Hej Alexander
Att frysa åkaren när du arbetar med blixt har inget med slutatiden att göra utan beror på hur länge blixten brinner. Slutatiden styr hur mycket ljus du vill släppa på till omgivningen och bländaren styr hur mycket effekt blixten ska ge.
JAg plåtade med rangerblixt i åre förra veckan och arbetade med tiden mellan 1/250 till 1/400 med bländarvärden mellan 2,8 och 5 beroende hur mörk och underexponerad jag ville ha bakgrunden (eller hur mycket upplyst jag ville ha åkaren, mer upplyst med bl 2.8).
Det är alltså inga problem att frysa en cykelåkare på så korta tider som 1/50s eller mindre men det förutsätter at du har en kraftig blixt som orkar lysa åkeran. Den inbydga blixten i din kamera är alldeles för klen för att orka lysa upp och frysa åkeran i dagsljuset som du knäppt honom i.
1. Köp en extern blixt och placera den på kul ställen så du kan styra varifrån ljuset ska komma och var det ska träffa åkaren. Du kan lösa ut den både med radio (pocket wizards och den inbyggda blixten på din 350).
2. Laborera med slutare och bländare men jag brukar mäta upp ljuser på bagrunden och sedan underexponera lite (lek tills du hittar rätt inställningar och kör gärna på M). Sen krämar jag på med blixten tills jag tycker det är snyggt.
3. Skit i blixt om du bara ska köra med den inbyddga och arbeta då istället FRÅN solen så du inte skjuter i motljus som på bilden du la upp, nästan omöjligt att få en bra exponering i det förhållandet (utan en rejäl blixt).
4. Och sen kanske till din fråga (sorry för den lång utläggningen). Blir bilderna skarpa förövrigt så är det inte fel på materialet utan antingen har du satt fokus fel eller så lider du av lite rörelseoskärpa. Ställ kameran på S och 1/500 och spotmät sedan mot handen för att få rätt bl. Jag hade sedan förfokuserat dvs beräknat var åkaren ska komma och komponerat bilden utifrån det (nyttja en polare som får leka åkare så du kan ställa fokus). Kör sedan tills det är bra.
5. Arbeta helst inte med iso över 200..nu kör jag nikon men jag tycker bruset är framträdande redan här (obs jag är petig...)
Lycka till
Jesper
Läs Magnus Aldemarks inlägg om blixt och blixtljus, han har lärt mig mycket.
När du blir rik om du inte redan är det köp en ranger rx och en elinchromeblixt, det är lycka