Annons

Oskärpa med VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen normalzoom från Nikon 24-120/4 VR till 24-70/2,8E VR. Häromdagen gjorde jag ett jobb då jag lämnade VR påslaget trots att jag jobbade med relativt korta tider (1/125-1/250 ungefär). Jag tycker en påfallande mängd bilder saknar den riktiga skärpan. Det känns inte som missad fokus, för det är inget i bilden som riktigt sitter, och jag vet att objektivet i sig ger väldigt hög bildkvalitet och fokuserar snabbt och säkert. Kan det vara VR som spökar? Jag kan inte minnas att jag hade det problemet med 24-120. Kameran ifråga är en D810 om det spelar roll. Hur gör ni andra, särskilt med 24-70, är ni selektiva med när stabiliseringen är på?
 
VR borde hjälpa dig i den situationen.

Tumregeln många citerar är att slutartiden bör vara minst den dubbla brännvidden, dvs. när du fotar vid 70mm är lägsta rekommenderade slutartid 1-140s. Regeln är lite av en myt eftersom moderna kameror har mycket högre upplösning än när farfar var ung.

Däremot borde VR ge dig några stopp extra, så du borde inte se skakningsoskärpa vid de slutartider du anger.

Det kanske är något fel? Du får helt enkelt testa lite. Ta 10 bilder vid olika slutartiden och kolla hur många procent som blir skarpa.
 
Hade en D800. Vid de slutartider du nämner hade den starka slutarvibrationer. Vet ej om senare modeller har samma problem. Tips: I de fall jag få bara lite rörelseoskärpa fixar jag det med Topas sharpener AI. Den har en varant just för rörelseoskärpa som är toppen. Bara dra INTE reglaget för långt åt höger (gäller f. ö. allareglage i post). Det finns andra AI-skärpe program men har bara Tipaz. Jag använder aldrig skärpan i LR, PS, C1 på utskrifter då Topaz ger en behaglig, artefaktfri skärpa, helt överlägsen!
 
Hade en D800. Vid de slutartider du nämner hade den starka slutarvibrationer. Vet ej om senare modeller har samma problem. Tips: I de fall jag få bara lite rörelseoskärpa fixar jag det med Topas sharpener AI. Den har en varant just för rörelseoskärpa som är toppen. Bara dra INTE reglaget för långt åt höger (gäller f. ö. allareglage i post). Det finns andra AI-skärpe program men har bara Tipaz. Jag använder aldrig skärpan i LR, PS, C1 på utskrifter då Topaz ger en behaglig, artefaktfri skärpa, helt överlägsen!

Jag tycker inte att rörelseoskärpa är acceptabelt även om det eventuellt går att förbättra i post. Om D800 har så kraftiga slutarvibrationser så är det kortare slutartider som gäller.

Hittade följande länk:

 
Det har inte varit alldeles okänt att man kan få någon slags olycklig interaktion mellan vibrationer från kamerahuset och VR-systemet, även om diskussionen nog framförallt rört längre objektiv. Fenomenet är inte unikt för en kameramodell (eller -märke), men kan variera mellan olika kombinationer. Resultatet kan om kombinationen är "strulig" bli att korta tider blir skarpa, sedan sämre skärpa på "mellantider" och sedan bättre skärpa igen på längre tider tills VR-systemet inte längre klarar av att kompensera.

Vill du testa mer metodiskt så har D810 möjlighet till elektronisk förstaridå i MUp-läget.
 
En till anledning till att gå över till spegelfritt eller spegel-/slutarfritt som är framtiden.
 
En till anledning till att gå över till spegelfritt eller spegel-/slutarfritt som är framtiden.

Ska man verkligen lösa problemet är det slutarfritt (kom ihåg t ex A7R som hade "högvibrerande" slutare) och då finns det inte så mycket att välja på än så länge om slutaren ska ha bra prestanda. I princip är det Canons, Nikons och Sonys allra dyraste modeller som har vettig prestanda (Nikon har ju till och med tagit bort slutaren helt i Z9). Central/bladslutare kan vara bra också i en del fall, men förutsätter antingen kamerasystem specifikt uvecklade för det eller kompaktkameror. Detta ger också fördelen att kunna blixtsynka på mycket kortare tider med full utväxling på blixtens styrka.
 
Ska man verkligen lösa problemet är det slutarfritt (kom ihåg t ex A7R som hade "högvibrerande" slutare) och då finns det inte så mycket att välja på än så länge om slutaren ska ha bra prestanda. I princip är det Canons, Nikons och Sonys allra dyraste modeller som har vettig prestanda (Nikon har ju till och med tagit bort slutaren helt i Z9). Central/bladslutare kan vara bra också i en del fall, men förutsätter antingen kamerasystem specifikt uvecklade för det eller kompaktkameror. Detta ger också fördelen att kunna blixtsynka på mycket kortare tider med full utväxling på blixtens styrka.

Jag har ställt in mina Nikon Z på elektronisk slutaröppning. Det fungerar alldeles utmärkt.
 
Jag har ställt in mina Nikon Z på elektronisk slutaröppning. Det fungerar alldeles utmärkt.

Vilket skapar diverse olika problem beroende på situation eftersom sensorerna är för långsamma. Det finns en anledning till att det bara är Z9 som saknar mekanisk slutare av Z-modellerna. Sedan fungerar det med elektronisk slutare eller dito förstaridå i en del fall även med långsammare sensorer.
 
VR borde hjälpa dig i den situationen.

Tumregeln många citerar är att slutartiden bör vara minst den dubbla brännvidden, dvs. när du fotar vid 70mm är lägsta rekommenderade slutartid 1-140s. Regeln är lite av en myt eftersom moderna kameror har mycket högre upplösning än när farfar var ung.

Däremot borde VR ge dig några stopp extra, så du borde inte se skakningsoskärpa vid de slutartider du anger.

Det kanske är något fel? Du får helt enkelt testa lite. Ta 10 bilder vid olika slutartiden och kolla hur många procent som blir skarpa.

För att göra frågan lite tydligare: kan VR i sig skapa vibrationer i de här lägena? Vet att det kan bli problem vid fotografering med stativ. Jag har varit väldigt imponerad av objektivet i övrigt så länge jag haft det (vilket i och för sig inte är jättelänge – sen december ungefär). Jag har inte haft problemet tidigare vid de slutartiderna och med ostabiliserade objektiv. Min fundering är om det är olämpligt att använda VR annat än på långa tider. Fotograferingssituationen var familje-/barnporträtt.

Jo, det är nog lite testande som gäller.
 
Det har inte varit alldeles okänt att man kan få någon slags olycklig interaktion mellan vibrationer från kamerahuset och VR-systemet, även om diskussionen nog framförallt rört längre objektiv. Fenomenet är inte unikt för en kameramodell (eller -märke), men kan variera mellan olika kombinationer. Resultatet kan om kombinationen är "strulig" bli att korta tider blir skarpa, sedan sämre skärpa på "mellantider" och sedan bättre skärpa igen på längre tider tills VR-systemet inte längre klarar av att kompensera.

Vill du testa mer metodiskt så har D810 möjlighet till elektronisk förstaridå i MUp-läget.

Det där verkar stämma rätt bra med min erfarenhet. Det kanske bara är läge att vara lite mer selektiv med VR.
 
Hade en D800. Vid de slutartider du nämner hade den starka slutarvibrationer. Vet ej om senare modeller har samma problem. Tips: I de fall jag få bara lite rörelseoskärpa fixar jag det med Topas sharpener AI. Den har en varant just för rörelseoskärpa som är toppen. Bara dra INTE reglaget för långt åt höger (gäller f. ö. allareglage i post). Det finns andra AI-skärpe program men har bara Tipaz. Jag använder aldrig skärpan i LR, PS, C1 på utskrifter då Topaz ger en behaglig, artefaktfri skärpa, helt överlägsen!

Det låter konstigt att slutarvibrationer skulle vara boven i det här fallet. Har aldrig haft problemet tidigare vad jag minns, varken med gamla Ais-objektiv eller AF med eller utan VR.
Bra tips med Topaz, tack!
 
Har du gjort en finkalibrering av fokus för det nya objektivet? Att justera in fokus mot en sedel är ett sätt. jag har inte detta objektiv, men jag har aldrig slagit av VR på något objektiv förutom när det är på stativ
 
Har du gjort en finkalibrering av fokus för det nya objektivet? Att justera in fokus mot en sedel är ett sätt. jag har inte detta objektiv, men jag har aldrig slagit av VR på något objektiv förutom när det är på stativ

Det har jag inte gjort, men det känns som en annan typ av oskärpa än en fokusmiss. Tycker att jobbet före såg mycket bättre ut, då jag glömt att slå på VR. Men jag ska gå till botten med fokuskalibrering så kanske svaret finns där.
 
När jag första gången köpte en D800 från att ha använt D7000 innan så lärde jag mig att hålla kameran stabilt och korrekt mot kroppen då de högre megapixlarna så såg man ju alla misstag man gjorde med skakningar osv.
 
När jag första gången köpte en D800 från att ha använt D7000 innan så lärde jag mig att hålla kameran stabilt och korrekt mot kroppen då de högre megapixlarna så såg man ju alla misstag man gjorde med skakningar osv.

Det är en bra poäng. Det är jätteviktigt hur man håller kameran.
 
Ska man verkligen lösa problemet är det slutarfritt (kom ihåg t ex A7R som hade "högvibrerande" slutare) och då finns det inte så mycket att välja på än så länge om slutaren ska ha bra prestanda. I princip är det Canons, Nikons och Sonys allra dyraste modeller som har vettig prestanda (Nikon har ju till och med tagit bort slutaren helt i Z9). Central/bladslutare kan vara bra också i en del fall, men förutsätter antingen kamerasystem specifikt uvecklade för det eller kompaktkameror. Detta ger också fördelen att kunna blixtsynka på mycket kortare tider med full utväxling på blixtens styrka.

Ett skäl till problemen med A7r var ju att den kameran även hade en tendens att hamna på 1/60 i A-läget, vilket nog var största skälet till problemen. Om man är medveten om detta så funkar även den kameran väldigt bra med objektiv med OSS. Huset i sig saknar stabilisering för den kom först i A7 II om jag inte missminner mig.

De nya kamerorna går snabbare upp i ISO och det betor kanske på att de blivit en aning bättre upp till ISO 10 000 åtminstone.
 
Ett skäl till problemen med A7r var ju att den kameran även hade en tendens att hamna på 1/60 i A-läget, vilket nog var största skälet till problemen. Om man är medveten om detta så funkar även den kameran väldigt bra med objektiv med OSS. Huset i sig saknar stabilisering för den kom först i A7 II om jag inte missminner mig.

De nya kamerorna går snabbare upp i ISO och det betor kanske på att de blivit en aning bättre upp till ISO 10 000 åtminstone.

Visst är det jobbigt med kameror som tenderar att hamna på 1/60s bara sådär ;-)
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar