Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa - vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Jag skulle uppskatta lite råd om vilka inställningar och handhavande som hade krävts för att denna bild skulle blivit skarp. Bilden är helt omanipulerad så när som att jag klippt ut delen där sändorna befann sig.

Det var solig förmiddag och avståndet var ca: 10 meter.

Inställningarna var: Slutare 1/1000, Bländare 6,3, ISO 250, Brännvidd 250 och Autofocus.

/webb
 

Bilagor

  • oskarpt.jpg
    oskarpt.jpg
    24.7 KB · Visningar: 997
Ifall bilden du visar endast är ett litet utsnitt så kan det vara så att optiken inte klarar producera skarpare bilder. Vad du kan göra för att få det lite bättre är att blända ner ytterligare.

Sen kan det vara så att din kamera felfocuserar lite också.
 
Ser att du har ett 28-300 i väskan och om bilden är tagen med det väl bländaren fullt öppen här. Kan i så fall bli bättre om du väljer en mindre bländaröppning. En zoom med så här stort område brukar inte heller vara så där rysligt skarpt, tyvärr.
 
Om detta är en 100% crop från din bild så tror jag inte man kan begära mer skärpa från ditt Sigma 28-300 på full öppning.

-----
(Edit)

För sen.....
 
Tack ska ni ha för svaren.

Jag tog ca 50 bilder för att försöka att försöka utesluta att det var jag själv som förorsakade oskärpan, och alla bilder höll den här kvalitén.

Kontentan förbryllar mig dock en aning.

Jag har köpt ett objektiv som har ett register upp till 300 mm, men jag ska alltså inte förvänta mig att kunna nyttja det fullt ut? Frågan blir då vad jag ska med max mm till? Känner mig nästan lite lurad. Eventuellt skulle jag läst på bättre innan jag köpte objektivet men är man nybörjare så är man.

Ska testa ditt förslag Kristoffer och blända ner, då det är möjligt, och se vad jag får för effekt.

Tacksam för era svar.

/webb
 
Du får säkert en mycket skarpare bild på tex F11. Men det krävs mycket ljus för att inte få för långa tider. Ditt objektiv är nog inte så mycket sämre på 300mm en på tex 100mm.

Det är mycket svårt att tillverka bra zoomar med stort omfång och långtpris. Ditt objektiv är över 10 gånger zoom. Om man tittar på profsobjektiv som är zoomar så är det sällan mer en 3 gånger zoom. tex 16-35,24-70,70-200 och kostar >10kkr.

För att få en riktigt skarp bild så krävs ett fast objektiv, dvs ett objetiv utan zoom.
 
Här kommer ett exempel på fast glugg respektive zoom.
Första bilden kommer från Tamron SP Di 90/2,8 och andra från Sigma 18-125 DG.
Båda bilderna är tagna på stativ,iso 400, 1/400, f13 90mm.
(bilderna är bara ett litet utsnitt ur en betydligt större bild, men skillnaden syns ganska bra)


Tamron SP Di 90/2,8
 

Bilagor

  • tamron.jpg
    tamron.jpg
    20.6 KB · Visningar: 806
Senast ändrad:
Pontus,

Ljusproblemet startade jag en tråd om nyligen och med informationen jag har i denna tråd så har skillnaden mellan dyra och billiga objektiv blivit helt utan oskärpa ;) Inte minst genom Peters tydliga exempel här ovan.

Det blir inte lätt att hitta en lösning när man precis blivit arbetslös och får än sämre ekonomi :(

Mitt Sigma-objektiv ger skapliga bilder under rätt förutsättningar så jag får helt enkelt koncentrera mig på dessa så länge.

/webb
 
Jo Sten,

Jag vet hur det är...Sålde mitt Sigma 80-400 av den anledningen att det inte var skarpt nog och köpte ett fast 300mm som jag är jätte nöjd med.

Hoppas att du får många fina bilder och ett nytt jobb!
 
Hej

Har själv försökt fota trollsländor och det är inte så lätt att få skarpa bilder då lätt fokusen hamnar fel. Kanske inte det bästa sättet att utvärdera optiken på flygande trollsländor. Prova på något stationärt. Sedan kan kanske kamerans AF inte hänger med i svängarna.

Jag vet ju inte hur mycket du har beskurit den, men jag undrar om den är i fokus. Nu har du tagit en massa bilder och fått likande resultat, men hur blir bilderna på något stationärt på samma avstånd och då du använder stativ.

Här fick jag någon trollslända med 500mm + 1.4xTC

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38831294

Bästa hälsningar
Omar Brännström
 
Den var inte dålig

Jävligt bra bild

Niklas

Omar skrev:
Hej

Har själv försökt fota trollsländor och det är inte så lätt att få skarpa bilder då lätt fokusen hamnar fel. Kanske inte det bästa sättet att utvärdera optiken på flygande trollsländor. Prova på något stationärt. Sedan kan kanske kamerans AF inte hänger med i svängarna.

Jag vet ju inte hur mycket du har beskurit den, men jag undrar om den är i fokus. Nu har du tagit en massa bilder och fått likande resultat, men hur blir bilderna på något stationärt på samma avstånd och då du använder stativ.

Här fick jag någon trollslända med 500mm + 1.4xTC

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38831294

Bästa hälsningar
Omar Brännström
 
Jag tror det är en kombination av objektivets mindre bra skärpa och att du fått skära ut en mindre del av bilden. Det blir inte så mycket detaljer kvar i slutänden. Skarpare glugg och mindre avstånd är en bra formel för naturbilder.

Då Omar visat sin fina bild kanske jag får visa en liknande. Jag tycker det är en intressant skillnad i att han tagit en mycket skarp bild med frysta vingar, jag har en lite annan version med rörelse i vingarna men med lite offrad totalskärpa istället. Bilden tagen med EF 100/2.8 Macro USM med en Sigma 1.4x APO teleconverter på. Det är också ett rätt kraftigt utsnitt men macro-objektivet är så skarpt att det fungerar bättre än med Sigma-zoomen.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=290816
 
Omar,

Eftersom jag inte använde stativ och sländorna bara tar upp en liten del av hela bilden så kunde bilden troligen tagits bättre av mig.

Ang. autofokus så tror jag inte det ska vara något problem då de inte rörde sig alltför snabbt.

En stillasittande liten sångare som upptar ungefär lika stor del av bilden, som sländorna gjorde, blev betydligt skarpare och nästan acceptabel efter lite extra skärpa i PhotoShop.

Jag kommer testa med stativ och försöka komma lite närmare motivet nästa gång. Hoppas nu bara att de små gynnarna är kvar ett par dagar till :)

Tack till alla som svarat i denna tråd. Det känns bättre nu när jag fått information och tips att testa där ute :)

/webb
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.