Annons

För "perfekta" bilder med dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uttryck skrev:
Vill bara förtydliga lite... Jag tänker INTE gå tillbaka till analogt för jag ids helt enkelt inte vänta i veckor på att se resultatet.

Vill också förtydliga lite. Det behöver inte ta veckor att få fram bilder som fotas med film. De här 20 bilderna fanns utlagda redan dagen efter de togs på Bilsportmässan. Men det är ju, precis som med allt annat, valfritt hur man vill göra. Analogt foto behöver inte vara någon väldigt stor begränsning vad gäller snabbheten, det var bara det jag ville säga. Och ditt val respekterar jag givetvis, försökte bara ge ett råd.
 
Graal skrev:
Analogt foto behöver inte vara någon väldigt stor begränsning vad gäller snabbheten, det var bara det jag ville säga. Och ditt val respekterar jag givetvis, försökte bara ge ett råd.

För mig som nybörjare är analogt foto en stor begränsning då jag inte ser resultatet på en gång.
 
Uttryck skrev:
För mig som nybörjare är analogt foto en stor begränsning då jag inte ser resultatet på en gång.

Ja då är ju digitalt lite snabbare för dig, men det tar inte så särdeles lång tid att lära sig framkalla film. Fast att lära sig få kontroll över resultatet tar givetvis lite längre tid. Men det tar väl tid att lära sig få kontroll över det digitala bildresultatet också? Du frågar ju här om hur du ska göra för att få fram olika effekter och att lära sig photoshoppa är också en konst som tar tid och kräver både kunskaper och erfarenheter. Men nu ska vi inte ha någon mera vs-diskussion tycker jag utan fortsätta med det du frågar efter så fram med flera bra råd ni som har lärt er hur man gör i datorn! Jag vet i princip bar hur man gör grundredigeringar och duttar bort dammkorn mm. och sedan har jag försökt mig på lite svartvita bilder med olika metoder. Men vill jag ha filmlika resultat med t.ex kornstruktur fördrar jag film, även om bilderna ska digitaliseras.
 
Om bilden inte blir "dålig på rätt" sätt redan vid fotandet så föredrar jag nog det "digitala mörkrummet" (dvs Photoshop som jag redan kan någorlunda) än att börja greja med nåt labb hemma.

Jag har testat sv framkallning/kopiering när jag gick i skolan för många år sedan.
 
Uttryck skrev:
Om bilden inte blir "dålig på rätt" sätt redan vid fotandet så föredrar jag nog det "digitala mörkrummet" (dvs Photoshop som jag redan kan någorlunda) än att börja greja med nåt labb hemma.

Ursäkta mig om du tycker jag är tradig men jag vill bara inflika att det inte krävs minsta lilla labb för att framkalla film. Endast en mörk garderob/skrubb/toa eller inte ens det om man har en sk. laddsäck vid upprullningen på filmspolen. När du sedan stängt doslocket kan du hålla till i vanligt ljus, på diskbänken/groventrén/tvättstugan/badrummet eller var som passar dig.
 
Graal skrev:
Ursäkta mig om du tycker jag är tradig

Du är nästan lika envis som min äldsta son med samma namn... ;-)

Nej, jag har inte köpt mig en ny dslr för att jag ska börja m analogt igen. Nån gång i framtiden kanske kan vara kul att prova igen men jag har nog m andra projekt hemma just nu som kräver plats o prylar.
 
Uttryck skrev:
Du är nästan lika envis som min äldsta son med samma namn... ;-)

Du är inte den första som klagar på min envishet. Har en fru som skulle vilja säga en del om det, tror jag..........

Förstår att det inte går att "omvända" dig. Du har säkert gjort ett bra val som passar dig och jag får önska dig lycka till med det!
 
Uttryck skrev:
Om bilden inte blir "dålig på rätt" sätt redan vid fotandet så föredrar jag nog det "digitala mörkrummet" (dvs Photoshop som jag redan kan någorlunda) än att börja greja med nåt labb hemma.

Jag har testat sv framkallning/kopiering när jag gick i skolan för många år sedan.

Jag skulle vilja säga att Photoshop tar lika lång tid att behärska som fotograferingen i sig - man blir alltså aldrig fullärd.

Här kan du få dina digitala kort att efterlikna dina analoga.

Håll dig bara borta från dom många tacky filtrena i PS - resultatet med dom blir oftast bara som en pizzabagares första meny med 317 nyupptäckta typsnitt i Word - jobbigt att titta på.
 
Vi som började plåta i början av 70 talet hade inte så stort val om vi ville se ett snabbt resultat av det vi plåtat. Då framkallade man sin svartvita film själv. Ville vi använda färg var det tålamod som gälde. En viktig egenskap för alla fotografer idag oxå. Roligt att så många tjejer plåtar.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vi som började plåta i början av 70 talet hade inte så stort val om vi ville se ett snabbt resultat av det vi plåtat. Då framkallade man sin svartvita film själv. Ville vi använda färg var det tålamod som gälde. En viktig egenskap för alla fotografer idag oxå. Roligt att så många tjejer plåtar.

Exakt. Att plåta digitalt och efterbehandla dom bilderna till ett bra resultat tar tid.
 
RolandM skrev:
Karin>
Äsch, du vänjer dig snart av med den den 150 år gamla fotografiska bilden och dess begränsningar. Den är i mitt tycke en återvändsgränd som inte kan utvecklas längre. Människan har strävat efter enklare, bätte och renare lösningar i alla tider. Nu är den elektroniska kameran i de flesta avseenden överlägsen den kemiska.

Minns debattaen när det digitala ljudet gjorde entré med CD-skivorna i början av 80-talet. Det lät för bra och förståsigpåarna hävdade att en vinylskiva alltid gav ett bättre ljud (jag betvivlar detta), medan folket köpte CD som aldrig förr. En skiva som varsvår att repa, den hade längre speltid, den tog mindre plats, blev inte dammig och återgav ljudet lika varje gång den spelades upp. Hade konsumenten tyckt att denna produkts fördelar var sämre hade marknaden ratat den och fortsatt att efterfråga vinylskivor.

Jag tycker mig ana samma fenomen med de digitala kamerorna, som för varjke generation blir allt bättre. Kameratillverkarna kommer att släppa än .............

Eh hur kan du se det på det sättet, detta var väll ingen tråd om digital vs analog, som jag visste att det här skulle urarta till förr eller senare,.. Bara som ett motsvar, tycker du att man skall sluta måla olja för att man gjort det i över 700 år, nu när man kan måla i photoshop(ger inte ens i närheten av samma känsla). Eller skall folk sluta med granitskulptering bara för att man har sysslat med det sedan antiken? Man kan ju lika gärna göra en 3D-modell i Maya.

Sådär, nu kan ni fortsätta med tråden.
Jag vill anse att det är rätt svårt att få ett analogt resultat med en digital bild, du kan t.ex slänga på ett lager med noise, och köra med "Multiply" på blandningslager (eller vad det heter på svenska photoshop) det ger ju korn även om de inte ser vidare realistiskt ut, då får man nästan studera ett negativ eller en kopia från ett sådant. Tänk på att det oftast är mer korn ju mer kontrast det är i bilden, och korn är ofta väldigt tydligt vid övergångar från ljust till mörkt.
 
Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Eh hur kan du se det på det sättet, detta var väll ingen tråd om digital vs analog, som jag visste att det här skulle urarta till förr eller senare,.. Bara som ett motsvar, tycker du att man skall sluta måla olja för att man gjort det i över 700 år, nu när man kan måla i photoshop(ger inte ens i närheten av samma känsla). Eller skall folk sluta med granitskulptering bara för att man har sysslat med det sedan antiken? Man kan ju lika gärna göra en 3D-modell i Maya.

Sådär, nu kan ni fortsätta med tråden.
Jag vill anse att det är rätt svårt att få ett analogt resultat med en digital bild, du kan t.ex slänga på ett lager med noise, och köra med "Multiply" på blandningslager (eller vad det heter på svenska photoshop) det ger ju korn även om de inte ser vidare realistiskt ut, då får man nästan studera ett negativ eller en kopia från ett sådant. Tänk på att det oftast är mer korn ju mer kontrast det är i bilden, och korn är ofta väldigt tydligt vid övergångar från ljust till mörkt.

Att arbeta i Photoshop är en konst och svårt. Det kräver dessutom känsla - precis som fotografering.
 
Freddie skrev:
Att arbeta i Photoshop är en konst och svårt. Det kräver dessutom känsla - precis som fotografering.

Jo jag vet det eftersom jag använt programmet i 6-7 år. Men vad jag syftade på var inte bildredigering utan just att måla bilder i det. Ta en tripp till www.deviantart.com så kommer du förstå vad jag menar, och jag syftade just på hans syn på att en konstart var förlegad.

Nu är inte detta rätt tråd att disskutera detta.
 
RolandM skrev:
Karin>
Äsch, du vänjer dig snart av med den den 150 år gamla fotografiska bilden och dess begränsningar. Den är i mitt tycke en återvändsgränd som inte kan utvecklas längre. Människan har strävat efter enklare, bätte och renare lösningar i alla tider. Nu är den elektroniska kameran i de flesta avseenden överlägsen den kemiska.

Minns debattaen när det digitala ljudet gjorde entré med CD-skivorna i början av 80-talet. Det lät för bra och förståsigpåarna hävdade att en vinylskiva alltid gav ett bättre ljud (jag betvivlar detta), medan folket köpte CD som aldrig förr. En skiva som varsvår att repa, den hade längre speltid, den tog mindre plats, blev inte dammig och återgav ljudet lika varje gång den spelades upp. Hade konsumenten tyckt att denna produkts fördelar var sämre hade marknaden ratat den och fortsatt att efterfråga vinylskivor.

Jag tycker mig ana samma fenomen med de digitala kamerorna, som för varjke generation blir allt bättre. Kameratillverkarna kommer att släppa än mer avancerade modeller med än bättre bild i takt med att dels marknaden mättas av nuvarande kvalité och delös när nya datorer finns tillgängliga som klarar att hantera mer information. Mer information kan vara mer pixlar, större färgdjup, större kontrastomfång, vilket även ställer högre krav på minneskort, processorkraft och energiförbrukning i kamerorna. Detta kommer att lösas, som en parallell kan man se på mobiltelefonerna som i mitten av 80-talet vägde sina modiga nästan 10 kg och var släpbara och kostade hur mycket som helst. Idag vet vi att vikten räknas i gram passtid i dagar och taltid timmar och det är svårt att hitta telefonen bland alla spel och kameror annat smått och gott som är inbakat i dem.

Sammantaget törs jag lova att vi kommer att skratta åt Canon Eos 1DsII, 300D 350D, 20D och andra kameror som nu finns på marknaden, samtidigt som vi undrar varför vi köte så usla grejor till så högt pris ;-)

Inte ännu en analogi med musikbranschen. Det går bara inte att dra en sån liknelse. CD.skivan är tämligen urusel när det kommer till förmåga att återge alla de fekvenser som musik innehåller. Att den blev en succe (om än kortvarig) handlar bara om att vi människor är lata och bekväma av oss. Helt plötsligt kunde vi lyssna på en hel skiva utan att behöva vända sida, det kom små fina apparater med fjärrkontroll osv. Utvecklingen fortsätter i samma riktning och vi kommer förmodligen inte att nöja oss förrän vi får ett chip inopererat i vardera öra dit vi kan ladda ner vår musik som dock helst skall ske helt automatiskt utan att vi behöver lyfta ett finger! Om den sedan är så komprimerad att man inte kan urskilja en crash från en ride spelar mindre roll, bara det är bekvämt... Dagens dslr:er är bra mycket bättre på sin sak än vad cd-skivan är och går fömodligen en längre framtid till mötes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.