Annons

oskärpa på avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant! Jag trodde inte att skruvmejseldrivna AF-objektiv över huvud taget "pratade" med kameran, så det var en nyhet. Då förstår jag också hur det är möjligt att kalibrera dem, vilket jag trott var omöjligt.

Men hur funkar det då med objektiv tidigare än AF-D som inte rapporterade avstånd för blixtanvändning? Det verkar ju rätt puckat om de trots allt ändå måste rapportera avstånd för att AF ska funka.

Intressant! Jag trodde inte att skruvmejseldrivna AF-objektiv över huvud taget "pratade" med kameran, så det var en nyhet. Då förstår jag också hur det är möjligt att kalibrera dem, vilket jag trott var omöjligt.

Men hur funkar det då med objektiv tidigare än AF-D som inte rapporterade avstånd för blixtanvändning? Det verkar ju rätt puckat om de trots allt ändå måste rapportera avstånd för att AF ska funka.

Alla Nikons AF-objektiv har interfacekontakterna och är AI-S, dvs dom "pratar" med kameran.

Mina AF-objektiv hattefnattar aldrig i AF-S dom snurrar snabbt till en position så är det bra med det, så kameran måste på någotvis veta exakt hur mycket den skall skruva för att sätta fokusen. Kör jag AF-C så kan den ibland hattefnatta lite fram och tillbaka tills den är helt nöjd.

/Karl

Jag menade naturligtvis elektroniskt vad gäller fokusavstånd. Att det finns en CPU betyder inte att det finns AF-kommunikation. Se bara på AI-P och till exempel Zeiss ZF.2.

Ja, AI och AI-S har nog ingen fokusinfo alls heller. AF-objektiven som jag har 70-210/f4 och 28/f2.8 skruvar i alla fall bara en gång (som jag kan märka) och oftast riktigt snabbt.

/Karl

Sorry, missat frågan :(

Men jag förstår den faktiskt inte, vad menar du med registrerat?

I programmet ViewNX som följer med Nikons kameror kan du få fram info om vilken fokuspunkt kameran var inställd att använda och få den visuellt visad ovanpå din bild. Det är ju inte alltid man fokuserat där man trodde ;)

Nu verkar det ju vara fel på objektivet i den här tråden, men kan vara intressant att känna till funktionen i ViewNX inför framtiden.

De(n) aktiva fokuspunkten/erna registreras i EXIF-information vid fototillfället.

Nikon har ett stort block med i EXIFen som Adobe inte verkar ha lyckats lista ut hur det skall tolkas, Nikon behåller nog det för sig själva för att få vissa fördelar i View/Capture NX. Nikons egna program sätter alltid alla inställningar från kameran som default när man framkallar en RAW-fil, Adobe får endast med vitbalansen. Sedan kan View/Capture NX visa vald(a) fokuspunkt(er).

/Karl

Där är jag inte säker, men jag tror att kameran slår över till en annan typ av styrning. Den blir då mer beroende av snabba, täta mätningar från AF-modulen under tiden som den gör själva förflyttningen.

Jag tror att det är så, eftersom de stora fördelarna med -D skulle vara blixtstyrningen OCH att den följande fokuseringen skulle bli mycket snabbare i reaktionerna. Detta går inte med en kontinuerlig fas-mätning eftersom denna är "blind" så fort objektivet bländar ner och ända fram tills den släppt och spegeln fallit i position igen. Vet man då inte absolutavstånden man har i de intermittenta mätningarna blir det väldigt svårt att förutsäga var målet kommer vara "nästa gång".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar