Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa på avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

emmepemme83

Aktiv medlem
Hej
Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med.
Jag fotograferar i huvudsak porträtt och använder allt som oftast en stor bländare (oftast AF nikkor 50mm 1.8 med D7000)

Problemet är när jag fotograferar på lite avstånd, ca 3 meter eller längre bort från personen. Sätter fokus mot öga/ansikte och skjuter, men ansiktet har ingen bra skärpa någonstans när jag använder bländare 1.8-2?? bländar jag däremot ner till 2.8-3 får jag hyfsad skärpa där jag vill ha den, mao ansiktet men samtidigt tråkigare bokeheffekt.

Fel på mitt objektiv eller är det helt enkelt så att man måste blända ner när man tar porträtt på lite avstånd? Tar jag ansiktsporträtt sitter skärpan klockrent på ögonen som det ska vara. Eller har jag helt enkelt ett kasst objektiv?

(ps, det handlar inte om rörelseoskärpa, kan ha en slutare på 1/2000 sek, iso 100 med samma reslutat)
 
Visst ska du kunna få skarpt med full öppning på en 50/1.8!

Det låter som att det är dags för skärpekontroll. Fotografera ett staket lite snett, så att du får gott om kanter på olika avstånd. Kolla om skärpan sitter där du förväntar dig, eller om det ev. är autofokusen som gör fel.

Per.
 
Visst ska du kunna få skarpt med full öppning på en 50/1.8!

Det låter som att det är dags för skärpekontroll. Fotografera ett staket lite snett, så att du får gott om kanter på olika avstånd. Kolla om skärpan sitter där du förväntar dig, eller om det ev. är autofokusen som gör fel.

Per.

här är ett bildexempel
 

Bilagor

  • 20120723-_EMK3760.jpg
    20120723-_EMK3760.jpg
    12.7 KB · Visningar: 1,106
Bilden är lite liten för att se riktigt var skärpa/oskärpa lígger.

Nåt som är viktigt är att inte komponera om bilden efter att fokus är satt. Då flyttas skärpeplanet. Och det är väldigt känsligt med så stor bländare.
 
Bilden är lite liten för att se riktigt var skärpa/oskärpa lígger.

Nåt som är viktigt är att inte komponera om bilden efter att fokus är satt. Då flyttas skärpeplanet. Och det är väldigt känsligt med så stor bländare.

jag komponerar oftast först o sen rättar fokuspunkten efter utsnittet så komponera om gör jag sällan eftersom jag inte hinner komponera om pga det du skrev (fotar mestadels barn som sällan sitter still)

Ska testa på "döda ting" i eftermiddag och återkommer...
 
Hej!

Nu är ju inte jag speciellt bra på att förklara saker men ungefär så här ligger det till, skärpedjupet ökar med avståndet dvs att oskärpan (bokeh) blir "mindre" ju längre avståndet är till motivet. Ljusstarka objektiv är sällan speciellt skarpa på största bländare så om du vill ha hög skärpa får du blända ner lite och vill du samtidigt ha mycket oskärpa så blir det till att gå närmare, välja en längre brännvidd eller ett större upptagningsformat. Hög skärpa, mycket oskärpa (bokeh) och stort fokuseringsavstånd är klurigt för att inte säga omöjligt med "normal" utrustning. Själv använder jag Pentax 67 med 105 f/2,4 om jag vill åt dessa egenskaper då får jag hög skärpa och vacker oskärpa även på lite avstånd. Exempel:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2583825.htm?set=mp. Du får nog massor av utförliga svar från teknikfolket här men jag hoppas detta var till någon nytta i alla fall.
 
skärpan sitter inte där den ska....
men som sagt,på ansiktsbilder fokuserar den rätt

Vad använder du för mätmetod för fokuseringen?

Beroende på metod så kan ju fokusering missa lite och du kan även ha ett exemplar som inte lirar exakt med ditt kamerahus. Om det är så att du har problem med din kombination så kan du behöva justera fokus.

Kontrollera med ViewNX var fokuspunkten faktiskt hamnat och zooma för att kontrollera att du inom det området har skärpa.
 
Jag misstänker att svaret på din ursprungsfråga är lite "både och".

Objektivet är visserligen skarptecknande, men det blir bättre skärpa när man bländar ner. När detaljerna som man vill ha skarpa i bilden är lite mindre, kan man uppleva det som sämre skärpa även om det i princip är "lika skarpt".

Men så är det också det där med AF och precisionen i skärpeinställningen. Det kan du prova med ett blad för skärpekontroll, och du bör prova på lite olika avstånd för att se om det är likadant på alla avstånd. Om ditt objektiv fokuserar sig lite för nära när du tar på lite längre håll, så blir det ju inte riktigt skarpt där du har tänkt dit. Men det måste du som sagt prova under mer kontrollerade former, och om det visar sig att det är en avvikelse, så kan objektiv och kamera justeras. Det problemet, som ofta kallas "framfokus" (eller bakfokus) hänger ihop med tekniken för skärpeinställning i en spegelreflexkamera. Det är ganska många bitar som måste lira ihop perfekt, och om en missar, så blir det inte skarpt.

En spegelreflexkamera gör inte någon kontroll av att objektivet har kommit till skärpa, utan det ställer in sig efter en algoritm som beräknar hur mycket det måste ändra inställning för att det enligt samma beräkning borde bli skarpt. Om justeringen av alla parametrar för beräkningen inte stämmer perfekt, så ställer objektivet i stället in sig på något annat avstånd än det borde, och man får framfokus eller bakfokus. Det kan justeras, men innan du lämnar in kamera och objektiv för justering bör du själv kolla om det verkligen är fel på dess kalibrering. Det gör du med focus test chart på nära håll, och på längre håll får du hitta på något sätt som fungerar. Antagligen kan du använda samma fokustestblad, men behöver någonting lite grövre för att sikta emot med fokuspunkten.
 
Om det ALLTID är så så föreslår jag att du kollar lite nogrannare på sida 246 i manualen, "AF-finjustering".

Om det är som du säger (jag tvivlar inte på dig, men brasklappen måste finnas där tills man är statistiskt säker...) behöver du antagligen mata in värden på kanske -5 till -10 för just 50-mm-gluggen.

Sen blir det lite knivigare....
D7000 har ett systemfel inbyggt, som gör att den fokuserar lite olika i extremt varma och i extremt kalla ljus. Bilden du visade såg ut att vara tagen i djupskugga under nästan klar himmel, dvs kanske 10,000K vitbalans. Om du justerar AF-fininställningen så gäller den inställningen då bara för solljus 4900K eller ännu kallare.

Går man sedan in i ett väldigt varmt ljus, som t.ex glödlampa eller halogen, varmtonade lysrör osv - då kommer fokusplanet att flytta sig. Som tur är verkar det enligt den lilla bilden du bifogade som om att det skulle kunna funka med att ha finjustering IGÅNG när du är utomhus och AV när du är inomhus. Detta beror lite på om du kör det nya 50/1.8AFS eller det äldre AF-D.

Detta kan du lägga in så att det går väldigt fort att ändra, lägg det på snabbknappsval - se sidan 230. Sätt snabbknappen på att visa "min meny", och lägg AF-finjusteringen på "min meny" - se sidan 265.
.........

Att köra stora bländare kräver i stort sett alltid mer av fotografen. Så är det helt enkelt, det går aldrig att komma undan...
 
Tack för alla svar, får helt enkelt klura vidare/läsa instruktionsbok på detta och se om jag får någon ordning på det. ska göra lite tester och även kolla upp det sistnämnda. Det är för övrigt ett AF-D objektiv och fotot är taget en solig dag skuggad av ett träd
 
Nu har jag testat fokuseringen med ett sånt där fokuspapper i 45graders vinkel...
Den fokuserar rätt när den är såpass nära.

sen gick jag ut o fotade maken på ca 8-10 meters avstånd, suddigt som bara den.
testade finjusteringen av af och fick dra ner den så långt det gick, till -20 för att få godkänd skärpa. Men nu funkar det iaf någorlunda tillfredställande.

En annan undran som jag tycker är väldigt mystisk...

Nu är finjusteringen alltså inställd på -20 (d7000)
då borde väl rimligtvis kameran lägga fokusen fel på närbilder, eftersom de träffar rätt fokus på +-0...nu är det ju inställt på -20 men skärpan blir ändå bra på närbilder??
hur kommer detta sig?
 
Komplex fråga, som du med allra största säkerhet inte vill ha ett korrekt svar på (det blir VÄLDIGT långt...) :)

Väldigt kort:
Kameran mäter fokus enligt systemet före - rätt - efter
>>> Detta kan naturligtvis bli feljusterat, om något står snett osv i AF-mät-apparaten...
Om felet ligger ENBART i detta fokuserar oftast kameran/objektivet exakt lika fel alltid, oavsett avståndet till målet. Lite efter hela tiden, eller lite före hela tiden.

Objektivet rapporterar ett nuvarande avstånd till kameran
>>> Detta påverkar hur kameran försöker justera i fokuseringen
Om felet ligger här får man väldigt, väldigt konstiga resultat, olika på olika avstånd osv,

Objektivet ska flytta fokus med motorn
>>> Detta är oftast bara ett förbestämt mått som objektivet får av kameran i uppgift att flytta, oftast ligger fel inte här - det som sitter i objektivet och mäter hur mycket motorn flyttat fokusskruven är ganska stabilt konstruktionsmässigt.
...........

Olika sorters kombinationer av felen kan ge riktigt spännande upplevelser.... Frontfokus på nära avstånd, rätt på 2m, bakfokusering på långa avstånd - eller tvärtom. Eller som i ditt fall, att det blir hyffsat rätt på näravstånd, men mer och mer fel ju längre bort man kommer.
............

Det tråkiga : Din kamera och ditt objektiv (nja... Egentligen är det troligt att det bara är objektivet...) måste in på garantireparation om du vill få rätt på det. Dessa typer av fel kan man inte justera själv. Som jag sade är det troligt att det bara är objektivet det är fel på, men har du inget annat kamerahus att testa "mot" så är det bäst att skicka båda.
 
Coolt, finns det registrerat?

Per.


Sorry, missat frågan :(

Men jag förstår den faktiskt inte, vad menar du med registrerat?

I programmet ViewNX som följer med Nikons kameror kan du få fram info om vilken fokuspunkt kameran var inställd att använda och få den visuellt visad ovanpå din bild. Det är ju inte alltid man fokuserat där man trodde ;)

Nu verkar det ju vara fel på objektivet i den här tråden, men kan vara intressant att känna till funktionen i ViewNX inför framtiden.
 
Om felet ligger ENBART i detta fokuserar oftast kameran/objektivet exakt lika fel alltid, oavsett avståndet till målet. Lite efter hela tiden, eller lite före hela tiden.
Stämmer detta verkligen? "Exakt lika fel hela tiden" är väl i och för sig en definitionsfråga, men fasdetekterande AF borde fokusera lika fel proportionellt mot avståndet, eller hur? I så fall kan ett visst fokusfel upplevas som mycket värre på avstånd än på nära håll. Jag vet åtminstone att det fungerar precis så när man kalibrerar en snittbild fel, vilken ju torde funka som fasdetekterande AF. En centimeter vid närgränsen blir en meter på lite större håll.


Det tråkiga : Din kamera och ditt objektiv (nja... Egentligen är det troligt att det bara är objektivet...) måste in på garantireparation om du vill få rätt på det. Dessa typer av fel kan man inte justera själv. Som jag sade är det troligt att det bara är objektivet det är fel på, men har du inget annat kamerahus att testa "mot" så är det bäst att skicka båda.
Måste ifrågasätta detta också:) Hur kan det vara objektivet som felar när det är ett AF-D med skruvmejseldrift? Det är ju bara kameran som sköter allt då.
 
Det är väl en kalibreringsfråga ändå? Annars skulle ju samma kamera fokusera lika bra med alla objektiv med given teknik.
Inte om motorn sitter i objektivet istället för i kamerna. Till AF-D-objektiv används den befintliga i kameran. Vad jag vet gör CPU:n i objektivet inte ett skvatt annat än talar om brännvidden och största bländare, så jag förstår inte hur man skulle kunna kalibrera det då.

Tillägg: "D" i AF-D säger visserligen att objektivet ger kameran information om avståndet, men det är bara till för blixten och borde inte påverka fokus.
 
Stämmer detta verkligen? "Exakt lika fel hela tiden" är väl i och för sig en definitionsfråga, men fasdetekterande AF borde fokusera lika fel proportionellt mot avståndet, eller hur? I så fall kan ett visst fokusfel upplevas som mycket värre på avstånd än på nära håll. Jag vet åtminstone att det fungerar precis så när man kalibrerar en snittbild fel, vilken ju torde funka som fasdetekterande AF. En centimeter vid närgränsen blir en meter på lite större håll.

Jag är rätt säker på att han menar proportionellt lika mycket fel på alla avstånd. Det är nog du också om du tänker efter ;-)
 
Stämmer detta verkligen? "Exakt lika fel hela tiden" är väl i och för sig en definitionsfråga, men fasdetekterande AF borde fokusera lika fel proportionellt mot avståndet, eller hur? I så fall kan ett visst fokusfel upplevas som mycket värre på avstånd än på nära håll. Jag vet åtminstone att det fungerar precis så när man kalibrerar en snittbild fel, vilken ju torde funka som fasdetekterande AF. En centimeter vid närgränsen blir en meter på lite större håll.

Måste ifrågasätta detta också:) Hur kan det vara objektivet som felar när det är ett AF-D med skruvmejseldrift? Det är ju bara kameran som sköter allt då.

Fråga ett är naturligtvis relativt, eftersom fokuseringsgången har en 1/x relation mellan förflyttning av det i objektivet som flyttas och hur fokusavståndet flyttas. Det är ju inte så att man hela tiden ligger "1m före" eller så, ligger man 1m före på 10m ligger man kanske 3m för på 20m (beroende på objektivets brännvidd).

Fråga två är fortfarande irrelevant eftersom mängden förflyttning (vilket är vad kameran arbetar med, den bryr sig inte i slutskedet på absoluta avstånd) beräknas utifrån det fokusavstånd som objektivet rapporterar till kameran INNAN kameran börjar flytta fokuseringen. Slutmålet beräknas sedan som att:
-"För att fokuseringen ska vara rätt på målavstånd X skall objektivets fokuseringsgång stå på Y. Hur långt ska jag flytta för att komma dit?"


Just den verkliga skillnaden mellan "objektivets fokuseringsgång ska stå på" och "fokusavståndet ska vara" är det som de flesta aldrig brukar greppa. Fokuseringsgången kan objektivet mäta (i ett äldre Nikon "D"-objektiv sitter det en resistorbana och en löpare på fokussnäckan som mäter linjär förflyttning mellan nollutdrag och maxutdrag som 0.0-1.0), fokuseringsavståndet i verkligheten kan ju objektivet ALDRIG någonsin veta eftersom det beror på externa parametrar som objektivet inte har tillgång till, dvs det exakta registeravståndet, SA-kompensering osv...

X beräknas genom att kameran tar det nuvarande avståndet och beräknar ett "målavstånd" med hjälp av det felvärde AF-modulen rapporterar.
Y beräknas genom en kompenseringsfaktor som har objektivets linjära utdrag (fokussnäckans vridning i grader) räknat i "avstånd från oändlighet" som ju är "noll" utdrag, kalibreringspunkten för avstånd.

Om då nollan (oändlighetspunken) är fel kommer fokuseringsmålet bli fel i beräkningen. Detta fel växer ju ju närmre oändlighet (verkligt målavstånd, inte kalibreringsavstånd) man kommer. Dessutom kommer X bli fel, eftersom objektivet rapporterar fel "nuvarande avstånd"...


Förstoringen (m) är utdraget (e) genom brännvidden (f)
(1) m = e / f
Om förenklar ner till thin-lens är fokusavståndet (d) då:
(2) d = (m + 1) * (m + 1) * f / m
sammanslaget (1) och (2):
(3) d = (e/f +1)^2 * f^2 / e

Tycker man det är kul kan man ju utifrån detta räkna ut vad skillnaden i fokusfel blir för samma absoluta utdragsfel (nollkalibreringsfel) med ett 50mm objektiv på 1.5 respektive 15m.... Tycker man det är ännu roligare kan man ju prova att simulera vad som händer när utgångspunkten är fel innan en fasförskjutning på 15% mäts upp och ska korrigeras...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar