tomas

Kan det vara så

Har läst många trådar här om oskarpa bilder framfokus bakfokus mm kan vara nåt jag fått för mig det här men verkar vara mest sigma objektiv som felar på fokusen verkar ju vara spritt mellan kameror alltså lika många canon nikon som felar på den punktenhar sett någon som fått fel på canon objektiv och tamron nikon tokina men enligt min uppfattning på den här sidan så är det väldig dominans av sigma.jag är ingen expert men det är något jag lagt märke till kan det vara så???

även något jag lagt märke till

Är recensioner man läser här på sidan om objektiv
tex sigma 18-50 som jag var intresserad av fick så helt otroliga olika recensioner några öste beröm andra tyckte det var skit. Vi har olika uppfattningar om vad som är bra o dålig det är jag helt klar över men att samma objektiv ska gå från ena ytterligheten till den andra märkligt

Re: även något jag lagt märke till

vargen24 skrev:
Är recensioner man läser här på sidan om objektiv
tex sigma 18-50 som jag var intresserad av fick så helt otroliga olika recensioner några öste beröm andra tyckte det var skit. Vi har olika uppfattningar om vad som är bra o dålig det är jag helt klar över men att samma objektiv ska gå från ena ytterligheten till den andra märkligt
jag äger ett sigma 18-50 2.8 och är mycket nöjd. har faktiskt inte hört så många klagomål, mera lovord faktiskt!

så här lät en av olle

OBS! Denna recension gäller troligen ett dåligt exemplar.

Intressant område och ljusstyrka. Tyvärr håller det inte alls på full öppning. Jämfört med Nikkor DX 18-70/3.5-4.5 så håller Sigma inte riktigt 18mm, kanske är det 19-20 i stället.

18mm
Dålig skärpa på full öppning över hela bilden. Sämre än Nikkor, speciellt i hörnen. Synbart ljusbortfall i hörnen på full öpnning (som Nikkor).
OK på bländare 8, likvärdig med Nikkor.

28mm
Dålig skärpa på full öppning över hela bilden. Betydligt sämre än Nikkor som är riktigt bra. Bra på bländare 8, likvärdig med Nikkor.

50mm
Mycket dålig skärpa på full öppning över hela bilden. Betydligt sämre än Nikkor som är riktigt bra. OK på bländare 8, men klart sämre än Nikkor. Nikkor på full öppning är något bättre än Sigman på bländare 8.

Sigmas dåliga skärpa ser ut som en hyfsat skarp bild men med kraftig suddig överstrålning/gloria som totalt ger ett mjukt intryck. Objektivet, som kanske är ett dåligt exemplar, har alltså inbyggt softfilter och fungerar säkert bra till mjuka porträtt

Jag hörde av en frilansare att problemet med konsumentoptik var att det var otroligt stora toleranser inom respektive modell. Vilket innebar att det finns gluggar som är väldigt bra samt att det finns de som är dåliga. Vilken man får är slumpen som avgör.

Vet inte om det är skillnader mellan olika tillverkare, han körde med canon. Men jag kan tänka mig att det ser ut ungefär lika mellan de olika tillverkarna. Det skulle iaf förklara varför recensioner och åsikter går så vitt isär om samma objektiv.

Mvh
Maverick

ja så kan det nog vara Fredrik

Kan ju ligga till på det viset att sigma som verkar vara största tillverkaren av dom här billigare objektiven därför jag fått den uppfattningen för att det är så många som har dom

Oskarpt

Har upplevt/upplever att med objektivet som följde med kameran (28-100 Km) så kan det bli "suddigt" och fucus hamnar "längre ner". Med ett gammalt 75-300 minolta objektiv så upplever jag inte detta.

Måste nog prova objektivet som sitter på 800si också och kolla om även det missar (35-80 minolta).

Är nog dock på längre brännvidder som 28-100 missar.

Hej Tomas !

Har oxå samma sigmaglugg som du ( 24-70 ) ( paketoptik hos expert ) och har oxå upplevt detta som oskarp i förhållande till min 25 år gamla Minolta 28-135 4-4.5 som jag använder som standardoptik.

Ang. AS så hör jag ingenting men testade den genom att ta en serie bilder med telet ( 300 mm )med relativt långsam tid ( 1/30 - 1/200 ) och med AS på och av och såg en klar skillnad så jag vet att den funkar.

MVH

Janne Svensson

TomasBe skrev:
Hallå!

Dessutom börjar tvivla på att allt är som det ska med AS. Läste i tidigare disskusioner om att man skall höra den jobba, på min hörs det ingen skilnad om jag har den på eller av.

/Tomas

Min AS hörs inte heller men det är stor skillnad om jag tar i ljussvaga förhållande. AS fungerar utmärkt men låter inget alls. Nästintill omöjligt för mig att annars kunna ta skarpa bilder på frihand med 15/22 :) Men det gick bra med AS inkopplat.

Oskarpa bilder

Upplever ofta med mitt standardobjektiv minolta AF28-80 ger oskarpa bilder i vissa lägen och med vissa bländare.(tilsammans med 7D) Förmodligen har det fått många stötar unhder åren så jag funderar skarpt på att köpa mig ett fast 50mm 1.4 eller ett 1.7 Då det sägs att skärpan blir mycket bättre med fasta objektiv. Någon som kan bekräfta ?

oskarpa bilder med standardobjektiv

Har dykt upp i forumet för canon 350 D, en kille som kör med standard objektiv o inte riktigt får till den där skärpan som man letar efter o ser på vissa personers foton här på sidan. Tittar man nogare ser man att dessa har plåtat med objektiv runt 5000kr och uppåt. Har hläst på en expertfråga att digital SLR kräver bättre objektiv än de analoga kamerorna.

Rent generellt brukar vi i butiken säga att en glugg med lite högre kontrast gör DSLR-kamrorna bättre rättvisa liksom att upplösningen på gluggen inte får vara för låg.

På billiga gluggar så brukar både upplösning och kontrast vara lite sådär. Det gäller även vissa billiga kit-gluggar.

Äldre objektiv brukar oxå vara lite sämmre då när det begavs inte behövdes så hög kontrast och upplösning pga brister i filmen.

Sedan vet jag inte om tillverkarna medvetet gjorde en del gluggar lite låga i kontrasten för att ta höjd för felexponeringar.

Finns massor av orsaker egentligen och allt är inte skärpa även om det upplevs så.

Mvh
Maverick

skickade in min...

Jag märkte att mina gamla objektiv (50 & 70-210) inte fokuserade till oändlighet vid uppstart, som det står i instruktionsboken att de ska göra. Det och det faktum att många bilder blev oskarpa och att den aldrig gick över till följande autofokus i AF-A läget gjorde att jag skickade in den för justering på garantin. Skickade den idag så det tar väl några veckor...men det är det nog värt för att få sinnesro. Har blivit lite uppstressad efter alla rapporter om felfokusering.

Har samma kit som du från Expert, med 7D och Sigma 24-70. Och jag håller med om att objektivet inte är särskilt skarpt, helst vid största bländare.

Jag tycker det är acceptabelt för familjebilder om man bländar-ner till runt f8 och lägger på lite extra skärpa efteråt, eller med digital effekter i kameran.

Jag tycker överlag att flera av mina enklare zoom-objektiv som jag var hyfsat nöjd med ihop med min analoga minolta-kamera inte gör mig nöjd på 7D:n.

En del av anledningen är nog att jag har en tendens att granska skärpan nogrannare på datorskärmen en vad jag gjorde med 10x15 papperskopior.

Jag bländar också oftare ner objektiven för skärpans skull än vad jag gjorde med min anloga kamera, där jag oftast bländade ner för skärpet-djupet.

När det gällar att höra att AS:n jobbar så måste du ha långa slutar-tider, eftersom AS:n bara jobbar när slutaren är öppen. Jag hör ett surrande ljud om jag slutartider på några sekunder.

Jag tror inte dina skärpaproblem har med AS:n att göra, utan det är rätt och slätt ett ganska billigt och dåligt objektiv.

Fredrik :

Har både 35/2.0 och 50/1.4 och dessa är betydligt skarpare ( dock en svag backfokus ( 5-10 mm )med 50/1.4 och bländare 1.4 ( det är då det märks )) . Vet inte om jag ska våga få detta justerat då han fokuserar perfekt på de andra gluggarna.

Jag rekommenderar dock en 35'a pga att detta motsvarar 50 vid film.

MVH
Janne

Anders:

Håller helt med dig där att man tittar på skärpan mer då man kör i datorn och förstorar upp bilden mer.
Tack oxå för din kommentar ang långa slutartider. Fottade lite vid strömmen här i Norrköping igår med långa slutartider och det "surrade" då om AS'n och nu vet jag vad det var.....

MVH
Janne

Hej Jag har en 7D med sigma 24-70 har märkt att skärpan är bra på foto på kort avstånd och kan bli oskarpa på längre håll.Jag tror att det är objektivet som har dålig kvalite .

Hej!

Har nyligen fått tillbaka mitt tamron 28-75 2.8 från tamron. Fick ett helt nytt objektiv. Hade problem med front fokusering och mitt 70-210/4 och 50/1.7 var knivskarpa. Nu funkar objektivet bra. Verkar som att det finns en blandning av kvaliteten på objektiven.

Mvh

Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar