Annons

Oskärpa med polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Fotade en bil i helgen, körde med stativ och bländare 8 på många bilder. Ändå fick jag en hel del oskärpa. Skärpan kom på det stället där autofokusen fäst sig, men det som bara låg marginellt längre bort blev nästan alltid småsuddigt.

Körde med polarisationsfilter, och har inte upplevt detta tidigare. Kan det hänga ihop?
 
Inte annat än om din autofokus är ljuskänslig och blir lurad av nedbländningen som filtret utgör. Polfiltret rätt använt (med solen i 90 grader från motivet) höjer kontraster vilket normalt ger en subjektiv skärpeförbättring.
 
Det var inte ett linjärt polfilter tro? Sådana kan tydligen jäklas med autofokusen. Cirkulärt är att föredra enligt mången källa.
 
Vad har du för Polarisationsfilter? Är det något budgetfilter kan det hända att det förstör skärpan, "riktiga" filter ska dock inte ha någon inverkan på skärpa.

Edit: såg att det var ett Hoya HMC, det borde inte påverka skärpan, om det inte är defekt.
 
jkene skrev:
Det är vanligtvis exponeringsmätaren linjära filter lurar.
Eller autofokusen, eller båda, beroende på vad som sitter efter den halvtransparenta spegeln i strålgången. Om jag inte missminner mig så är det i botten på huset av en D70 som autofokusen sitter, dvs ljuset delas av den halvtransparenta spegeln, går genom den halvtransparenta spegeln och speglas ned av den lilla spegeln som sitter på baksidan av den stora spegeln. (Det ljuset som inte går igenom reflekteras upp till prismat där jag har för mig att ljusmätaren sitter, oavsett så sitter båda efter den halvtransparenta spegeln vilket kan ge problem med linjära polfilter vid vissa tillfällen).

Men för att knyta åter till ursprungsinlägget:
Mjolle skrev:
Skärpan kom på det stället där autofokusen fäst sig, men det som bara låg marginellt längre bort blev nästan alltid småsuddigt.
Är du verkligen säker på att autofokusen låste där du tror den gjorde det? Om du hade bländare f/8 och någorlunda avstånd till bilen så borde "marginellt längre bort" än den fokuserade punkten vara skarpt också. Jag skulle tro att du råkade fokusera hitom det avsetta området. Orsak till detta låter jag vara osagd. Går det att uttyda hur snabbt det blir oskarpt framför det du fokuserade på?
 
maxzomborszki skrev:
Eller autofokusen, eller båda, beroende på vad som sitter efter den halvtransparenta spegeln i strålgången. Om jag inte missminner mig så är det i botten på huset av en D70 som autofokusen sitter, dvs ljuset delas av den halvtransparenta spegeln, går genom den halvtransparenta spegeln och speglas ned av den lilla spegeln som sitter på baksidan av den stora spegeln. (Det ljuset som inte går igenom reflekteras upp till prismat där jag har för mig att ljusmätaren sitter, oavsett så sitter båda efter den halvtransparenta spegeln vilket kan ge problem med linjära polfilter vid vissa tillfällen).

Jag har ofta hört detta, och jag tror på det. Men det tycks inte alltid vara så i praktiken - jag har D70 och linjärt polfilter (trots alla varningar) och har, vad jag själv tycker, aldrig fått en dålig exponering med det (eller autofokusproblem). Och mitt polfilter sitter permanent på min vidvinkelzoom :)
 
jkene skrev:
Jag har ofta hört detta, och jag tror på det. Men det tycks inte alltid vara så i praktiken - jag har D70 och linjärt polfilter (trots alla varningar) och har, vad jag själv tycker, aldrig fått en dålig exponering med det (eller autofokusproblem). Och mitt polfilter sitter permanent på min vidvinkelzoom :)
Det magiska ordet är "kan". Kan få problem, inte får problem.

Som jag förstår det är det inte alltid man får problem, utan bara vid enstaka tillfällen, vid vissa polarisationsriktningar. Men eftersom det är svårt att säga exakt när det fungerar och inte fungerar kan inte kameratillverkarna rekommendera att du använder lin-polfilter.

Tycker du det funkar för dig så är det väl bara att köra på. Men börjar autofokusen få svårt att låsa eller bilderna blir felaktigt exponerade vet man vad det kan bero på. Jag skulle själv ogärna missa bilder på grund av detta och då jag inte äger några gamla lin-polfilter som passar min nuvarande optik kan jag lika gärna köpa cir-pol som alltid funkar. Det är ju ingen direkt prisskillnad i praktiken om man köper nytt.
 
Hade köpt ett nytt idag hade det blivit ett cirkulärt - när jag köpte mitt nuvarande visste jag inte vad jag vet idag :)
 
jkene skrev:
Hade köpt ett nytt idag hade det blivit ett cirkulärt - när jag köpte mitt nuvarande visste jag inte vad jag vet idag :)
Men om det fungerar med autofokusen och även exponeringen så varför då byta?

Har för mig att linjära polarisationsfiler ger en större effekt än cirkulära.
 
Jag tänker inte byta heller :) Jag säger bara att det är en ren ignorans som hjorde att det blev som det blev - jag är supernöjd med mitt polfilter.
 
matnyttige skrev:
Har för mig att linjära polarisationsfiler ger en större effekt än cirkulära.
Det borde de inte ha enligt vad jag fått lära mig. Ett cirkulärt polarisationsfilter är egentligen ett linjärt som det sitter en "quarter wave plate" bakom (vet inte vad det korrekta svenska namnet är, kvartsvåglängdsplatta?).

Det går att läsa lite mer om hur den funkar rent fysiskt på bland annat: http://www.fas.harvard.edu/~scdiroff/lds/LightOptics/CircularPolarization/CircularPolarization.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.