Annons

Oskarp Tamron 28-75 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett riktigt dåligt resultat av Tamronen och inget fel på kameran alltså. Mailade Technikdirekt igår men har inte fått någon reaktion från dem ännu.
Talade även med Tamron-meckaren här i Sverige som kunde meddela att det förekommit defekta exemplar av detta objektiv. De hade skickats till Tamron, Tyskland direkt utan att repareras här i Sverige :((

/Johan
 
Hej!

Har upptäckt att jag fått ett liknande problem på mitt tamron objektiv, fast jag har frontfocus istället. Har jämfört med mitt fasta 50mm objektiv och det är inte kameran det är fel på. Hur gick du till väga när du reparerade det? Skickade du det till Technikdirekt eller till den svenska generalagenten?

Mvh

Peter
 
Jag skickade tillbaka det till Tyskland och fick ett nytt. Det fungerade inte heller bra. Kim testade det på sin 20D vilket gick bra. Hans 28-75:a fungerade inte på mitt 10D-hus. Skickade tillbaka objektivet till Tyskland.
Kom fram till att jag vill ha den där gluggen och är det fel på min kamera så måste det åtgärdas. En kollega läste någonstans att vissa 10D:s kan ha problem med skärpan med Tamrongluggar.
Så jag köpte en ny glugg, från Kungsholms Foto den här gången. Som väntat fungerade det inte så bra den här gången heller. Nu befinner sig kamerahus och glugg på Stockholms CentralService AB.

/Johan
 
Jag har också ett tamron 28/75 som är USELT, bokstavligt...

Har en 300D, och objektivet har inte alltid varit så ruttet, från börjar presterade det riktigt bra. Har inte misskött det eller så, alltid haft det tillsammans med övriga objektiv i en lowepro väska.

Vilka bör jag snacka med?

(mitt 50/1.8, 18-55 och 75-300 funkar utmärkt)...
 
Förslagsvis lämnar du in kamera + glugg hos en auktoriserad Canonverkstad nära dig.

/Johan
 
Niiikon

Min 28-75 fungerar prima...fast det är ju på en Nikon:p
Men skämt åsido, det gick väl mycket (går) om att Tamrons 28-75 objektiv tappade en del i skärpa när de började sättas ihop i kina! Fast det verkar ju inte vara problemet i ditt fall.
 
Känner inte till något om var gluggarna monteras. Men det är ju skillnad mellan att tappa lite slärpa och att inte ha skärpa alls ;)

Sedan när sätts Tamronobjektiv ihop i Kina?

/Johan
 
Det var ingen bra tamron som du fick. Själv har jag oxå haft denna visserligen till en Nikon och då har den funkat felfritt och var den jämnt på och skarpaste gluggen jag haft. prisvärd och lätt. det var tråkigt att du inte fick uppleva det jag fick med gluggen.

om det tillför ngt i debatten så var min gjord i Japan.
 
Hej!

Jag tror inte att tillverkningslandet har någon betydelse. Mitt är gjort i Japan och det är fortfarande fel på det. Jag har alltid tyckt att bilderna inte varit riktigt skarpa. Det var först nu i veckan som jag fotade närbilder som jag såg att skärpan ligger ca 5cm framför där jag ställde den. Blir att skicka tillbaka den till Technikdirekt och hoppas att man får ett som är bra.
 
Det är bättre att ta direktkontakt med service hos http://www.tamron.de/. De är mycket tillmötesgående. Det verkar som de är medvetna om problemet och försöker ställa upp så mycket som möjligt. De har utrustning för att mäta och justera objektivet. Från Teknikdirekt är det svårt att få hjälp!
 
Om du säger "från technikdirekt är det svårt att få hjälp" ifrågasätter jag hur seriösa de verkligen är? Visst det är billigt men räcker det som motivation att köpa från dem? Sen har man alltid aspekten av att ett år går fort, garantin går snabbt ut, och vad händer efter den tiden? Kanske det måste justeras eller åtgärdas efter 2-3 år på en verkstad i Sverige, och då kvittar det att man betalat tusenlappar extra för att få garanti i sverige. Svårt val...

Själv kommer jag aldrig handla ett 28-75 tamron speciellt efter vad jag läst i denna tråd. Jag hade retat mig på bristen på riktig vidvinkel. Jag tycker det duger perfekt med Canon 17-40 4L och 50/1.8, 85/1.8, 70-200mmsom jag har, känner inte att 40mm blir för lite zoom, däremot skulle en 10-22 passa perfekt.

/Magnus
 
Tecknikdirekt är lite tröga vad gäller returer och ersättning för returfrakten. Ersättningen utfaller inte automagiskt, det måste man påminna dem om.

/Johan
 
Hej!

Att dra slutsatsen att det är ett dåligt objektiv genom den här tråden är ganska konstigt tycker jag. Vad är vi, 4-5 stycken som upplevt problem med objektivet...? av ca 230 personer som har objektivet på fotosidan.se.
Det är klart att man skulle vilja ha lite mer vidvinkel... men det beror ju på vilken stil man fotar med.
 
Som sagt tycker det är ett toppen objektiv, synd att det inte funkar för dig! Ska själv ut i solskenet idag!
Det enda som verkar vara med att det är sämre kvalitet då det står "assembled in china tamron japan" dessa objektiv ska tydligen behöva lite korrektion av skärpa (i vissa fall) sedan de som det står "made in japan" verkar vara bättre kvalitet i skärpan alltså bättre sammansatta! Något som inte förvånar mig, skillanden mellan Kina och Japan då! Men detta ska tydligen kunna korrigeras ifall man lämnar in den.
Sedan var det är för problem mellan Canon och Tamron vet jag inte! Men det är en fin optik!
 
Det underliga med mitt ær att på næra håll 50m så blir det ofta vælldigt bra men nær jag tar helkropps på 50mm blir det sællan bra...

Kan ju bero på att det ær nått galt o inte min syn då...

Køpte denna också från teknikdirect... Undra hur man då ska gå till væga var ju ett tag sedan man køpte linsen...
 
Fick tillbaka min 10D och Tamronglugg från Stockholms Centralservice idag men resultatet är fortfarande uppåt väggarna.

Läste någonstans att kvaliteten på Tamrons produkter sjönk när de valde att montera dem i Kina. På min förpackning står det "Assembled in China of Japanese & Chinese parts.".

Ni som har fungerade/icke fungerande exemplar; vad står det på era förpackningar?

/Johan
 
Jag har en med Nikonfattning som jag tycker fungerar bra. Den har samma text som din på förpackningen,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.