Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder. Extremsports bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex.M

Ny medlem
Hejsan! Har nyligen köpt mig en canon eos 350d med 17-85 efs objektiv.

Jag fotar oftast cykling eftersom jag själv håller på med det.

Men mina bilder blir oftast oskarpa eller lite suddiga. Ni ska få ett par exempel. kör oftast slutaren på 250 med blixt.

Snälla hjälp mig. jag blir tokig snart:D

Bild 1: http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/stockholms_tripp_066_liten.JPG

Vad kan det vara för fel? jag har provat att ställa olika slutartider o bländare men inget funkar..
 
Okej. men ska man köra på typ 125. bilderna blir ju så ljusa då. Jag ska testa mig fram och se. tar några nya bilder imorrn. o visar sen resultatet
 
Om du ökar tiden (dvs 1/125 är längre än 1/250) så kommer de bli ljusare (om du fotar i manuellt läge).

Prova istället 1/1000 eller ngt sådant.

Får du förresten nånsin skarpa bilder? Om inte så kan det bero på felaktig utrustning.
 
kör du den inbuggda blixten?
Jag antar du gör det...

Problemet isåfall är att din blixt orkar helt enkelt inte nå fram till cyklisten och frysa denne. Eftersom blixten är verkningslös så är det som om du fotograferar normalt utan blixt med med en slutartid på 1/250s, iof tror jag det är 1/200s på 350D.

Detta leder ganska givet till suddig bild såvida du inte knäpper precis när cyklisten är i viktlöst tillstånd, då står han ju faktiskt still i luften...
 
Jo när jag fotar porträtt o makro o sånt får jag skitfina bilder! riktigt skarpa o riktigt fina färger. skulle verkligen vilja få mina cykelbilder så också. men jag har funderat på en extern blixt.
 
Nyckeln är kortare slutartider och fokusera där cyklisten kommer att vara när du trycker av.

Tips:

Mät in ljuset på cyklisten. Himlen är så mycket ljusare än cyklisten. Om himlen inte ska bli urfrätt vid en korrekt exponering av cykisten, eller tillför blixtljus från en t ex en tillbehörsblixt, ljuset inmätt så att himlen inte blir urfrätt. Om möjligt ställ blixten på ett stativ vid sidan om fotografen, för att få ljuset snett från sidan. I annat fall monterad på kameran. Med tillfört blixtljus (lagom mycket) blir det tryck i mer tryck i färgerna.

Välj en kort slutartid 1/1000 s eller kortare, altermativt låt blixtljuset låsa cyklisten och skapa rörelseoskärpa av kamerarörleser. Experimentera.
 
Om infon faktiskt stämmer i din bild med 1/250 & bländare 22 så är nog mitt tips att välja bländare 8, slutartid 1/2000(tror jag det blir) och förfokusera/fokusera manuellt.
1/250 är för långsamt (som de andra redan har påpekat)
 
Nyckeln till bättre bilder har du redan fått svaret på i tidigare inlägg.

Vill bara förklara en sak angående blixtanvändning.
Om du tagit din bild med bl.22 och använt den inbyggda blixten som har ledtal 12 (ca)vid ISO100, då har du en teoretisk räckvidd på blixten 22/12=0,54 meter, inte mycket att hurra för.

Du måste alltså ha en betydligt kraftigare blixt
, extern sådan, för att ha någon nytta av den i ditt exempel.

Måttet på blixtens styrka kalas ledtal. En inbyggd blixt har ofta ledtal 12, en stor extern blixt ligger ofta på 54-56 (vid ISO100)

Blixtens maximala räckvidd=Ledtalet/Vald bländare.
 
Ni här på fotosidan är verkligen mycket hjälpsamma! tack för alla tips. Jag ska ut imorgon och då ska jag prova det ni har sagt. Skrev även fel däruppe. satt o tänkte på eos 350d men det är en 30d jag har. o man kan inte ändra heller. aja hjärnsläpp.
 
utan att ha läst svaren i tråden säger jag såhär:

använd A-läget och välj så lågt bländarvärde som du vågar och sisådär ISO200-400. det borde ge dig tillräckligt korta slutartider.
Om det är för mörkt eller om det är motljus så använd blixten.

Gå nära och använd vidvinkel.

jag har ett exempel:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/B21164_1.jpg

eftersom du kan grejjerna så vet du att det är en abubaca med ljus himmel i bakgrunden. därför använde jag f2,8 och 1/1000 ISO200 med den inbyggda blixten som upplättning
 
Hej Alexander
Att frysa åkaren när du arbetar med blixt har inget med slutatiden att göra utan beror på hur länge blixten brinner. Slutatiden styr hur mycket ljus du vill släppa på till omgivningen och bländaren styr hur mycket effekt blixten ska ge.

JAg plåtade med rangerblixt i åre förra veckan och arbetade med tiden mellan 1/250 till 1/400 med bländarvärden mellan 2,8 och 5 beroende hur mörk och underexponerad jag ville ha bakgrunden (eller hur mycket upplyst jag ville ha åkaren, mer upplyst med bl 2.8).

Det är alltså inga problem att frysa en cykelåkare på så korta tider som 1/50s eller mindre men det förutsätter at du har en kraftig blixt som orkar lysa åkeran. Den inbydga blixten i din kamera är alldeles för klen för att orka lysa upp och frysa åkeran i dagsljuset som du knäppt honom i.

1. Köp en extern blixt och placera den på kul ställen så du kan styra varifrån ljuset ska komma och var det ska träffa åkaren. Du kan lösa ut den både med radio (pocket wizards och den inbyggda blixten på din 350).
2. Laborera med slutare och bländare men jag brukar mäta upp ljuser på bagrunden och sedan underexponera lite (lek tills du hittar rätt inställningar och kör gärna på M). Sen krämar jag på med blixten tills jag tycker det är snyggt.
3. Skit i blixt om du bara ska köra med den inbyddga och arbeta då istället FRÅN solen så du inte skjuter i motljus som på bilden du la upp, nästan omöjligt att få en bra exponering i det förhållandet (utan en rejäl blixt).
4. Och sen kanske till din fråga (sorry för den lång utläggningen). Blir bilderna skarpa förövrigt så är det inte fel på materialet utan antingen har du satt fokus fel eller så lider du av lite rörelseoskärpa. Ställ kameran på S och 1/500 och spotmät sedan mot handen för att få rätt bl. Jag hade sedan förfokuserat dvs beräknat var åkaren ska komma och komponerat bilden utifrån det (nyttja en polare som får leka åkare så du kan ställa fokus). Kör sedan tills det är bra.
5. Arbeta helst inte med iso över 200..nu kör jag nikon men jag tycker bruset är framträdande redan här (obs jag är petig...)

Lycka till
Jesper

Läs Magnus Aldemarks inlägg om blixt och blixtljus, han har lärt mig mycket.

När du blir rik om du inte redan är det köp en ranger rx och en elinchromeblixt, det är lycka :)
 
En sak till. A och O för snygga bilder är ofta (inte alltid) rena och cleana bilder. Gubben som står uppe på rampen måste bort nästa gång :)
//Jesper
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar