Annons

Oskarpa bilder i 20D, hur skärper jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad33

Avslutat medlemskap
Hej!

Det finns flera olika sätt att skärpa bilder som är tagna med 20D samt att det finns tredjeparts plug-ins och actions för Photoshop.
Vilka av dem Ni använder och varför?

MVH

Wilhelm

PS. Uräkta om jag har skrivit detta på ett fel ställe, men jag tänkte på oskärpa som är bl. a. orsakad av AA-Filter och andra tekniska faktorer, alltså inte av felfokusering.
 
Fel forum?

Sök lite i
Utrustning och Teknik | Foto och Datorn
eller kanske bättre i
Efter exponeringen | Digital Efterbehandling

så hittar du nog en del tips
 
Skärper med USM, tycker inte att skillnaden mellan PS inbyggda skärpning och tredjepartsprogrammen skiljer sig såpass.
 
Är inte någon fena på detta men har provat lite allt möjligt, bland annat Focal Blade och den är trevlig men kostar en slant. Dock inte lika mycket som Nik Sharpener.

Men precis som Jesper så funkar USM väldigt bra, speciellt för mindre bilder som ska användas på webben. Ibland kör jag även Högpassmetoden vilken jag tycker ger bra resultat.
 
Använder uteslutande Photokit Sharpener som ger ett lysande resultat. Mycket goda möjligheter att skärpa bilden beroende på om den ska visas på webben eller skrivas ut. Jag tycker att det ger en bättre skärpning än bara USM, men kombineras USM med alternativen att leta upp kanter och möjligheten att använda mask för att endast skärpa vissa partier så är den metoden nog jämförbar men för mig innebär Photokits lösning mindre jobb och snabbare arbetsflöde.

Programmet finns som demoversion så det är bara att tanka hem och testa, kostar 100$ vilket är billigt med dagens dollarkurs. http://www.pixelgenius.com/sharpener/index.html är länken till tillverkaren.

Jonas
 
Oftast använder jag Photokit Sharpener. Den ger något snällare resultat än Nik Sharpener som jag använder när jag vet att jag behöver lite vassare skärpa.

Högpass använder jag gärna men sällan.

Oskarp mask mest för snabbjobb i ”normal” storlek.
Då skärper jag i LAB-läge med ett makro.
 
Min egenutvecklade metod: (använder den iofs mest för att lyfta fram detaljer)

Skapa lagerkopia
Skapa en lagermask på kopian
välj Find edges på lagermasken och invertera (tror jag) så att konturerna inte visas.
Skärp kopian _riktigt_ mycket (med usm)
 
Wilhelm VP skrev:
Hej!

Det finns flera olika sätt att skärpa bilder som är tagna med 20D samt att det finns tredjeparts plug-ins och actions för Photoshop.
Vilka av dem Ni använder och varför?

.

Om du har Adobe 7 eller CS kan du skriva ett funktionsmakro med skärpa i LAB-färg som skärper bra och är snällt mot färgerna i bilden.

Köp boken Photoshop CS för digitalfotografer på

http://www.adlibris.se/shop/ för 199 kr.

Där har du ett kapitel om skärpa som börjar på sidan 299. På sidan 306 hittar du lab-skärpan och förklaringen varför den är så bra. Omedelbart därefter på sidan 309 är förklarat hur du gör ett lab-skärpe-macro.

Jag har gjort två labskärpe-macron.
När jag trycker på ctrl+F11 görs EN skärpning och
när jag trycker på ctrl+F12 görs TVÅ skärpningar.

Jag kör för det mesta 2 efter att ha framkallat en RAW-bild i Adobe. Sedan går jag in i HÄNDELSER och väljer vilken version jag skall spara.

LAB-skärpan använder jag som UNIVERSALskärpa.
Nästan alltid när jag hittar en gammal bild i fotoalbumet gör jag en skärpning och lagrar om den och då är det perfekt att bara trycka på ctrl+F11

Numer skärper jag RAW direkt i nya Rawshooter. Men var försiktig, det behövs ytterst lite skärpning där.
Man kan ju alltid ta en labskärpa efter "framkallningen".
 
Wilhelm VP skrev:
Det finns flera olika sätt att skärpa bilder som är tagna med 20D samt att det finns tredjeparts plug-ins och actions för Photoshop.
Vilka av dem Ni använder och varför?
Jag har letat länge efter bra skärpningsprogram och numer använder jag dessa funktionsmakron från TLR:

http://www.thelightsrightstudio.com/DigitalDarkroom/PhotoshopTools/TLRSharpeningToolkit.htm

De jag använder mest av TLR´s sharpening funktionsmakron är:

Highgpass Enhanced Edge och
USM Enhanced Dual Contour Edge.

Nu får jag äntligen fin skärpa utan halos och andra defekter.

Jag har dessa liggande på snabbfunktionstangenterna ctrl+9 och ctrl+10.

Vad jag inte lyckats med som jag gärna skulle vilja ha hjälp med är att automatisera dessa funktionskommandon med Gruppera-funktionen. Jag kan köra Gruppera på vissa enkla andra makron men inte dessa.
Det verkar fattas någon slags ÖPPNA-funktion i Gruppera. Jag har t.o.m. omladdat CS men det hjälpte inte.

Om någon kan hjälpa mig komma på hur man skall göra eller kan tipsa på en bra och lättläst funktionsmakrohandbok är jag mycket tacksam.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.