Annons

Oskärpt bild; varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Varför blev min bild oskärpt när jag använde stativ, spegellåsning och extern blixt?

Här är bilden

http://img15.imageshack.us/img15/5978/niklaswhy.jpg

Metadata:

Exponering 1/2 sekund vid F8 ISO 100

Vet att slutartiden är lite för lång men jag använde stativ och hade externblixt.

Förslag på andra inställningar som kommer att ge bättre resultat.

MVH C
 
För att en blixt ska kunna frysa ett objekts rörelser, så krävs det att objektet är mörkt ifall det skulle ha tagits utan blixt, med den långa slutartiden helt i onödan så misstänker jag att så inte var fallet.

Mot en vit vägg finns det egentligen ingen anledning att ha lång slutartid vid porträtt ifall man inte medvetet vill ha rörelseoskärpa. Använd en kort slutartid och låt blixten lysa upp objektet.

Bakgrunden är ju inte direkt snygg, så låt objektet ta ett par steg framåt och använd kortare skärpeljup ifall du inte har tillgång till slät vit bakgrund så döljs bakgrundens skavanker.


Mvh

David
 
Om man tittar på hårstråna längst upp så ser man tydliga dubbelbilder. Det tyder på någon form av skaknings eller vibrationsoskärpa. Eller oskärpa pga motivets rörelser?
 
okey skulle haft en bländare på typ 4 f. men blir inte ansiktet ur fokus då? om jag har en sådan stor bländare?
 
okey skulle haft en bländare på typ 4 f. men blir inte ansiktet ur fokus då? om jag har en sådan stor bländare?

Varför skulle det bli det? Du vill ju inte ha bakgrunden i fokus ( i detta fall), så sätt fokus på ansiktet. Visst en stor bländare som 1.4 skulle kunna göra ögonen skarpa och näsan oskarp, men f4 är inga problem.

Mvh

David
 
okey skulle haft en bländare på typ 4 f. men blir inte ansiktet ur fokus då? om jag har en sådan stor bländare?
Det är inte där problemet ligger. Orsaken till oskärpan är att det är svårt att stå stilla i en halv sekund. Finns ingen anledning att ha så lång slutartid för en sådan här bild. Minska slutartiden till 1/100 eller liknande så kommer det bli skarpt vid både bländare 4 och 8.

Om du tar bilden på något föremål i stället för en person fungerar de inställningar du har.
 
Det är inte där problemet ligger. Orsaken till oskärpan är att det är svårt att stå stilla i en halv sekund. Finns ingen anledning att ha så lång slutartid för en sådan här bild. Minska slutartiden till 1/100 eller liknande så kommer det bli skarpt vid både bländare 4 och 8.

Om du tar bilden på något föremål i stället för en person fungerar de inställningar du har.

så jag skulle ökat iso eller haft ett lägre f tal? trodde att blixten frös föremål men då måste det varit mörkare?

mvh C
 
så jag skulle ökat iso eller haft ett lägre f tal? trodde att blixten frös föremål men då måste det varit mörkare?

mvh C

Ifall du ska använda blixten som enda ljuskälla och inte behöver (önskar) annat ljus (naturligt ljus), så kan du bara ställa in en kort slutartid och bränna av blixten tillräckligt starkt för att få en korrekt exponering. I detta fall, antar jag att du inte vill blanda blixten ljus med det naturliga ljuset, så blixten sköter exponeriningen. Stativet blir då inte heller nödvändigt för att undvika skakningoskärpa. Ställ bara in önskad kort slutartid manuellt och kompensera med blixten.

Mvh

David
 
Vad skulle vara en lämlig slutartid då? Antar att jag var tvungen att höja iso eller använda lägre F tal med tanke på att jag använde läget AV?
 
Vad skulle vara en lämlig slutartid då? Antar att jag var tvungen att höja iso eller använda lägre F tal med tanke på att jag använde läget AV?

Använd inte AV i detta fall. Använd manuell, så att du kan sätta vilken slutartid som helst och vilken bländare som helst oberoende av varandra. En lämplig slutartid är en slutartid som du vanligen skulle ha använt ifall du hade fotat utan blixt ifall du inte vill ha skakoskärpa (dvs en 100 dels sekund och kortare ifall du använder ett 100mm objektiv på en kamera med stor sensor), dock inte kortare än en 200/250/320 dels sekund beroende på vad som är din kameras maxgräns gällande blixtsynk.

Testa dig fram. Ju kortare slutartid desto mindre befintligt ljus och blixten behöver kompensera för. Testa dig fram.

Mvh

David
 
Varför blev min bild oskärpt när jag använde stativ, spegellåsning och extern blixt?
[...]

Exponering 1/2 sekund vid F8 ISO 100

Jag förstår fortfarande inte varför du använder lång slutartid och blixt. Vad vill du uppnå? En halv sekund är alldeles för lång tid för porträtt, modellen hinner röra sig.

Ta en bild med de inställningar som kameran föreslår (alltså genom att sätta mode-ratten på grönt) och jämför resultatet. Jag är övertugad om att du får en skarp bild.
 
Vad skulle vara en lämlig slutartid då? Antar att jag var tvungen att höja iso eller använda lägre F tal med tanke på att jag använde läget AV?
Använd inte AV då.
Använd inte slow sync för den här typen av bilder.

Som sagt minska slutartiden till 1/100 eller något liknande så blir det skarpt vid både bländare 4 och 8. Blixtens automatik kommer att kompensera för det minskade ljusinsläppet (om du har blixten på TTL-läge).
 
Som sagt M-läge 1/200 typ och bländare 4, och ställ in blixten tills det blir bra. Eller det latare sättet ställ in blixten och reglera bländaren tills det blir bra. Fast då får kan man inte bry sig så mycket om skärpedjupet.
 
Vad är ett bra skärpedjup? Om du vill ha ett kortare skärpedjup är bländare 4 bättre än 8, men om du vill ha ett längre så är bländare 8 bättre än 4.
 
Är inte bländare 8 bättre än 4 med tanke på skärpedjupet?

tack för alla svar

Alltså, är det säkert att du inte driver med oss?
Du ställer frågor som är oerhört enkla att komma fram till svaret på själv genom att göra en testexponering och du frågar om samma sak som du redan fått svar på en eller två gånger i tråden.
Dags att våga testa lite i praktiken tycker jag. Det värsta som kan hända är att det blir några bilder som du vill radera.

Frågan om det blir bättre skärpedjup med 4 i stället för 8 kan du bara besvara själv utifrån hur du själv vill ha bilden. Det är väl inte så himla svårt att ta en exponering med 4 och en med 8 och sedan välja den du gillar mest?!
Jag tycker att forum är till för att man ska kunna få svar på sina frågor men detta börjar bli löjligt.

P.S. Ska jag ha mer salt i min potatisgratäng?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.