Annons

Oskarp Tamron 28-75 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Upptäckte att gluggen jag precis köpt (från technikdirekt.de) inte presterar vad jag förväntat mig.

Har lagt upp några testbilder som ni kan ta er en titt på.

För alla gäller kamera Canon 10D, brännvidd 75 mm, avstånd ca 2,5 meter, blixt med 1/200 s, skärpa inställd på +2 i kameran.

1.jpg: bländare 2,8
2.jpg: - " - 5,6
3.jpg: - " - 8
4.jpg: - " - 11
5.jpg: - " - 16
6.jpg: - " - 22

Bilderna finns här:

http://lappen.se/tamron/

Ni som har ett likadant exemplar, presterar den lika dåligt resultat?

/Johan
 
La upp en bild jag tog igår. Kanske inte så bra att jämföra med, men nog känns den skarpare än din?

http://marten.se/_temp/IMG_5800.JPG

Tv( Shutter Speed )
1/60
Av( Aperture Value )
3.5
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
+1/3
ISO Speed
100
Lens
28.0 - 75.0mm
Focal Length
75.0mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
 
Johan jag tycker det se ut som att skärpan
ligger bakom böckerna på bokhyllan
där ser det bra ut!!
 
B.T skrev:
Johan jag tycker det se ut som att skärpan
ligger bakom böckerna på bokhyllan
där ser det bra ut!!

Precis, ett backfokus på ca 30 cm :(

Men alla bilder blir inte riktigt så dåliga. Vad göra, returnera den till tyska Technikdirekt eller kontakta någon annan instans här i Sverige för kalibrering?

/Johan
 
Vad jag har förstått så är det kameran som
man får kalibrera i så fall . backfocus syns ju tydligast vid största bländaren då skärpedjupet är som minst
jag hadde nog tagit några fler testbilder
är du säker på att kameran låste focus på böckerna
 
Jag köpte mitt från Technikdirekt för ett år sedan och skickade objektivet direkt till www.tamron.de för garantiservice på grund av dålig skärpa i högersidan vid största bländaren. Fick tillbaka objektivet efter ett par veckor. Fick dock betala frakten till Tyskland. Av Technikdirekt får du ingen hjälp!
Har jämfört skärpan med Nikon 50/1,8 vid olika bländare och Tamron är fullt i klass med detta objektiv!
 
B.T skrev:
Vad jag har förstått så är det kameran som
man får kalibrera i så fall . backfocus syns ju tydligast vid största bländaren då skärpedjupet är som minst
jag hadde nog tagit några fler testbilder
är du säker på att kameran låste focus på böckerna

Blev osäker och gjorde om det och det blir samma resultat. Testade manuell skärpeinställning och det blir inget vidare då heller på bländare 2,8.

/Johan
 
Matsk skrev:
Jag köpte mitt från Technikdirekt för ett år sedan och skickade objektivet direkt till www.tamron.de för garantiservice på grund av dålig skärpa i högersidan vid största bländaren. Fick tillbaka objektivet efter ett par veckor. Fick dock betala frakten till Tyskland. Av Technikdirekt får du ingen hjälp!
Har jämfört skärpan med Nikon 50/1,8 vid olika bländare och Tamron är fullt i klass med detta objektiv!

Ajaj! Finns det ingen närmare verkstad, förslagsvis här i Sverige eller Norden?

Har för mig att jag läst om att Canon i Sverige även kalibrerat icke-canon-objektiv som ska köras ihop med canons hus men i den frågan kanske jag är ute och cyklar?

/Johan
 
Ta en serie bilder (5-7 st) på största bländare där du ändrar fokus (manuellt) lite mellan bilderna, från fokus bakom böckerna till fokus framför böckerna.
 
objernulf skrev:
Ta en serie bilder (5-7 st) på största bländare där du ändrar fokus (manuellt) lite mellan bilderna, från fokus bakom böckerna till fokus framför böckerna.

Manuellt bak- resp. framfokus ger suddigt resultat. Manuella försök till skärpa på objektet blir riktigt bra.

Är slutsatsen att huset inte kommer överens med objektivet var skärpan ska ligga?
Mina andra gluggar funkar fint med huset.

Vad gör jag, lämnar in hus och glugg på Canon serviceverkstad här i Sverige för kalibrering? Om ja, får inte detta en negativ påverkan på mina andra gluggar som fungerar bra?

/Johan
 
Ska testa mitt Sigma 70-300 på samma motiv och samma förutsättningar ikväll. Återkommer om någon orkar läsa ...

/Johan
 
Jag tror inte att Canon överhuvudtaget gör något annat än skrattar om du kommer in med en EOS och en Tamron-glugg och vill att de ska kalibrera dessa så att de funkar ihop.

Jag har stört mig på min Sigma 28-70/2.8 som backfokuserar (eller fram?) med mattskivan Ec-D i min EOS 3.

Sen exponerar den galet också...

Kontentan av detta är alltså att det är dags börja tänka på en EF 24-70/2.8L. En sådan bör man kunna använda i säkert tio år om inget oförutsett våldsamt inträffar. Då känns det ju inte lika dyrt längre... ;-)
 
erfarenheter...

HejHopp,

Hade problem med en Tamron 28-75 som jag blev tvungen att lämna in. Köpte den begagnat men hade fortfarande garanti kvar.

Talade med Canon eftersom jag hade problem med påde objektivet och min 10D. De kan ställa in kameran så att kombinationen tamron 28-75 + Canon 10d funkar bra ihop. Detta gör dock att andra objektiv fungerar sämre. Jag fick därför lämna in 10D:n (tog 3 dagar) för att den skulle omtimeras hos Centralservice och skicka samtidigt objektivet till Tyskland via återförsäljaren (tog 4 veckor). Jag behövde dock inte betala något.

Nu funkar allt kanon! Tycker jag får motsvarande skärpa nu med Tamronen som med mitt 50/1.4.

/Gulan
 
Finns det ingen närmare verkstad, förslagsvis här i Sverige eller Norden?

Tamrons generalla garanti gäller i Sverige enl generalagenten.

Kontakta:
Ingvar Erikssons Kameraservice
Torsg. 2,
736 30 KUNGSÖR

0227-12740

/Kjell

PS
Är jättenöjd med mitt ex - också köpt hos Technik-direct!
DS
 
Tackar för svaren!

Pratade med Stockholms CentralService (Canon) idag och jag kunde komma in med alla gluggar och huset efter helgerna så skulle de ta en titt på det. Frågan är om det ger något. Kanske resulterar det i att någon av mina tre gluggar fungerar sämre än de andra som Jan var inne på.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.